Bij nieuwbouw komen ook verschillende eisen kijken. Tenminste, dat was hier wel. Wij hebben 2/3e van ons huis gesloopt en laten herbouwen. Toen viel het onder verbouw i.p.v. nieuwbouw, anders hadden we verplicht zonnepanelen en een warmtepomp moeten nemen. Nu hoefde dat dus niet. Beiden willen we wel een keer, maar niet nu, omdat dat nogal wat geld scheelt. Vergis je trouwens ook niet in verbouwen. Het deel van ons huis dat we nu plat hebben gegooid was van voor 1900. Verbouw had minimaal 50.000 meer gekost dan nieuwbouw. Eigenlijk kochten we het huis jaren geleden omdat we dat oude zo mooi vonden, maar dat liep de spuigaten uit qua kosten, dus hebben we niet gedaan. Maar voor een huis van 10 x 8 met alles er op en eraan en zelf bijna niks doen zou ik die 4 ton ook wel rekenen. Exclusief grondprijs natuurlijk want dat verschilt nogal waar je woont. Wij hebben 7 x 8 aangebouwd, met verdieping en zolder (geen stahoogte), zelf ontworpen dus alleen tekenaarskosten en geen architect, en zo veel mogelijk zelf gedaan, daarom waren wij een stuk minder kwijt, maar het heeft me wel een paar jaar van mijn leven gekost
Wij hebben net gebouwd. Je moet (destijds) ongeveer 500 euro aan houden per m3 excl grond (incl keuken, badkamer). Maar dit bedrag wisselt nogal, gaat vooral omhoog door de grote vraag. Wij waren €650.000 kwijt voor een kavel van 700m2 met een huis van ongeveer 950/ 1000m3 er op.
Mooie prijs nog steeds hoor, hier in de regio betaal je zeker 1-2 ton meer voor hetzelfde formaat (afhankelijk van woonplaats en binnen/buiten bebouwde kom natuurlijk). Ik heb even gekeken, bouwkavel van 398 m2 op een locatie waar we absoluut niet willen wonen, kost hier ongeveer 200.000 euro. Op de plekken waar we wel willen wonen, komt daar dan zo een ton extra bij dus. In het buitengebied heb je dan weer wel wat meer grond voor die prijs, maar daar kun je geen kleine kavels vinden.
Ons kavel kost € 300.000 voor 500m2 in een dorp onder de rook van Rotterdam. Als ik naar de omringende plaatsen kijk hebben we er echt een goede prijs voor bedongen...
Wanneer is jullie huis opgeleverd? Jullie hebben in mijn ogen echt weinig betaald voor zo’n groot huis op zo’n grote kavel!
Mijn man is aannemer. Hij geeft altijd een grove schatting van circa €600 per m3 in deze tijd. Wij hebben €295.000 betaald voor een kavel van 955 m2 Dorp in Brabant
Wij hebben hier ook naar gekeken maar het vinden van een kavel in de regio die wij willen is al zo moeilijk als je een beetje eisen hebt. En dan de prijs nog eens. De beste optie was dan inderdaad een woning afbreken.
Wij wonen in de randstad op +/- 10 min van het strand. Hebben de bouwkavel gekocht in de crisis (2017) en ook de aanneemovereenkomst voor de bouw van ons huis toen afgesloten. Een maand na het tekenen van de aanneemovereekomst zijn de prijzen fors gestegen. De basiswoning was een 1 ton duurder geworden. Dus we hebben geluk gehad, de prijzen liggen nu fors hoger. Verder komen er een hoop bijkomende kosten bij, denk aan vergunningsleges, afvoer grond, meerwerk, aansluiting gas/electra etc.
Vorig jaar mei is ons huis opgeleverd. We wonen op de grens brabant/limburg (en dan in Limburg) dus dat scheelt ook qua grondprijzen.
Wauw klinkt goed. Mooie prijs voor zo’n groot huis en kavel. Bij welk bedrijf hebben jullie het laten bouwen?
Gewoon bij een lokale aannemer. Wij hebben een aantal.offertes opgevraagd en daar hebben we er 1 van gekozen.
Wij hebben geen cataloguswoning gedaan. Ons huis is ontworpen door een architect en die heeft ons ook geholpen met de juiste aannemer zoeken (hadden 4 aannemers de kans gegevens om een offerte te maken op basis van het bestek van de architect zodat het vergelijkbaar is). Tussen de duurste en goedkoopste zat in de basis al meer dan € 70.000 verschil! De aannemer is een regionale. Ik kwam regelmatig op de bouw kijken en wij hadden op veel dingen inspraak. Ook konden eventuele problemen/fouten zo snel opgelost worden. Dat scheelt in tijd en kosten!
Wij wilden 2 jaar geleden gaan bouwen. 2 onder 1 kap, 312m2 grond. De grond kostte rond de 80.000 euro en het huis rond de 220.000 euro. Dus grond + huis 300.000 euro. En dan moest alles er nog in. Dat konden wij helaas niet betalen. We hopen in de toekomst alsnog een huis te kunnen bouwen. Mijn man is bezig met een opleiding en wil graag hogerop en ik wil ook meer uren gaan werken. Maar het huis waar we nu in zitten heeft ook nog wat mogelijkheden.
Bedankt allemaal! Ik denk dat er voor ons zeker wel mogelijkheden zijn als ik de uiteenlopende prijzen zo hoor. Maar eerst geschikte grond vinden .
Maar hierbij kun je ve kosten delen met je buren lijkt me, denk dat dat een vertekend beeld geeft voor ts aangezien zij voor een vrijstaande woning gaat.
Ja snap ik maar die zouden stuk hoger zijn geweest als het een even grote vrijstaande woning zou zijn. Voor die bouwer stuk aantrekkelijker om er 2 tegelijk te bouwen