Goedemorgen, Wij hebben ook een probleem ik weet dat er veel onderwerpen hier gaan over urgentie maar wilt toch even mijn verhaal kwijt en jullie meningen enof hulp hierover horen. Mijn vriend heeft 2 jaar geleden een contract getekend met daarin dat hij acoord gaat met het feit dat deze woning word gesloopt en hij dan geen urgentie krijgt op een andere woning. Toen mijn vriend dit had getekend kende hij mij nog niet. Nu woon ik dus alweer een tijdje met hem samen en krijgen wij een kindje niet gepland wel gewenst. Nu vraag ik mij dus af is dat contract dan nog steeds bindend? Ik woon er nu tenslotte ook en ik heb niks getekend. Waar ik nu heel erg gestrest van word is dat ik niet kan beginnen aan de baby kamer en nu dus niet echt kan genieten want er gaan zoveel dingen door mijn hoofd. Het huis is ook niet goed om een kind ter wereld te laten komen keuken stinkt, zit veel schimmel in de ventilaties het enige kamertje waar de baby in kan is veelste klein en heeft geen verwarming. Dus jullie begrijpen wel voor mij is het echt een ramp en de woningbouw wilt ons niet helpen. Wij verdienen niet genoeg voor een koophuis die zijn hier erg duur en particulier lukt ook niet want dat kunnen wij ook niet betalen. Wij hebben ons hier al ingeschreven voor de kinderopvang en ergens anders wonen buiten deze stad kan dus ook niet omdat wij dan weer een jaar moeten wachten op de opvang. Help... enige tips? Grtjes Desi
Hai Desi, Wat een vervelende situatie zeg. Misschien dat je eens naar de rechtswinkel kunt gaan. Daar geven ze je gratis advies en informeren ze je over je rechten. Ik vrees eerlijk gezegd dat je geen poot hebt om op te staan. Je vriend heeft daar immers voor getekend destijds. Uit je verhaal maak ik op dat je vriend 'hoofdbewoner' is van dit huis. Mocht je uberhaupt al ingeschreven staan bij de woningbouw als medebewoner, dan heb je volgens mij nog geen inspraak op dit gebied. Maar nogmaals; probeer het eens bij de rechtswinkel. De woningbouw gaat jullie nooit uit eigen initiatief helpen. Het is dus handig als je je rechten kent. Heel veel succes! Gr. Stefanie
Wij hebben vanmiddag een afspraak met de woningbouw hoop dat ze toch iets voor ons kunnen beteken want in zo een situatie zitten is niet goed voor mij en ons kind. Word er helemaal depressief van en krijg dan last van harde buiken dus dat is niet echt gezond voor ons kind. bedankt voor je reactie. Grtjes Desi
wij hebben EXACT hetzelfde meegemaakt, alleen kende mijn vriend mij al wel. ik raakte ook zwanger en we woonden in een sloopwoning. met 24 weken zwangerschap moesten we eruit. maandenlang hebben we echt alles geprobeerd, maar nergens urgentie. er staat bij alle woningstichtingen ook vermeld op hun sites dat gezinsvorming geen reden is voor urgentie. we hebben uiteindelijk gekocht. veel gemeenten hebben starterssubsidies. met huren zijn we nergens tussengekomen.
Desiree, wat vervelend inderdaad. Ik hoop dat de rechtswinkel je meer kan helpen. Ben benieuwd wat zij zeggen. Ik vrees ook het ergste. Vroeger kreeg je nog urgentie bij zwangerschap, maar tegenwoordig krijg je enkel nog urgentie als je huis afgefikt is. Aangezien wij een 2-kamer appartement waar in onze slaapkamer niet eens meer een babybedje past naast ons bed, heb ik ook gebeld met de woningstichting. Ik huur al dit huis van hun, maar ze werken nergens aan mee. Ik moest me maar opnieuw inschrijven en 6 jaar wachten.....:x. Ook particulier gekeken, maar een appartement voor 700 a 800 euro is echt teveel geld naar mijn idee. Ik dacht ook dat we geen huis kunnen kopen op 1 salaris, maar we hebben ons laten informeren en het kan wél m.b.v. koopsubisidie of een starterslening. Nu zijn we aan het rondkijken en appartmenten met 2 slaapkamers aan het bezichtigen gelukkig. Dus advies: laat je eens vrijblijvend informeren over hypotheken, wij dachten het ook niet te kunnen betalen. Succes!
