Hoi, Ik ben sinds vorig jaar oktober op eigen houtje 14 kilo afgevallen door een gezond eetpatroon aan te nemen en te gaan sporten. Ik voel me hier erg goed bij en het liefste zou ik nog een kilo of 3 afvallen om wat ruimte te creëren Dit gaat heel moeizaam omdat ik zo graag wil en er zo mee bezig ben dat het juist niet lukt volgens mij. Wat één van mijn problemen is, is dat ik mezelf bijna niks meer gun. Als je kijkt wat ik eet en drink in een week is dat op en top gezond en ook voldoende om mijn stofwisseling goed op gang te houden maar soms, heel soms, zou ik ook wel weer eens een lekker gebakje, een zak m&m's of iets dergelijke willen eten en dat ik er dan ook echt van kan genieten! Maar dat lukt me niet meer, en dat voelt niet goed. voel me dan zo schuldig dat ik het net zo goed niet had kunnen doen. Met avondeten gaat het beter, ik kan af en toe best frietjes mee eten met de kindjes zonder me schuldig te voelen, maar voor de rest.... Hoe doen andere mensen dit icm afvallen? in mijn hoofd moet ik een knop omzetten, maar hoe? Herkenbaar??
Wat lastig! Vooral omdat het zo 'slecht' voelt. Ik herken het enerzijds maar anderzijds heb ik me er vrij snel overheen gezet. Wanneer ik tijdens het afvallen iets pakte wat niet gezond was dan mopperde ik vooral op mezelf waarom ik dat nou deed. Toen ik op het gewicht was wat ik wilde heb ik tegen mezelf gezegd: Lies, je kunt niet je hele leven niks lekkers meer eten.. dan word je alleen maar ongelukkig. Dat was bij mij op ten duur ook zo want ik ging stiekem eten in de auto zodat niemand het zag en heb zelfs een keer en frikandel uit de prullenbak gehaald om op te eten (te ziek voor woorden eigenlijk!!!). De dag daarvoor was deze te vet gebakken en lag netjes op een envelop zodat hij niet vies was.. binnen een paar seconde had ik heel dat ding achter mijn kiezen.. daarna at ik dan de hele dag niks omdat ik boos was op mezelf (op ten duur twijfelde ik echt aan mijn eigen mentale gesteldheid ) Na het afvallen deed/doe ik het anders en daar heb ik veel meer vrede mee: ik beperk mezelf soms wel en spreek met mezelf af hoeveel lekkers ik dan mag en daar houd ik me aan (bijvoorbeeld: je mag 2 kleine marsjes of een schaaltje chips). Dan heb ik een positief gevoel over mezelf dat ik me aan mijn afspraak heb gehouden en mezelf niet heb "laten gaan" en heb toch iets lekkers gegeten. Heel veel sterkte/succes! Blijft voor de rest van je leven een strijd met jezelf, I know
Kun je niet met jezelf afspreken dat je in het weekend 1x wat lekkers neemt? Dan kun je jezelf hier aan houden en sla je ook niet meteen door.
Dank voor jullie reacties! Heb inderdaad al met mezelf afgesproken tijdens het lijnen om af en toe wat lekkers te pakken en dat ging eigenlijk best goed, tot sinds een paar weken. Ik word zo streng voor mezelf dat ik mezelf niks gun, en daar heb ik last van, want ik kan niet de rest van mijn leven niks lekkers eten. Het zou zo fijn zijn te kunnen genieten van die momenten, maar daar zit het hem in en daar maak ik me best zorgen over want ik wil geen eetprobleem creëeren. Dat is het me niet waard. Lastig hoor, maar ben wel al blij dat ik het constateer bij mezelf en volgens mij ben ik niet de enige
Dit! Een keer per week een cheat dag en dan mag alles (met mate) maar dan vooral genieten van die zak m&ms
Precies dit! Hier doen wij dat ook! En dat kan ook echt prima hoor. Niks om je je schuldig over te voelen wordt zelfs door vele proffesionals aangeraden & ze doen het zelf ook! Ik volg er vele op instagram
oh ja, echt? ik ben dan zo bang dat ik direct weer een kilo zwaarder ben......maar als je dit met mate doet kan het dus niet zoveel kwaad.....ga dit zeker proberen, thx!
