https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bouwtechnische-keuring Misschien is dit een idee? Je haalt bijna altijd de kosten eruit. Degene die ooit ons huis hadden gekocht hebben ook via eigen huis een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Deel vd gebreken werden uiteindelijk vd aankoopprijs afgehaald.
Wij hebben het zelf gedaan . 0 ervaring, maar hebben eigenlijk niet eens nagedacht over een aankoopmakelaar.
Wij hebben het drie jaar geleden gedaan. Jeetje wat een zenuwachtig gedoe was dat haha. We zijn uiteindelijk 39000 onder de vraagprijs uitgekomen. Ik vond het enorm lastig om gevoelens en ratio gescheiden te houden. Wij wilden het huis enorm graag, maar wel voor een goede prijs. Daarnaast wisten we dat de vorige eigenaars (via via) het huis moesten verkopen, omdat het anders geveild werd.
Wij ook zojuist een huis gekocht zonder aankoopmakelaar, maar dit was ook vooral omdat het bij ons allemaal zo razendsnel ging n
Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Ik ben echt iemand die elke stap wil weten en op safe wil spelen,terwijl mijn man zoiets heeft van: dat doen we wel even (terwijl hij er zelf niks geen verstand van heeft en zich er totaal niet in verdiept. Dus dit gaat nog leuk worden )
Bij een ouder huis zou ik altijd een bod uitbrengen onder voorbehoud van bouwkundige keuring. Dat moet je er meteen bij vermelden als je het bod doet. Het voorlopig koopcontract is goed te snappen hoor en is ook vaak standaard tekst. Let vooral op de datums van je voorbehoud van financiering en de datum waarop je bankgarantie rond moet zijn. Maar pas op met de Hypotheker die vanalles belooft en je wil helpen met bieden enzo hoor... Bij ons beloofden ze ook vanalles, hij zou ons oude huis wel even verkopen en ons nieuwe huis wel even een scherp bod doen... Maar owee toen we eenmaal de opdrachtbevestiging getekend hadden dat we onze hypotheek bij hem gingen afsluiten... Toen reageerde hij helemaal nergens meer op en was het onmogelijk hem nog te spreken te krijgen. Bloedirritant !!
Wij hebben puur en alleen voor een aankoopmakelaar gekozen omdat hier de markt voor de huizen waar wij naar keken nu eenmaal zo was dat t vaak voordat t op Funda kwam al (bijna) verkocht was. Het hielp ons om ertussen te komen. Achteraf gezien moet ik wel bekennen dat ik heel blij was dat hij er was. Heeft echt het hele proces waanzinnig goed begeleid en ik denk dat wij met een hogere aankoopprijs uit de onderhandeling waren gekomen...t waren echt harde onderhandelingen namelijk met allerlei verrekeningen erin die uiteindelijk tot de definitieve prijs hebben geleid. Ook zijn bouwkundige kennis kwam ons erg goed te pas. Die hebben wij niet en we keken naar oudere huizen. Hij zag heel veel wat wij echt niet zagen/wisten. En via zijn netwerk waren taxatie en bouwkundige keuring voor een gereduceerd tarief. Kortom, geen spijt van gehad als ik eerlijk ben.
Owja nog een tip. Als je een ouder huis koopt is een bouwkundige keuring een must. Contractueel is t voorbehoud hierop echter slecht te regelen. Als je een juridisch onderlegde verkoper hebt, heb je vaak weinig aan het voorbehoud. Laat daarom de bouwkundige keuring al plaatsvinden gedurende de dagen bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract. Dan kun je altijd zonder problemen afzien van de koop en kom je niet in juridisch geneuzel wanneer er verrassingen uit de keuring komen.
