Wij hebben 3 vluchtroutes die afhankelijk van de brandhaard gebruikt kunnen worden. We hebben gekoppelde melders en analoge melders. Stekkers gaan hier overal uit In de nacht. Deuren gaan nooit op slot met sleutels alleen met de haak dus. De vluchtroutes trainen we ook met de Kids. Maar als er brand is vertrouw ik waarschijnlijk heel erg slecht op mijn man er staat 24 kilo schuim om te blussen en zijn bluspak hangt bij het bed.
Wat vreselijk om mee te maken, gelukkig werd je wakker! Hier hebben wij ook een vluchtplan. Bij brand beneden gaan wij er via de slaapkamers uit. We komen dan uit op de uitbouw van de woonkamer die iedereen in de straat er standaard heeft. Zo kunnen we via de tuin of via de buren weer in veiligheid komen. Bij brand boven via de tuin naar buiten (voordeur gebruiken wij zelden tot nooit). Huissleutels liggen ook bewust op meerdere plekken in het huis.
He bah. Wij hebben idd ook de stekkers eruit. Maarja een koelkast kan ook kortsluiting maken natuurlijk. Geen vluchtroute. Als er op zolder brand is gewoon naar beneden. Is er beneden brand hebben we een ladder vooor uit ons raam.
Als er beneden brand is (we hebben klein oppervlak) dan kunnen we boven uit het raam van John en dan op de schuur springen. is er boven brand dan moeten we naar beneden en dan de keukendeur staat op de knip dus is er zo af en de voordeur is zo open te doen.
Wij hebben ons huisje op de begane grond. In elke ruimte staan objecten om de ramen mee stuk te gooien als het nodig is. Verder zijn wij - als we thuis zijn - niet erg inbraakveilig. Niks zit op slot. Wel dicht, maar niet op slot gedraaid. Sleutels zitten in de voordeur en de achterdeur is of open, of er zit een niet zo stevige knip op die je in geval van nood zo open kan trappen.
Ik heb een blusdeken hangen bij het fornuis. Rookmelders in de hal beneden boven en op zolder, studeerkamer(daar staan allemaal computers enzo). Tegenwoordig ligt er een huissleutel vlakbij de voordeur. Boven ontsnappen kan via de babykamer op het platte dak. Katten zijn hopelijk zelf zo slim dat ze door het kattenluik naar buiten gaan en anders is dat heel sneu maar ga ik mijn leven niet voor wagen.
Best eng zeg. Hier liep ik stage in een winkel straat daar was toen de brandweer na zorg aan het doen ook met een container waar je zou kunnen oeffenen. Die heb ik mogen doen. Werd gevuld met stinkende rook en moest dus zo snel mogelijk naar buiten was dus de snelste gelukkig. Dus ik vertrouw me zelf wel.
Wij hebben rook melders 2 stuks en een hitte melder in de keuken deze zijn apart dus ga er vanuit dat er toch 1 van de 3 altijd wel afgaat. Een koolmonoxide melder ook. het is afhankelijk waar de brand uit breekt maar we kunnen boven nog via slaapkamer van de jongste eruit als het biijv. in de meterkast voor is. en is het in de keuken dan via de voordeur welke wij nooit op slot hebben altijd op de haak. Wij trekken nooit de stekkers eruit dat is misschcien nog wel iets om te doen maar vraag me af hoelang we dat vol houden
Wij hebben afspraken gemaakt over wie welk kind pakt. Manlief pakt zoon en ik dochter. De trap af en direct door de voordeur naar buiten zou makkelijk zijn. Hebben we geen moeite met openen want die zit niet met een sleutel op slot. Anders via het raam van dochter op het platte dak van de erker, maar goed dat is dezelfde kant dus als we niet door de voordeur kunnen hebben we ook kans dat we niet op de erker kunnen. In het ergste geval moeten we dus uit het raam springen. We hebben wel altijd een telefoon boven. Maar ik denk dat je nooit weet hoe je reageert op brand. En plan is in ieder geval dan wel heel belangrijk.
