Gezocht: iemand die verstand heeft van juridische zaken en een VVE

Discussion in 'De lounge' started by Miranti, Nov 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miranti

Miranti Fanatiek lid

Jan 1, 2013
    1,445
    0
    36
    Hallo,

Wij lopen tegen een probleem aan in onze Vereniging van Eigenaren. Het gaat over een kostenpost die gemaakt in het jaar voordat wij ons appartement kochten. Zij willen dat wij mee betalen aan deze kosten en zeggen dat het onder de lasten van de VVE hoort.

Wie heeft hier verstand van en kan mij hier misschien mee verder helpen of wil met me meedenken? Ik moet ook nog langs het juridisch loket, maar daar heb ik helaas nog geen tijd voor gehad.

Alvast bedankt!

2. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ben er niet heel erg in thuis, maar naar mijn weten ligt het aan wat er destijds met de verkopende partij met jullie is afgesproken. Als het goed is is bij de koop van de woning ook aangegeven of er nog bedragen voor de vve openstonden en zijn die mogelijk verrekend met de koopsom. Als er op dat moment geen bedragen openstonden (althans niet aangegeven door de verkopers) dan zijn jullie naar mijn weten niet aansprakelijk maar de verkopers. Heeft de vve pas later bedacht dat er nog geld gelapt moest worden dan lijkt het mij dat dat hun risico is. Ik zou dus in elk geval even in de papieren van de koop kijken. Maar vraag het voor de zekerheid nog maar even na bij het juridisch loket.

3. Miranti

Miranti Fanatiek lid

Jan 1, 2013
    1,445
    0
    36
    Zo dacht ik dus ook. Bij de verkoop is nooit iets gemeld over openstaande kosten, door zowel de makelaar, als verkoper, als notaris niet. Ik kan het bij de notariskosten niet terug vinden en ook niet in het koopcontract. Voor zover ik dat begrijpelijk kan lezen. Zou er ook in het contract iets kunnen staan wat er op wijst dat alle openstaande kosten voor rekening van koper komen ofzoiets? Of moet een rekening echt specifiek gemeld worden?

4. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Tsja om het je nog lulliger te vertellen. Op het moment dat je een appartementsrecht (en dus lidmaatschap VVE) aanvaard bij de notaris ben je aansprakelijk.

Ik heb mijn appartement dit jaar verkocht en getransporteerd bij de notaris op 6 mei. Op 8 mei is de jaarlijkse ledenvergadering geweest waarin de begroting 2013 is besproken en vastgesteld (jaarrekening). Er is toen vastgesteld dat er geld over was, te weten per appartementsrecht € 900,-. EN dat heeft dus de koper van mijn appartement gekregen. Terwijl hij er geen cent over betaald heeft. Dikke vette pecht dus. DIt voelde voor mij heel onjuist maar na navraag bij de rechtsbijstand bleke het dus wel te kloppen. Vanaf overdracht aanvaard je alle lusten en lasten die met een VvE komen.

Dus ook al gaat dit om een bedrag wat nog met jouw verkoper is besproken, als het nu pas in rekening gebracht wordt of in praktijk gebracht wordt of hoe je het dan ook wilt noemen, zul jij het moeten betalen.

Qua melding is er niet zoveel nodig, je hebt bij je akte stukken zitten van de VvE. Heb je deze goed doorgelezen of hier ergens in een notule oid niet iets staat? Want dat is al voldoende. Daar zit je onderzoeksplicht.

Wat ik niet helemaal uit je verhaal haal is wat voor rekening het is en of dit een factuur is die destijds al aan verkoper is gestuurd die hijg ewoonweg niet betaald heeft? Of waar het precies om gaat?

5. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Even snel gegoogled en vond dit al:
    De notaris is verplicht om de desbetreffende VvE een opgave van eventueel openstaande posten te vragen en deze opgave aan de akte te hechten (waarbij ervan wordt uitgegaan dat de notaris dan tevens voor inhouding van eventueel nog openstaande bedragen zal zorg dragen, teneinde de koper te behoeden voor schade). Dit is geregeld in artikel 5:122 lid 5 BW.
    Ik zal nog even verder kijken wat ik kan vinden.

6. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Appartement kopen | Huis en Tuin: Kopen en huren
    Hieruit maak ik op dat als de notaris zijn werk heeft gedaan, jij geen onverwachte verrassingen hoort te krijgen en niet aansprakelijk bent.

P.s. Je kan ook even de notaris van de koop bellen om te vragen hoe dit nou kan, met bovenstaande informatie.

