Onze rookmelders zijn heel gevoelig voor stoom. Is hier echt alles open als ik meedere dingen tegelijk doe en dan nog gaan ze soms af. Verder hebben wij alles beneden, sleutels hangen bij de deuren of zitten in het slot. Stekkers trek ik niet uit. Wij hebben hier standaard op al onze stopcontacten een aan/uit schakelaar zitten, die gaan elke keer uit. Zelfs overdag voor bijvoorbeeld microgolf, ik gebruik elke keer de schakelaar. Ik heb een klok op batterijen ophangen dus ik heb echt de juiste tijd niet nodig op het klokje van de microgolf. Koffiemachine kan ik wel zo zetten dat mijn koffie doorgelopen is tegen de tijd dat ik mijn bed uitstap maar dat wisselt hier toch met de kinderen. Dus zodra de eerste wakker wordt moet ik toch melk opwarmen en dan zet ik gelijk de koffiemachine aan. Dan luier verschonen, fles aangeven, even gaan plassen en tegen dan is de koffie wel klaar. Verder kijk ik ook regelmatig alle snoeren na. Zodra het omhulsel waar de gekleurde draden inzitten begint los te laten dan vervang ik het snoer indien mogelijk en anders enkel gebruiken wanneer ik er ben en zo snel mogelijk nieuw toestel aanschaffen. Ik loop echt geen risico's. Zelf nog geen brand gehad (even afkloppen) maar wel al een paar keer van dichtbij meegemaakt. Als het echt te erg zou zijn, raam open, oudste eruit, hond eruit, ik eruit en man jongste aangeven. Dan moet man naar de deur zien te geraken, die kan niet door het raam...
Wij hebben ook een vluchtplan. Mochten we boven zijn wanneer er brand uitbreekt en kunnen we niet via de trap naar beneden naar de voordeur, dan pakken we de brandladder uit de kast en haken we die aan de vensterbank in de kinderkamer. We hebben een semi-bungalow en ons huis is niet zo heel hoog, dat scheelt. Ook wij hebben ons hele huis volhangen met brandmelders en deze werken goed, heb eens een tosti iets te lang in het apparaat laten zitten en het brandalarm ging al af voordat hij helemaal zwart was.