Toen ik zwanger was van de oudste woonde ik tijdelijk in een opvang huis met andere zwangeren en jonge mama's. Naast mijn kamer zat er een Mama met een kindje van net 1 jaar en die had olie op het fornuis gezet, Dit vergeten en haar kamer verlaten om naar de computerzaal te gaan. Kindje lag in z'n bedje te slapen. Opeens vielen alle lichten uit en ik doe mijn deur open en zag uit de kamer naast me allemaal rook komen en eigenlijk zonder nadenken ben ik hoogzwanger die kamer ingelopen, en da kleintje uit z'n bed gehaald en naar de openbare ruimtes gelopen en eigenlijk beginnen gillen dat er brand was. Pas toen sloeg de paniek bij me toe. We hebben direct het brandalarm geactiveerd en met alles moeders en begeleiders iedereen geëvacueerd. Dit ging over 20 mensen waaronder 12 kinderen. Gelukkig konden we weg via de achteruitgang. Er was niemand gewond maar ik en da kindje moesten wel naar het ziekenhuis wegens het in ademen van rook en natuurlijk omdat ik hoogzwanger was. Achteraf was het niet zo slim van me om zomaar die kamer binnen te lopen, ik bracht hierdoor mn ongeboren kindje in gevaar, maar ik handelde niet meer logisch. Het enige dat ik wou was dat huilend kindje daar wegkrijgen. Uiteindelijk heeft mn kindje er geen schade van gehad en ben ik 5 weken later bevallen van een gezonde dochter. Maar ik hoop dit echt nooit meer mee te maken. Na de brand werden er ook nieuwe regels ingevoerd omtrent olie en vuur ed.
Ow.. dat is echt een nachtmerrie. Hoe is het nu met jullie? Wij hebben overal alle sleutels op de binnenkant van de deuren zitten. Mijn man is het er hier niet mee eens, maar ik ben banger voor brand dan voor inbraak. Van de week toevallig tegen elkaar gezegd dat we weer een keer kritisch moeten kijken naar de brandveiligheid in ons huis. Vluchtroutes zijn mij wel duidelijk. Alleen geen idee of wij er op zo'n moment ook aan denken..
Wij hebben eigenlijk geen route of plan en de sleutels slingeren ook altijd overal Maar wij hebben de deur s,nachts nooit op slot en boven kunnen wij vanaf mijn slaapkamer op de eerste verdieping het raam uit. Wij hebben een schuin dak dat op een punt bijna helemaal naar beneden loopt en zouden daar evt glijdend naar beneden kunnen.
In december 2013 is hier om de hoek een woning uitgebrand. Inbraak en brandstichting. De impact is enorm geweest. De bewoner was niet thuis, maar de woningen erboven en ernaast, daar waren wel mensen thuis. Heel heftig. Mijn man is toen naar een bijeenkomst geweest van de brandweer en daags erna is er iemand van preventie bij ons thuis geweest om alles na te lopen. Op twee kleine dingen na, hadden we eigenlijk alles al in huis en aan huis wat nodig is. Je grootste angst is inderdaad om niet weg te kunnen en een niet werkend brand alarm. Afschuwelijk. Dat is een angst die wel blijft, maar we hebben in elk geval wel alle stappen doorlopen en we weten wat we moeten doen. Ook ben ik pas nog met mijn dochter bij de open dag geweest van de brandweer. Daar gaven ze demonstraties en kon je filmpjes zien. Best spannend, maar ik vond het wel goed om haar te laten zien wat er gebeurd bij bijvoorbeeld vlam in de pan. Die dingen. En er was een quiz voor kinderen die situaties uitlegde en alles. Daar heeft ze een hoop van opgestoken. En ik ook. Afschuwelijk om het mee te maken zeg.
Wij hebben ook woningbrand gehad. De rookmelders ed gingen pas af toen wij al buiten stonden. We hebbe ze nu wel weer hangen, maar zo veilig als mensen zeggen dat ze zijn vind ik ze niet!
