kindgebonden budget

Discussion in 'De lounge' started by winniethepoeh, Jul 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik kreeg vanmiddag een brief dat ik daar recht op zou hebben, maar dat lijkt mij stug. Mijn man werkt gewoon en heeft een modaal inkomen. Ik werk niet.
    Er staat in de brief dat ik er recht op heb, omdat ik ook zorgtoeslag ontvang.
    Ik kan namelijk niet echt wijs worden op internet wanneer je er recht op hebt.

weet iemand hier hoe het geregeld is?? Ik heb dit namelijk helemaal niet aangevraagd, dus vind het maar een beetje raar..

*Zit er nu over te denken om het maar weg te zetten, want als ik het terug moet betalen is het wel een groot bedrag*

2. emje

emje Niet meer actief

wij krijgen ook kindgebonden budget. mijn vriend verdient netto 1300 en ik krijg aan wajong 700 per maand.

misschien even bij Belastingdienst/Toeslagen invullen dan kan je zien of je er recht op hebt

3. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

Jun 19, 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit staat op de site van de belastingdienst.

Maximale bedragen kindgebonden budget
    Bij een bruto gezinsinkomen tot € 28.897 ontvangt een gezin het maximale kindgebonden budget. Als het gezinsinkomen bruto hoger is dan € 28.897, wordt het kindgebonden budget geleidelijk minder. Uw bruto gezinsinkomen bestaat uit uw bruto inkomen en dat van uw eventuele partner. Voor 2011 is het kindgebonden budget als volgt opgebouwd:

Een gezin met 1 kind krijgt maximaal € 1.011 per jaar.
    Een gezin met 2 kinderen krijgt maximaal € 1.466 per jaar.
    Een gezin met 3 kinderen krijgt maximaal € 1.826 per jaar.
    Een gezin met 4 kinderen krijgt maximaal € 2.110 per jaar.
    Een gezin met 5 kinderen krijgt maximaal € 2.299 per jaar.
    Voor het 6e en ieder volgend kind komt er € 189 bij.
    Verhoging voor kinderen van 12 tot en met 15 jaar: € 231 per jaar.
    Verhoging voor kinderen van 16 en 17 jaar: € 296 per jaar.

Dus met een modaal inkomen lijkt het mij dat je daar gewoon recht op hebt. (Modaal was toch 32.000 bruto?)

4. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
  5. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Je zult nu een beschikking hebben ontvangen voor het kindgebonden budget, gebaseerd op het toetsingsinkomen dat je hebt opgegeven voor je zorgtoeslag.

Wat je het beste kunt doen is het inkomen van je vriend controleren:
    dit staat op de achterkant van de brief. Het gaat dan om het bruto jaarinkomen. Klopt het inkomen, dan klopt de beschikking. Staat er een te laag inkomen: geef dan alsnog het juiste inkomen door.
    (bv het verzamelinkomen van de aangifte 2010, mits er niet veel veranderd is in zijn inkomen sinds vorig jaar)

Altijd wel goed om even te controleren:
    niemand vindt het leuk om terug te moeten betalen...

6. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

dan weet ik nu bijna wel zeker dat het niet klopt. Mijn man verdient meer dan die 32000. Het inkomen wat er op staat zou kunnen kloppen, maar ik weet nooit of ze het verzamelinkomen of toetsingsinkomen gebruiken. Daar zit bij de belastingdienst weleens verschil in;)

zal maandag wel ff bellen. Snap het niet, ze hebben toch de aangifte van het afgelopen jaar. Lijkt me toch niet zo moeilijk voor ze om die te raadplegen. En zorgtoeslag krijg ik altijd achteraf, zo weet ik zeker dat de juiste bedragen gebruikt worden...is ook niet veel maar gaat om het idee

7. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Het toetsingsinkomen is het verzamelinkomen uit de aangifte.
    Dus bruto inkomen minus eventuele aftrekposten en kortingen.

(dit kan dus alleen voor mensen die aangifte doen, anders wordt er gekeken naar bruto jaarsalaris)

8. sanell

sanell Bekend lid

Dec 16, 2008
    628
    0
    0
    Hier ook een bovenmodaal salaris van manlief, maar wij kregen over vorige jaar wel 9 euro per maand kindgebonden budget..dusse ja het zou mij niet verbazen als je het inderdaad krijgt.
    Goed op de achterkant kijken of het toetsingsinkomen klopt met de aangifte over 2010.

(Wij hadden trouwens vandaag een brief dat we een flink bedrag:$ kindgebondenbudget over vorige jaar extra krijgen, kennelijk gaan de kosten van aankoop huis af van je toetsingsinkomen en dan krijg je weer meer toeslagen terug, nouja veel te ingewikkeld maar altijd leuk om veel geld te krijgen:D)

9. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0
    Kindgebondenbudget hoef je niet zelf aan te vragen, gaat automatisch als je de papieren voor de kinderbijslag opstuurt, dan krijg je later een brief als je in aanmerking komt, en anders niet.
    (volgens mij zat het zo ongeveer)

10. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

Sep 20, 2008
    3,539
    0
    36
    hier ook dezelfde brief gekregen, ze hadden bij ons een verkeerd verzamelinkomen ingevuld. de kgb staat los van andere toeslagen. Heb gebeld en dit moet je zelf wijzigen. ik heb het via digid gedaan. Wel doen, want jullie hebben er ook geen recht op en anders moet je terug betalen!

11. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    1,799
    8
    38
    Ook ik heb een brief gehad dat ik recht had op een kind gebonden budget.. alleen daar stond alleen mijn loon op.
    Wat bleek nou.. wij waren geen toeslagpartners van elkaar.. dus na een hoop geregel e.d. bleek dat wij er ook geen recht op hadden.

12. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Dan hoop ik voor je dat je niet onterecht zorgtoeslag ontvangt! Dat had ik namelijk ook en terugbetalen is een duur grapje zegmaar....

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,569
    113
    op Belastingdienst/Toeslagen

kun je heel makkelijk berekeningen maken.
    Hoeveel toeslag kan ik krijgen?

neem de belastingaangifte van vorig jaar erbij en tel er wat bij op. Meestal ga je meer verdienen en je kan je inkomen beter iets te hoog inschatten dan te laag en dan zie je meteen waar je recht op hebt.

Vindt het zelf erg makkelijk.

Je kunt ook een programmaatje downloaden waarmee je je inkomen kunt wijzigen als het inkomen wat op de beschikking staat te laag is. Toetsingsinkomen 2011 wijzigen - Downloaden

Is echt goed te doen.

14. wannabemom24

wannabemom24 Bekend lid

Jun 26, 2010
    555
    0
    0
    Den Bosch
    Ze maken er weer een potje van bij de Belastingdienst.
    Ook ik kreeg gister de brief en het leek mij ook stug dat we nog zoveel krijgen. Wat bleek alleen mijn loon werd berekend en mijn man stond er niet eens bij! Ik gebeld maar daar heb je ook geen zak aan.. ja moet je zelf op internet regelen wordt er gezegd. Nu snel maar aangepast al kan het 8 weken duren voor het geregeld is ;)

15. amber1978

amber1978 VIP lid

May 7, 2007
    5,956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Wij kregen vorig jaar 7 euro per maand kindegebonden budget

en net een brief in de bus 72 euro terugbetalen ! Stort het dan niet grrrrrrrrrrrrrr

16. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik haal dit topic even omhoog want ik moet even mn frustratie kwijt...

Ik krijg net een brief dat we 725 euro kindgebonden budget moeten terugbetalen over 2010!
    Ik ben altijd heel voorzichtig met huurtoeslag/zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag omdat ik in het verleden ook heb moeten terug betalen.. maar dit heb ik niet zelf aangevraagd dus heb ik er (stom stom stom!) niet bij stil gestaan dat het wel eens zou kunnen dat ik dat ooit zou moeten terugbetalen. Ik ging ervanuit dat de belastingdienst wist waar ze het over hadden..

Pfff baal hier flink van, ik ben net klaar met huurtoeslag 2008 terugbetalen, ik ben nog bezig met huurtoeslag 2009 terugbetalen en nu dit er weer bovenop!

Nu dus maar meteen een erg hoog toetsingsinkomen doorgegeven voor 2011.. maar ja het blijft gokken want mn man werkt onregelmatig op uitzendbasis en heeft dit jaar 3 maanden in de ww gezeten en ik heb ook een tijdelijk contract en als ik niets anders vind moet ik vanaf september ook de ww in.. inschatten hoeveel ik verdien is dus niet makkelijk!

17. Kindgebondenbudget gaat idd automatisch. De belastingdienst krijgt hiervoor een seintje van de SVB, waar de kinderbijslag vandaan komt.

Bij het kindgebondenbudget, is in tegenstelling tot de huur en zorgtoeslag, is er dus geen max loon. In principe heeft iedereen dus recht op kindgebondenbudget, de hoogte hiervan is wel afhankelijk van het inkomen.

Kindgebondenbudget is gewoon een tegemoetkoming in de kosten voor de kinderen.

Kijk idd wel even goed naar de berekening, welke inkomensgegevens er gebruikt zijn. Kloppen deze niet, dan die zsm wijzigen.

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    Nou wij hebben er toch echt geen recht op ivm hoogte van het inkomen, dus of ik lees het verkeerd, of je bent verkeerd geinformeerd.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,092
    113
    @Daro ik zou gewoon ongeveer uitrekenen wat je verwacht te verdienen en daar een flink bedrag bij optellen. Wij schatten ons inkomen vaak zo'n 20.000 hoger in.
    En je kan het ook altijd achteraf aanvragen. Scheelt je elke keer teurg betalen.

20. mila2008

mila2008 Bekend lid

Jun 12, 2009
    628
    0
    0
    ik geloof dat je vanaf ongeveer 50000 gezamelijk toetsingsinkomen per jaar je niet meer krijgt

Share This Page