Schrikken zeg. Hier wel besproken hoe. Via ballonvaarten wij via brandweer uit huis gehaald worden zitten als ratten in de val via keuken kan je via het raam mijn slaapkamer kan niet San blog je drie etages beneden. Dat raam zit wel op slot. Geen slot op deur maar gewoon een haak dan is die sneller open. Mijn Mijn ja met heb geen keus dan dicht houden. In verband dochter ze word gelukkig ouder dus kans kleiner dat ze dat raam op end. Maar heftig verhaal pff.
Je denkt te makkelijk " dat overkomt mij niet " zo dachten wij ook, want juist wij waren altijd voorzichtig. Ik controleerde wel 100x of ik bijv een kaarsje goed had uitgeblazen. Het zet je inderdaad met beide benen op de grond, en toen de brandweer zag dat ik zo in paniek was vertelde ze dat we een vluchtplan moesten gaan oefenen. In alle rust, met lichten uit. Toch denk ik ook dat je niet vooraf weet hoe je op de situatie reageert. Ik hoop het nooit meer mee te maken....maar anders vrees ik dat ik gewoon weer sta te panikeren
Oh zeker doen, dat was ook een beetje mijn doel met dit topic Bewust maken van de gevaren waar ook wij voorheen niet over na hebben gedacht. Springen lijkt me ook zo eng, maar goed ik denk als je geen keus meer hebt en springen je enige overlevingskans is....je niet meer nadenkt over hoe hard je neer kunt komen.
Oh ja dat snap ik! Maar ik trek de sleutel altijd iets terug ( Zodat ML erin kan want die draaide altijd nachtdienst ) Wat hier namelijk weleens gebeurd is, is dat manlief de deur aan de buitenkant op slot draaide en dan de reserve sleutel ook mee had, als hij 's nachts ging werken. Dan had ik dus geen sleutel en alle deuren op slot! We hebben zeg maar 1 "auto" huissleutel en 1 "fiets" huissleutel. Hij had beiden mee. Ik was echt heel boos toen... Dus vandaar; altijd de sleutel in de deur als hij op slot zit, anders zou ik moeten zoeken waar de sleutel ligt.
Maar dat paniekeren sta je toch denk ik? Hoe is jullie vluchtplan dan? Ik denk me in; kinderen slapen nu gelukkig beiden op onze slaapkamer, maar anders toch beiden op 1 verdieping. Ik kan onder elke arm een kind de trap af tillen maar de trap zit tegenover de keuken. Ik zou mn mobiel dan toch ook vanuit mn bed meenemen natuurlijk.
Omdat ik als gastouder werk heb ik een vluchtplan op moeten stellen en ik heb branddekens en rookmelders. De voordeur zit altijd op de knip en hoeft dus niet met een sleutel geopend te worden. Sleutel hangt wel altijd bij de voordeur. Sleutel van de achterdeur ligt ook bij de achterdeur en op de keukendeur zit ook nog een sleutel. Op de eerste verdieping zou ik eventueel via de badkamer nog op het afdak boven de voordeur kunnen klimmen. Maar al met al hoop ik het gewoon nooit mee te maken
Ja wij hebben ook een vluchtplan. bij ons in de kast ligt ladder om uit de raam te hangen en te ontsnappen, we hebben een brandblusser en beneden hangt zo'n branddeken in de voorraadkast, sleutels liggen altijd op nachtkastje, op 3 plaatsen in huis brandmelders. ik heb jaren geleden een keer in een hotel gezeten wat in Brand stond echt doodeng laat staan als het bij je thuis is en je Kids in bed liggen. Ik heb er maanden slecht Door geslapen thuis was echt heel bang. vandaar al die dingen in huis en goed vluchtplan. eerste wat ik doe als ik in een hotel kom is vluchtwegen bekijken en kijken of de nooddeuren open zijn. Vaak zat gehad dat die deuren gewoon dicht zijn. ik ga dan rustig naar receptie en zeg dat die deuren open moeten.
Hier geen vluchtplan, wel 2 rookmelders en een CO-melder. De deur is er één die je niet op slot draait. Van buiten kan je enkel binnen met een sleutel (of door aan te bellen). Op elk verdiep hebben we een plat dak (verdiep 1 en 2) of een terras (gelijkvloers). Lijkt mij dus dat we sowieso wel buiten raken, moest het ooit voorvallen (als we de sleutel niet mee hebben nadien wel niet meer binnen, maar daar zijn op zo'n moment slotenmakers voor). De enigen voor wie ik bang zou zijn, dat zijn de katten. Ik hoop dat ze op zo'n moment naar buiten sprinten. Mijn ouders hebben 1.5 jaar geleden bijna een CO-vergiftiging gehad (om één of andere reden begon de rookdetector daarvan te loeien). Doet je ook nadenken en sindsdien hangt die CO-melder er dus. Brandweer is er 's avonds uiteindelijk bijgehaald en die mat waardes die 20 maal hoger waren de "maximaal normale waardes". Als er niet was ingegrepen, waren er 3 doden geweest (mijn ouders en de bovenbuur). En twee maand later had hun buurvrouw (zelfde appartementsblok) een mini-keukenbrand. Gelukkig kon mijn vader de boel direct blussen, dus 1000 keer minder schade dan bij jullie.
