Woning gezien, overspannen markt, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door zeilbootje, 12 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Mag ik je een heel valse maar toch eerlijke tip geven?

De meeste makelaars spelen een vervelend spel. Omdat er weinig woningen te koop komen dalen hun tarieven enorm. Immers genoeg makelaars weinig huizen dus je snapt hem wel. Omdat een makelaar dus weinig betaald krijgt voor zijn verkoop laten ze dus ook niet alle geïnteresseerden komen, want teveel werk.

De geïnteresseerden die ze net wél laten komen hebben - heel toevallig - een interessant huis om ook te verkopen. Wat zij natuurlijk graag willen doen voor een leuk prijsje.

Dus als starter uit een huurwoning zou ik gewoon bluffen dat je een koophuis hebt. Wel een reeel verzonnen huis in bepaalde buurt dan hé?

Wedden dat jij ineens ook mag komen kijken?

Netjes, misschien niet maar dat zijn veel makelaars ook gewoon echt niet.

Shay25 vindt dit leuk.
  2. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Eens, het gaat om geld. Maar je hebt ook wel eens geluk dat jij net die hoogste bieder bent. Ben zeker met je eens dat het niet makkelijk is allemaal.

Lynx vindt dit leuk.
  3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Een brief om je voor te stellen en je enthousiasme te laten blijken over het huis zou ik gewoon doen. Sommigen zijn daar gevoelig voor, anderen misschien niet. Maar je zult ze net treffen.....

Onze regio is ook zwaar overspannen. Gisteren kregen we nog een brief van een makelaar dat die een zoeker heeft die in ons huis wil wonen. Grappig, je zou haast denken iemand die we kennen, want ons huis is net klaar na het verbouwen. Er zijn best wat mensen van school binnen geweest om spelende kinderen op te halen :)

4. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Een paar maanden geleden reden wij met een ommetje naar een afspraak. Toen zagen we een geweldig huis te koop staan. Snel op Funda gekeken naar de foto's. Na een rondje gelopen te hebben door de wijk kwamen de bewoners opeens thuis. Of we even binnen wilden kijken. Ja!! Natuurlijk wilden we dat.

Na de 'bezichtiging' waren we nog steeds enthousiast. Dezelfde dag hebben we de makelaar gemaild en een bod gedaan. Dit had hij nog niet eerder meegemaakt. Hij belde ons op om te zeggen dat we eerst via hem moesten bezichtigen. Schijnt volgens de wet te moeten. (???) En gaf hij aan dat er al een hoger bod was gedaan. Wel met voorbehoud.
    Dus zijn we nog een keer gaan kijken. Het bleef een mooi huis, maar we wilden geen hoger bod doen. Uiteindelijk hebben we het huis niet gekocht.

Maar ik wilde eigenlijk alleen aangeven dat je dus kennelijk niet zonder een officiële bezichtiging een bod mag doen.

Veel succes!! Ik ga voor jullie duimen!

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Daar geloof ik niks van. Er zijn genoeg mensen die zelf hun huis verkopen, dat zou dan illegaal zijn? Ik denk dat het niet volgens de afspraken met verkoper was, maar tegen de wet zeker niet

Syane en suus1983 vinden dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Lijkt mij ook stug ja. Een makelaar is helemaal niet verplicht immers.

7. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Ja, stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Het was geen sympathieke makelaar. We hadden verre van een klik. Hij gaf ons het gevoel dat we hoger moesten bieden. Maar wij hielden vast aan onze prijs. Dat viel hem wel tegen want toen dat duidelijk was werd het gesprek ook heel snel afgekapt.

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Misschien een courtage ding? Dat ze daar anders geen aanspraak op mogen maken?

9. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Nou, onze aankoopmakelaar vindt het huis te duur. Het staat te koop voor een m2 prijs van €3400,-, terwijl vergelijkbare huizen de afgelopen weken verkocht zijn voor rond de 2750,-. Als we dan dus ook nog gaan overbieden weet je eigenlijk al dat je dit geld er voorlopig niet meer uithaalt. De WOZ waarde is 110.000 lager dan de vraagprijs. Zucht wat moeten we nu doen... de plek is ideaal, de woning lijkt geweldig (al moet er wel een nieuwe keuken en badkamer in etc), maar het idee van een woning kopen die al voor 50.000 teveel op funda staat en dan nog overbieden voelt ook niet goed...

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou naar de aankoopmakelaar luisteren. Anders koop je straks dat huis voor meer dan het waard is, en staat het meteen onder water.

Als de gekte dan weer zakt, en alles weer normaler word, en je wilt je huis verkopen dan krijg je er nooit meer voor wat je ervoor gegeven hebt.

Syane vindt dit leuk.
  11. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Je hebt helemaal gelijk! Maar het gevoel is zó tegenstrijdig!

In principe kopen we het natuurlijk voor langere tijd en zullen we ook gaan aflossen. Maar stel dat je het onverwacht moet verkopen, dan staat het potentieel flink onderwater. Dat vind ik wel een enorm risico.

12. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij zijn ook al een poos op zoek naar een huis. En het is heel lastig.
    We hebben wel 25 woningen bekeken, en 6x een bod uitgebracht.
    En er is altijd iemand met diepere zakken, we worden soms met 40000 euro overboden.

Wij hebben afgesproken niet meer dan 9000 boven de taxatie waarde te bieden. Onze aankoopmakelaar is ook taxateur, dus dat is wel heel handig. Op zich bieden we een mooie prijs, meestal zo'n 10 boven de vraagprijs.
    Toch worden we enorm overboden, ja dan is het heel jammer. En enorm balen. Maar die 9000 is voor ons de grens.

13. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    maar waren die vergelijkbare woningen ook hetzelfde? Want anders zegt het niet zoveel. Er zijn zoveel unieke factoren vaak in het spel die de prijs bepalen. Grotere tuin, beter afgewerkt, locatie, bruikbaarheid m2.

het is onwijs klote nu in de markt, maar je moet of mee in de gekte, of niet willen verhuizen nu. En natuurlijk kun je een mazzeltje hebben en geluk, maar die kans is helaas niet heel groot.

Ik zou denk ik toch gaan voor: kunnen we het betalen en kunnen we hier voor langere tijd wonen. Als het antwoord 2x ja is, dan heb je echt wel speling. Die 20.000-40.000 meer ten opzichte van wat je nu al zou overbieden maken over tig jaar toch veel minder uit.

En er is altijd een risico dat je met verlies moet verkopen omdat het leven niet loopt zoals je had bedacht. Als je dat risico niet wil lopen moet je nu blijven zitten.

misschien sta ik er te nuchter in. Ik wens je heel veel succes en ben blij dat we nu niet in dat schuitje zitten. Hoop dat jullie snel jullie droomhuis bemachtigen!

Nellie4 vindt dit leuk.
  14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Het ligt er een beetje aan hoe je alles gaat bekostigen, als het (bijna) volledig hypotheek wordt, dan kun je het niet kopen natuurlijk, want je kunt niet meer lenen dan de taxatiewaarde. Als het gedeeltelijk eigen geld is, dan kom je niet echt onder water te staan, het ergste wat dan kan gebeuren, is dat je, als je onverhoopt toch moet verkopen, je spaargeld kwijt bent.

Ik zou gewoon gaan kijken, je moet eigenlijk toch voelen, soms valt het tegen en als het wel heel goed voelt, kun je nog kijken wat de woning jullie waard is. Als deze echt te hoog in de markt staat, kan het ook zo zijn dat je niet hoeft te overbieden natuurlijk, wij hebben ons huis voor 70.000 onder de vraagprijs gekocht (wel hoge segment, dat maakt het wel anders, die markt is krapper qua aanbod, maar ook qua kopers).

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    #35 zeilbootje, 14 dec 2020
    Laatst bewerkt: 14 dec 2020

Dank! Een andere twee onder 1 kap in dezelfde straat is 2-3 weken terug verkocht voor 50.000 minder dan de vraagprijs van deze. De woningen zijn qua oppervlakte, tuin en staat van onderhoud identiek. De andere woning had alleen boven meer slaapkamers, deze woning heeft alle kamers opengemaakt tot 1 grote slaapkamer. Wat we sowieso zouden willen terugbrengen naar meerdere slaapkamers.

16. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    We betalen een deel uit spaargeld en deel uit overwaarde van onze huidige woning, plus een stuk hypotheek. Dus de lening krijgen we wel rond. Het gaat meer om het gevoel dat je teveel betaalt.

Onder bieden heeft denk ik geen zin hier, ik hoorde net van onze aankoopmakelaar dat ze aanstaande donderdag en vrijdag kijkdagen houden en er al zeker tien kijkers zijn.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    En gaan jullie ook kijken? Ah ja, ik snap dat gevoel wel van dat teveel betalen hoor, hadden we niet met ons huis (want daar hebben we de taxatiewaarde voor betaald), maar wel met de verbouwing, we hebben echt het gevoel de hoofdprijs te betalen, maar zowel aannemers als onderaannemers kunnen kiezen uit zoveel projecten nu, dat voel je helaas erg in je portemonnee. Zal blij zijn als het erop zit en we kunnen verhuizen :roflmao:.
    Maar goed, ondanks het gevoel dat we teveel betalen, willen we er nog steeds heel graag wonen en daar draait het uiteindelijk om. Dus gaan kijken en bieden wat jullie het waard vinden, dan doe je het nooit verkeerd toch?

18. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    dan klinkt het idd wel als te duur ja. Zo zuur ook. Dan denk je, had ik die andere dan voor dat geld maar gehad.

19. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ja dat was precies mijn idee. Hadden we bij die maar meer dan 20.000 overgeboden, dan waren we nog goedkoper uit dan bij deze nu.

Do1981 vindt dit leuk.
  20. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Man vindt het geen goed idee meer. Het wordt teveel geld voor wat het waard is. Dus helaas en op zoek naar een nieuwe woning.

Iemand in Friesland een huis aan het water te koop toevallig? ;)

Deel Deze Pagina