Sleutel hangt naast de deur als we er nog uit kunnen via de voordeur. Via de achterdeur komen we op het balkon en via daar kunnen we naar een platje springen. Achterdeur zit alleen met haken op slot. We hebben een brandblusser en brand deken in huis. Telefoon om 112 te bellen binnen handbereik. Hond nemen we mee onder de arm. Alleen met de poezen hoop ik dat het goedkomt en ze zich niet gaan verstoppen.
Wij hebben 2 routes, de een is via de voordeur naar de trap (woon in een portiekflat op de bovenste verdieping. (Sleutels zitten in de deur, en nee ze kunnen die niet van buiten gebruiken om hem van het slot te halen). Andere route is mijn balkon, daar kunnen we met wat kunstjes naar de buren klimmen. Ook daar zit de sleutel op de deur en die kan alleen van binnen op slot. Op het andere balkon zitten we als ratten in de val, dan kunnen we nergens naar toe.
Wat vreselijk wat jullie mee hebben gemaakt ts. Een vreselijke nachtmerrie lijkt me. Gelukkig werd je op tijd wakker en zijn jullie allemaal in leven gebleven. Dat moest gewoon zo zijn... Wij hebben nog niet zo'n route, maar als ik het zo hoor is dat geen slecht idee.
Vreselijk! Bij Vrienden van mijn ouders een jaar of 7 geleden.. de oudste moest gaan werken en ging om 6.55 de deur uit.. de vader werkte snachts.. en de moeder had om 7.00 de wekker staan omdat ze naar het ziekenhuis moest.. toen was al alles zwart van de rook! Ze heeft de jongste uit bed gehaald.. die was toen 14 maar had dus ook niks gemerkt.. ze zijn uit het raam geklommen en naar beneden gesprongen.. de moeder heeft daarmee haar enkel nog verbrijzeld! Ze zijn alles kwijt geraakt en tis begonnen bij de dvd speler.. echt zo erg! En ze hadden al zo veel meegemaakt en kregen ze dat er ook nog ff bij pff ze hadden geluk dat ze naar het ziekenhuis moest.. wat in 5 minuutjes wel niet allemaal kan gebeuren! Bij mn schoonouders zijn de spotjes in het plafond van hun nieuwe aanbouw in brand gevlogen maar ze waren gelukkig nog net thuis.. stonden op het punt om te gaan.. maar evengoed nog een ravage want ze moesten 1 maand op ee vakantiepark zitten.. En toen in precies diezelfde week zaten ik en mn moeder tv te kijken en ze ging even na de wc.. ze ruikte brandlucht.. was het de droger, alleen de kleding weg maar verder waren we er gelukkig helemaal optijd bij.. dus ook geen droger aan laten staan als je niet thuis bent! Wij zelf hebben rookmelders co2 melders.. en ligt de sleutel altijd op het kastje in de gang, gelijk als we van de trap afkomen, daar is ook de voordeur.. en anders kunnen we nog bij de oudste uit het raam klimmen, op het afdak en naar de achtertuin.. Veel sterkte met het verwerken van dit! Egt vreselijk is het en hoop het nooit mee te maken!
Pff dat soort stekkers zitten er hier dus ook altijd in.. Mja anders moet ik elke keer de tijd opnieuw instellen enzo Opladers vd telefoons haal ik er wel altijd uit omdat ik die soms zo warm vind voelen Maar koffiezetapp, wekkers, dvd, pc, tv, etc etc zitten er allemaal in Maar drukt je wel met de neus op de feiten. Sleutel ligt op plankje naast voordeur (niet in slot ivm dat t te 'hengelen' is vanuit brievenbus, achterdeur alleen op knippen. Rookmelders zijn er gewoon maar als ik dit zo lees zegt dat ook niet zoveel. Droger hebben we gewoon niet
Als hier brand uitbreekt gooi ik een matras uit het raam en de dekens en probeer daar met de kinderen op te landen. Maar misschien kost dat wel veel te veel tijd en dan springen we maar uit het raam. Heb bij bhv geleerd dat kinderen dat niet durven en daarom binnen blijven. Ook al staat het huis in brand! Daarom eerst papa uit het raam, dan kids en dan ik.