Wij zijn momenteel druk op zoek naar een koophuis en hebben al over 1 woning onderhandeld (helaas konden we niet bij elkaar komen). Als je via www.kadaster.nl een woningrapport aanvraagt, dan heb je een heel goed uitgangspunt. Daarin staat voor welk bedrag deze mensen het hebben gekocht en wat de recente verkoopprijzen van de huizen in de buurt zijn. Via het kadaster kun je ook een hypotheekbericht opvragen, dan weet je hoe hoog de hypotheek is die deze mensen er destijds op hebben gevestigd. Als het oude mensen zijn zullen ze het wel voor heel weinig hebben gekocht en een hele lage hypotheek hebben gehad. Een bod zou ik altijd ovv bouwtechnische keuring en financiering uitbrengen. Op internet vind je mooie voorbeeldbrieven voor het uitbrengen van een bod. Ook zou ik je adviseren om van tevoren te lezen over de trucs die makelaars uithalen om je als koper onder druk te zetten. Als je de trucs herkent kun je er beter mee omgaan. In jouw geval zou ik bijvoorbeeld laag insteken qua openingsbod. Dan kun je erop wachten dat een verkopend makelaar binnen een uur terugbelt en zoiets zegt als: "de verkopers zijn geschrokken/beledigd door uw extreem lage bieding." In mijn geval zei ze er ook nog bij: in mijn hele loopbaan als makelaar heb ik nog nooit zo'n laag bod meegemaakt. Nou, dat is natuurlijk niet waar, want ons bod was maar 13% onder de vraagprijs. Wij hebben nog twee keer verhoogd tot uiteindelijk een eindbod van 7% onder de vraagprijs. Maar ook dat werd hem niet. Terwijl het huis al langer dan 6 maanden te koop staat... Helaas pindakaas. Wij gaan verder, loslaten en doorgaan.
Hoi! Inmiddels huis bezichtigd en een bod uitgebracht en vandaag een tegenbod gekregen. Het tegenbod is nog onderhandelbaar en de makelaar en verkoper willen graag met ons persoonlijk om de tafel zitten om tot een akkoord te komen,zou dit een gunstig teken zijn? Wij hebben al een adviesgesprek bij de hypotheker gehad wat onze mogelijkheden zijn. Nu is mijn vraag ook nog wanneer moeten wij hem inschakelen? Na een eventueel voorlopig koopcontract?
Als je de hypotheek via de hypotheekadviseur gaat laten lopen/aanvragen moet je hem idd pas inschakelen na ondertekening van de voorlopige koopakte. Of het een goed teken is dat ze met je om de tafel willen weet ik niet want wij hebben een bod gedaan in de avond na de bezichtiging. De ochtend erop een tegenbod gekregen. Toen telefonisch gezegd dat we alleen accepteerde met als eis dat de woning 4 weken eerder werd overgedragen dan de verkoper wou en nog geen uur later was alles rond. Succes!
Klinkt goed. Als ze zelf geen vertrouwen hebben dat jullie er samen uit gaan komen, dan gaan ze er echt geen tijd in investeren. Wij zijn inderdaad met het voorlopig koopcontract aan de slag gegaan voor de hypotheek, maar toen wisten we al helemaal wat voor hypotheek en bij welke verstrekker. En dat we dus met dat voorlopig koopcontract alles in gang konden zetten... Maar ik zou zeggen, vraag aan de Hypotheker of eerder langskomen (na mondeling akkoord bedoel ik dan) zinvol is of niet. Liever een vraag teveel gesteld dan te weinig denk ik. Heel veel succes! Hoop voor jullie dat het wen goede uitkomst gaat hebben.
Ja wij,..uiteindelijk. we hadden een aankoopmakelaar, waarmee we een paar keer op pad zijn gegaan. Ook geboden op huizen met hun hulp. maar biedingen werden niet geaccepteerd. We hebben dus wel een beetje kunnen proeven hoe het ongeveer in zijn werk gaat. Toen kwam er een mooi huis in de verkoop.....maar daarvan waren zij al verkoopmakelaar. En dan kunnen ze niet voor beide partijen optreden. Dus toen hebben wij het zonder aankoopmakelaar gekocht.