7. Miranti

Miranti Fanatiek lid

Jan 1, 2013
    1,445
    0
    36
    Maar dan is het toch dat op het moment van toetreden tot de VVE, dus vanaf die datum alle lasten voor de koper zijn. En dan de lasten vanaf die datum en niet van ervoor? Toch niet lasten die gemaakt zijn toen je er nog helemaal niet bij zat, en dus ook nooit toestemming hebt gegeven of iets.
    Wat ontzettend zuur van jouw verhaal over het te ontvangen bedrag zeg!

De kosten zijn gemaakt in 2011. Wij hebben het gekocht in 2012.
    Het gaat om een pand met allemaal appartementen. De verkoper is een fundatie van een organisatie. Zij verkopen alle appartementen. Tot nu toe 2 verkocht, waaronder die van ons dan. De fundatie heeft kennelijk ooit een bedrag voorgeschoten aan de VVE om kosten te maken en zij willen dit geld terug.

8. Miranti

Miranti Fanatiek lid

Jan 1, 2013
    1,445
    0
    36

Bedankt! Dat is vrij duidelijk! Dat ga ik meenemen als ik naar het loket ga. En kan inderdaad even contact opnemen met de notaris hierover. Weet jij ook of er dan papieren ondertekent moeten zijn waar duidelijk op vermeld staat dat er openstaande kosten zijn? Ik had ook al gezocht op internet, maar kon het niet vinden. :)

9. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Mijn man is VvE Manager.
    Mocht je ergens niet uit komen dn hoor ik het wel :)

10. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Ja vanaf datum overdracht ben jij degenen die alle lasten en lusten aanvaard. Maar.... ook al zijn de kosten gemaakt in 2011 volgens mij als ze nu pas doorberekend worden (of teruggevraagd? Kan dat zomaar, zo'n lening? Daar zal toch officieel iets over vastgelegd moeten zijn, dus in afsluitende rekening naar notaris informatie staan?) kan het dus wel zo zijn dat jij ze terug moet betalen.

-Wat ik in jouw plaats dus zou willen weten is wat de afspraken zijn tussen fundatie en VVE over een voorgeschoten bedrag en eventueel terugbetaling en wat staat er hierover op papier? Want ook al hebben ze geld voorgeschoten, als hier niks over vastligt, dan zit dat gewoon in de pot en hebben ze pech.

Bel anders gewoon een rechtsbijstand. Die kunnen je in eerste instantie al informatie verstrekken vaak zonder dat je lid bent.

11. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    De VvE stuurt de info naar de notaris. Dus als de VvE hier dingen in verzwegen heeft, kan de notaris het niet weten. Dus officieel had het dan in de afrekening van de notaris opgenomen moeten worden als de info door VvE bekend gemaakt was.

Maar.... kan me zo voorstellen dat als VvE niks vastgelegd heeft over die 'lening' en fundatie eist het nu terug dat het tussen die 2 partijen een juridisch getouwtrek gaat worden waarbij jullie wel aan het kortste eind zouden kunnen trekken als fundatie wint.

Maar nu denk ik wat ver en begin ik ook te gissen ;)

12. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

Nov 22, 2011
    1,068
    0
    0
    Maar heb je zelf geen stukken van de VVe gekregen dan? Ik kan me herinneren dat wij bij de verkoop van ons appartement de notulen van de laatste vergaderingen moesten doorgeven, de hoogte van de kas en bijdrage per maand.

Ik zou dit nog even checken. Als dit er niet bij zit, dan had je het niet kunnen weten en ben je volgens mij nergens aan gebonden.

13. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    En, ben je al wijzer geworden?

14. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    voor zover het bij onze VVE geregeld is is koper aansprakelijk voor kosten gemaakt vanaf de overdracht, kosten die daarvoor verhaald moeten worden worden verhaald op de verkoper.

onze verkoper had een achterstand, wisten we bij het bezichtigen al, en hebben daar ook nadrukkelijk navraag naar gedaan en afspraken over gemaakt. was eigenlijk niet nodig want ze hadden al een betalingsregeling met hem getroffen en bij ons konden ze het niet halen.

maar verschilt misschien ook wel per vve hoe dit soort dingen geregeld zijn.
    een naheffing tja...zou hier ook wel even flink in gaan duiken in jullie geval

15. aora

aora Actief lid

Sep 6, 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    De notaris is niet verantwoordelijk voor de gegevens die hij krijgt van de VVE. Hij vraagt de gegevens alleen maar op, hij hoeft ze niet te controleren (zou ook van de zotte zijn).

Als je je appartement koopt, koop je je ook in bij de VVE. Je bent volwaardig lid en deelt in de lusten en de lasten. Alleen de kostenposten die op het moment van de overdracht bekend waren kunnen m.i. verhaald worden op de verkopende partij. Is het een nieuwe kostenpost dan moet jij die zelf dragen.

Share This Page