Een dagje in de week kan echt geen kwaad! Probeer het wel daarbij te houden en geniet er lkkr van. Wel met mate
Nee joh. Probeer het gewoon een keertje. En dan kijk je een week later of je er door bent aangekomen. Wat echt niet zo is.
In principe is 1 kg 7000kcal; je zou dus 7000kcal meer binnen moeten krijgen/minder verbranden om die kilo aan te komen (dus niet even zwaarder ivm vocht). Dus als jij een keer een zak m&m's of een bak chips wegwerkt is dat geen ramp. Maar zorg gewoon dat je je bewust bent van wat je doet en eet- dus; ik kies nu voor die m&m's en accepteer dat ik waarschijnlijk iets minder afval deze week / morgen wat compenseer / extra ga sporten / of wat dan ook.
Wij hebben één vaste avond in de week. Dan komen de nootjes en een wijntje tevoorschijn en kijken we lekker een film of een serie op tv. Ik kan daar de hele week naar uitkijken en geniet er daarom dubbel van! De rest van de week wordt er niet gesnoept en sporten we.
Er zijn tegenwoordig zo veel boeken en sites met super lekkere recepten voor zoetigheid zonder dat het meteen mega ongezond is. Je moet wel even zelf aan de slag maar dat is ook nog wel leuk. Je kunt echt lekkere pannenkoeken, taarten, brownies e.d. maken met vooral 'verantwoorde' ingrediënten. Even googelen of langs de bieb! Als je dan echt iets maakt, eet je het ook heel bewust en geniet je ervan. Lekker een keer op zondag bij de koffie.
Ik eet 2 avonden in de week wat lekkers, meestal op vrijdag en zaterdag. Dan drink ik ook wel 2 of 3 glazen wijn. De rest van de week niet, ik sport 4 dagen best intensief. Ik merk nu dat ik gewoon op gewicht blijf ook al eet ik 2 avonden in de week ongezonde dingen zoals chips of kaasstengels ofzo
Ik zelf ben 10 jaar geleden zelf 15 kg afgevallen en wat jij omschrijft.. Heb ik nog steeds. Voordeel is dat ik nog steeds in maat 36 pas haha en dat ik erg gezond eet. Maar zodra ik een ijsje koekje of chocolaatje eet voel ik mij er schuldig over en had ik het beter niet kunnen doen. Af en toe uiteten en dan een ijsje vind ik niet erg. En een avond borrelen ook niet. Gelukkig vind ik oprecht hartige en gezonde dingen ook echt lekkerder omdat ik het "nut" van eten van chocolade ook niet in zie. Maar soms zou ik net als mijn vent ook eens een zal chips willen opknagen en daarvan genieten!
Dankje voor alle reacties!ik vind een vaste avond een goed idee dat ga ik zeker proberen. Blijft het feit denk ik dat ik simpelweg niet kan genieten en daar baal ik van. Volgens mij weeg ik me ook te vaak want zie het soms wel 1,5 kilo schommelen. En dan denk ik meteen aarrgghhhh, dat komt vast door dat ene koekje of snoepje. Maar wat al eerder wordt gezegd, dat kan natuurlijk niet 😉 Lastig, lastig, maar fijn dat het iig herkenbaar is.
Oh ja, dan weeg je vast te vaak. Nu je op gewicht bent, gewoon 1 keer per week wegen, of eigenlijk liever gewoon niet meer. Je merkt echt wel aan je kleren of die strakker gaan zitten. Maar dat gaat vast niet gebeuren nu je zo'n gezond eetpatroon hebt.
Wil eigenlijk nog 3 kg afvallen vandaar dat ik me nog steeds weeg. Maar wel te vaak denk ik, begint een psychisch dingetje te worden geloof ik als ik t zo lees 😔 Als ik kijk wat ik eet zou ik superslank moeten zijn 😅maar dat is niet zo maar denk ook niet dat dat gaat lukken. Voel me wel super gezond en ben 2 maten geslonken.....hoop dat ik er binnenkort een modus in vind zodat ik er meer van kan genieten!
Misschien zou je juist nu even moeten stoppen met "afvallen". Dat je gewoon dit gewicht een tijdje aanhoudt. En dan over een tijdje weer probeert om die 3 kilo kwijt te raken.