Wij hebben een heel brandmeldersysteem in huis, net 2 maanden geleden nog gecheckt en direct vervangen. Als er eentje af gaat, gaan ze allemaal af. En die gaan al bij het minste of geringste af (vooral als ik aan het koken ben want dat kan ik niet) dus wel heel prettig.. Boven en beneden hebben we ook brandblussers en zo'n vuurwerend deken. Om bij de voordeur te komen moeten we langs de keuken, en de voor de achterdeur door de keuken. Als de brand daar ontstaat kunnen we of door het woonkamerraam, of het slaapkamerraam doorslaan en dan via het dakje van onze voordeur naar buiten. Hier in Engeland heeft elk stopcontact een schakelaartje, en die gaan allemaal uit als we weg zijn, en 's nacht staan alleen die in onze slaapkamer aan. Telefoons worden niet 's nachts opgeladen. En zo panisch ben ik, en ik heb nog nooit een woningbrand meegemaakt.
We hebben nu allereerst een sleutel in ons nachtkastje liggen. Zodra de brandmelder nu afgaat zegt deze ( als het goed is ) waar de brand zich bevind. Dit is een nieuw systeem en dus ook heel duidelijk voor de kinderen. We hebben de route samen met de meiden gelopen, en we hebben ze alleen een keer in het donker laten lopen naar de voordeur. Boven hebben we nu ook een brandblusser en we hebben inderdaad ook koolmonoxidemelders. Die rook en roet is echt een nachtmerrie, je ziet niks..je ogen doen enorm pijn. Uiteindelijk krijg je het echt benauwd.... De brandweer zei dat het echt heel belangrijk is om zo rustig mogelijk te blijven. Ik geloof alleen niet dat dat aan mij besteed is in z'n situatie. We hebben hier in huis ook zuurstof staan, gelukkig boven....had er niet aan moeten denken dat er een tank in de keuken had gestaan
Vreselijk voor jullie. Wat een hel om mee te maken! Wij hebben een rookmelder in huis die al afgaat als ik iets te warm doucht en mijn vriend de deur open doet. Mocht er brand uitbreken kunnen wij maar via 1 deur weg ander moet ik vanaf het balkon in de sloot springen. Als het zou moeten zou ik het zo doen hoor (woon 1 hoog) sleutels hangen bij de voordeur en onze balkon deur zit nooit op slot.
Wij hebben een vluchplan, dit is gekomen na een brand in een onderwoning onder ons, die hadden een wietplantage. Wij wonen in een portiek woning dus hebben eigenlijk maar 1 weg naar buiten. Dus dat is het enige wat we kunnen doen. Maar we kunnen eventueel wel het balkon op om daar te wachten op de brandweer. Eng hoor brand, bij ons is mijn vriend (die sliep vanwege een nachtdienst) uit bed gehaald door de brandweer. En dochterlief was er toen nog niet en ik op mijn werk. Gelukkig hadden wij alleen wat water schade en heeft de brandweer onze kat uit huis gehaald. Wat wel heel lief was.
Wij hebben dan een groot probleem hier. Onze (open) trap komt beneden uit in de woonkamer. naast de trap zit de keuken. sleutels zitten altijd in de achterdeur - die in de keuken is. Vanuit boven zouden we dan naar beneden moeten springen.
Deken om je heen slaan en rennen. Deken weg gooien zodra je beneden bent. De brandweer komt hier overigens elk jaar gratis langs bij iedereen die het wil om je huis te controleren en gratis rookmelders op te hangen en tips te geven voor een vluchplan.
Bah verschrikkelijk om mee te maken. Onze deuren zitten op de haken dus geen nood om naar beneden te "moeten" in geval van nood. Als de brand al naar boven komt dan pakken we ons zoontje en kunnen we via zijn raam op het platte dak van ons schuurtje springen. Valt de schade nog mee gaan we er via de voordeur uit en kan de hond er ook uit.
Wij hebben een vluchtplan. Gelukkig maar want moet er niet aan denken dat ik de kinderen niet kan redden. Zowiezo hebben we de deuren alleen op de haak. Behalve de achterdeur maar daar zitten de sleutels op. ( al 2 x poging tot inbraak via de achterdeur dus neem geen risico). Verder komen de slaapkamer ramen van de kinderen uit op een plat dak. Op dit plat dak ligt een uitschuifbare ladder. Stel er is brand waardoor we de trap niet meer af kunnen hebben we dus een plan b en vluchten via de raam. Via ons plat dak kunnen we ook naar de buren dus kunnen of naar beneden of hun dak op en hun hebben zelfs vaste trap naar de tuin vanuit hun dak. Verder heb ik een brandblusser in de keuken. Tja daar begint meestal de brand dus misschien dat ik beter een ander plekje kan zoeken. We hebben een hond beneden dus moeten we vluchten via het dak hoop ik dat ik beneden een raam ofzo kan intikken om de hond te redden
Ik dacht trouwens dat het juist niet verstandig was je sleutels in de deur te laten zitten ivm inbraak?
Ik denk er ook wel aan. Bij mn dochters kamer kunnen we vanuit het raam op de aanbouw en zo naar de buren. Onze slaapkamer heeft ook een balkon maar moet toch iedereen eerst verzamelen. Als de brand in de keuken begint scheelt het wel dat die helemaal aan de andere kant van het huis zit en de voordeur direct bij de trap beneden. Maak me wel druk dat ik veel alleen ben snachts. Denk dat ik eerst de 2 oudste naarr buiten zal sturen en dan de 2 jongste oid?