Onze kat heeft sinds een aantal weken de vervelende neiging om naast de kattebak te gaan poepen...ze mankeert niets (is onderzocht door dierenarts), de bak is schoon dus daar kan het niet aan liggen. Nu hadden we aluminiumfolie gelegd op de plek waar ze dan gaat poepen (advies dierenarts), dat helpt. Maar gisteren ging ik daar stofzuigen, folie weggehaald en vergeten terug te leggen en mevrouw is er dus weer gaan zitten...Heeft iemand nog tips (behalve het folie neerleggen)?
de vloer om de bak met chloor schoonmaken? zodat er echt geen aantrekkelijke lucht aan de vloer zit? Tja, permanent aluminiumfolie lijkt me ook niet handig... Misschien weten ze in een dierenspeciaalzaak iets!
Als je de plek met teveel schoonmaakmiddel (chloor) schoonmaakt, vinden ze het alleen maar stinken en gaan ze weer overheen. Je kunt je kat ook afstraffen als je ziet dat ie het doet. Als hij medisch gezond is dan zou je bijvoorbeel met een plantenspuit kunnen proberen zodra je ziet dat hij daar gaat zitten.
Mijn moeder maakte dat soort plekken altijd schoon met pure dettol. Schijnt dat katten deze lucht echt vreselijk vinden. De katten van mijn moeder gingen vervolgens nooit meer op die plek zitten poepen en/of plassen. Trouwens een kat gaat niet zomaar naast zijn bak zitten, is er iets anders dan anders in zijn woonomgeving? Succes!
nooit met chloor gaan werken! dan zal de kat er alleen maar meer zijn behoefte gaan doen. Een kat gaat niet zomaar naast de bak zitten dus er moet iets aan de hand zijn. Is er onlangs iets verandert voor hem? ander grit, andere plek bak? nieuwe deksel, kan hij door iets erg gechrokken zijn? Mocht je een deksel op de bak hebben dan zou ik die er even af laten. in de tussentijd kan je met wattenschijfjes even langs de mondhoeken en onder zijn kinnetje van de kat wrijven (dit zijn plekken waarmee ze feromonen afscheiden) en deze watjes op de plek leggen waar hij zijn behoefte naast de bak heeft gedaan.
Je kan in de dierenwinkel mispoes halen. Dat is een spray met geur waar huisdieren een hekel aan hebben.
Wij gebruiken daarvoor de spray 'keep off' van het merk beaphar. Deze is gewoon in de dierenzaak te verkrijgen. Wij gebruiken het vaker op planten en op de zijkant van de meubels of in de hondenmand. Op het moment dat je het sprayt stinkt het best wel, maar daarna ruik je er zelf niks meer van, maar de katten vinden het verschrikkelijk! Onze hond gaat daarna ook weer gewoon in zijn mand liggen, maar de katten plassen er dan niet meer in. Ook zijn ze gestopt met aan de bank krabben en gebruiken weer gewoon hun eigen krabplanken. Misschien dat het ook helpt op de plek waar ze steeds poept. Succes, groetjes Inge
Ontzettend bedankt voor al jullie tips! De Keep off heb ik ooit eens voor iets anders gebruikt, daar trok ze zich niets van aan maar Dettol ga ik zeker proberen en dat met de feromonen ook. Ik heb me ook sufgepiekerd over of er iets is veranderd maar we hebben geen ander grit, geen andere bak, geen andere plek waar de bak staat, niks wat ik zo kan bedenken. Het rare is ook dat ze echt gewoon op 50cm van de bak gaat zitten, dus niet in een andere ruimte ofzo. Misschien moet ik met haar naar de kattenpsycholoog
Nog n tip die misschien raar is maar wel helpt: niet alle ontlasting uit de bak halen als je het schoon maakt. Dan ruikt ze waar ze t hoort te doen zeg maar. Katten gaan vaak op dezelfde plek steeds zitten. Dus ruikt t naar haar dan gaat ze daar weer. Werkt bij veel beestjes met toilet trouwens. Bij mijn Ratten en poezen werkte het perfect. Of juist chloor gebruiken maar dan voor de katten bak. Chloor ruikt voor dieren naar plas...dus als t naar plas (en dan speciaal niet die van haar ruikt moeten ze HUN sporen weer uit zetten en gaan daar zitten) Niet deze 2 tips tegelijk gebruiken hoor! Dan werkt t allebei waarschijnlijk niet meer en zit ze straks helemaal ergens anders.
Sommige katten zijn extreem gevoelig voor wijzigingen. Zijn jullie meer of minder thuis (vakantie periode)? Het kan ook een teken zijn van onrust / onvrede. Misschien verveelt je kat zich we en is dit een vraag om aandacht...
Afstraffen is het stomste wat je kunt doen. Daar reageren katten heel slecht op! Ik zou hem vooral belonen wanneer hij het goed doet. Dus zet hem zelf op de bak, zeg overdreven: goed zo (naam kat)! en geef hem een brokje of iets anders wat hij lekker vindt. Herhaal dit keer op keer (niet achter elkaar, maar meerdere keren per dag). De kat heeft dan snel genoeg door dat op de bak zijn behoefte doen, veel leuker is dan ernaast! En er kan best iets gebeurt zijn waar jullie niets van weten. Een krolse poes, een nieuwe kater in de buurt, een insect dat hem geprikt heeft, het kan van alles zijn. Katten zijn echt te fijngevoelig wat dta betreft. Maar afstraffen moet je echt nooit doen, want daar creer je nog meer problemen mee. Oh en dit is trouwens wat ik van de kattenpsycholoog heb geleerd he Onze krijskater is nu een lieve kater. Wel eentje met gebruiksaanwijzing. Maar nu weet hij: knuffelen is veel leuker dan krijsen!
Als het door verandering van iets is en de kat is wat stressig (als dat het al is) kun je ook feliway proberen. Dit zijn ook feromonen waar sommige katten goed op reageren (sommigen ook niet trouwens) je hebt een versie voor in het stopkontact en een spray. Het is wel aardig prijzig trouwens.
chloor trekt idd aan! mij dierenwinkel kan je een spuitfles kopen en op de plek spuiten en dan gaan ze er na de eerste keer spuiten al niet meer zitten