Erg vervelend allemaal maar wat het nog vervelender maakt is zoals reeds gezegd, dat je geen poot hebt om op te staan. Je vriend heeft voor deze vorm van contract getekend, hij is hoofdbewoner en jij bent medebewoner. Of je nu wel of niet geregistreerd staat als medebewoner heb j enog nergens rechts op. Ik weet niet in welke gemeente jullie wonen en hoe lang jullie ingeschreven staan maar meestal kan ik mensen met woningnood wel helpen. Zo heb ik met spoed een appartement kunnen regelen bij de woningbouw voor een familielid van mijn man die zijn vrouw plots onverwachts zwanger was en zij beiden niet ingeschreven stonden en ook beiden nog thuis woonden. Dit in gemeente Tilburg waar een wachtlijst is van 8 jaar. Veel gemeentes hebben woningen voor tijdelijke verhuur, of per direct beschikbaar als jullie inkomen boven de 30.000 of 35.000 komt. Wellicht kun je eens kijken op directwonen, vesteda, dimo etc... Succes
ps. al eens gekeken naar woningen met koopgarant? Dit zijn koopwoningen waarvan de prijs veel lager is daar de gemeente ook een deel van de woning 'koopt'. En als je het dan weer verkoopt gaat zoveel procent naar de woningbouw....
Ze kunnen ons toch niet als ik straks bevallen ben op straat laten staan? Dat is hetgeen wat ik niet snap als ze dan wel iets kunnen regelen moet dat toch nu ook kunnen... Ik kan niet beginnen aan een babykamer dit vind ik zooo ontzettend k*t....
wanneer krijg je dan WEL urgentie vraag ik mij af?? wij willen namelijk als de kleine er is ook urgentie aanvragen, want heb maar 1 kamer!
Urgentie wordt alleen verleent in dergelijke noodsituaties (levensbedreigend) die zijn ontstaan buiten jouw schuld om. Dus je bent ineens zwaar gehandicapt geworden door een ziekte of ongeluk en je kunt niet meer in je eigen woning wonen omdat deze niet aan rolstoel/trap eisen voldoet. Je bent dakloos en kunt bij niemand terecht. De coorperaties gaan er namelijk vanuit dat je altijd wel bij een familielid of vrienden kunt wonen. In zo'n situatie moet je kunnen aantonen dat je geen familie hebt waarbij je terecht kunt. Overigens kun je niet zeggen dat je ergens niet terecht kunt omdat diegene te weinig kamers heeft. Urgentie krijg je dan ook niet als je een kindje op komst hebt maar je hebt er geen ruimte voor. Ook niet als je dreigt je huis uit gezet te worden omdat je vriend hiervoor getekend heeft (eigen schuld zeggen ze dan). Je man mishandelt jou zwaar... geen recht op urgentie want je kunt ook naar een blijf van mijn lijf huis, zelfs als je kinderen hebt. Er zijn tal van noodsituaties op te noemen waarbij je niet in aanmerking komt voor urgentie. Enige mogelijkheden zijn dan vrije sector of kopen.
Ik ben heel bang voor je dat de realiteit is dat je gewoon zelf ergens onderdak moet zoeken. Je vriend heeft hier zelf voor getekend en urgentie zegt tegenwoordig nog heel weinig en denk ook niet dat je daar recht op hebt. Een vriendin van mij moest door omstandigheden buiten haar schuld om het huis uit en heeft 3 kinderen en met urgentie krijgt ze volgende week een sleutel van een ander huis (en veel gezeur) terwijl ze 1 augustus al uit haar andere woning moest. In de tussentijd zit dus iedereen ergens anders onder gebracht en moet je je maar redden. Dat is hoe het tegenwoordig werkt hier. veel succes vanmiddag.
jee lullig hè! Ja en de urgentieregels zijn alleen maar strakker geworden de laatste jaren :x. Enerzijds terecht natuurlijk anderzijds... Hoe lullig het ook klinkt... jullie wisten 2 jaar geleden al dat jullie uit dit huis moesten dus die tijd hadden jullie kunnen gebruiken om iets anders te zoeken. Meestal is het zo dat de woningbouw een vervangende woning zoekt of idd urgentie geeft (Was hier in groningen zo). Hopelijk komen jullie eruit met de woningbouw! En verder: antikraak, aanwijswoningingen in achterstandsbuurten, makelaars, marktplaats, een vakantiewoning...
@Ts, ze laten je dus wél op straat komen te staan, hoe lullig ook. een beroep doen op hun menselijkheid heeft geen zin, want voor een woningcooperatie zijn jullie gewoon het zoveelste geval. mijn ex schoonmoeder woonde op een flat zonder lift, kreeg ms en kon zonder rolstoel niet meer vooruit en dus haar flat niet meer uit. was niet bedreigend genoeg dus geen urgentie. dus voor gezinsvorming krijg je het echt al helemaal niet. @Moesch, en 1 kamer met een baby.. je bent de enige niet. hier op het forum zijn er wel meer... dus ik zet het nu even heel hard neer, maar het is gewoon zo..
Helaas, helaas. Wij studeren beide en wonen nu bij mijn schoonouders in maar op urgentie hoeven we echt niet te tellen. Via een makelaar huren ook niet want we voldoen niet aan de inkomenseis. Wat nog wel kan: Vaak heeft de woningbouwvereniging een aantal woningen die verloot worden. Hier zijn dat de appartementen zonder lift met jongerenlabel (18 - 25). Dan heb je die lange wachttijd niet nodig, alleen een flinke dosis geluk. Verder: Geen eisen stellen, een dak is het belangrijkste op dit moment.
Huizen te huur in Schoonhoven [funda] hier een paar huurwoningen in Schoonhoven, wellicht kun je eens informeren....
Tja, er is nu eenmaal woningnood, dat maakt het noodzakelijk voor corporaties om strikte regels te hanteren. Vroeger waren die regels niet zo strak, en toen kon het dus gebeuren dat je al 6 jaar 'urgentie' had, maar nog geen huis toegewezen. Schiet je ook niks mee op. Bovendien zijn er heel veel andere mensen die ook een huis zoeken en het is toch niet fair als die jaren langer moeten wachten omdat iemand anders het huis harder nodig zou hebben... Ik snap dat het voor jullie een rotsituatie is hoor, maar ik zou vooral in een groot gebied gaan zoeken naar een betaalbare en bewoonbare woning. Niet blindstaren op je huidige woonplaats dus. Hopelijk lukt het dan toch op tijd om een huis te vinden.
Vanaf 1 oktober gelden er andere regels bij Qua Wonen (woningbouw in Schoonhoven). Dan is er niet zo'n puntensysteem, maar gaan ze uit van inschrijfdatum. Wellicht is dit wel een positieve verandering voor jullie, omdat ALLE woningzoekenden in de Krimpenerwaard zich nu in moeten schrijven. Er is dan geen geleuter meer dat je voorrang hebt als je een huurwoning achter laat en dat mensen die 1x reageren de woning krijgen, terwijl jij al een poos aan een huisje probeert te komen. Je kan dan ook op huizen in andere plaatsen in de Krimpenerwaard reageren.... Je kan hier meer info vinden en je inschrijven: Wonen in de Krimpenerwaard Urgentie zal je in ieder geval niet krijgen bij Qua Wonen, want ze vinden dat je dan gewoon bij familie of vrienden aan moet kloppen. Ook al ben jij bij je vriend ingetrokken, het contract geldt nog steeds aangezien hij ervoor getekend heeft.....
Je huurt dan niet via een woningbouwvereniging, maar via een particulier. Dat is vaak iemand die één of meerdere huis koopt om te verhuren. Voor dit soort huizen is vaak geen wachtlijst, maar de huurprijzen liggen wel een stuk hoger.