Hi! Eind april heb ik een knobbeltje ontdekt in mijn rechterborst, wat uiteindelijk een goedaardige fibroadenoom bleek te zijn. Ik heb besloten deze weg te laten halen op 2 juli met een plaatselijke verdoving. We waren al aan t oefenen voor een kindje en we zijn daar ook mee verder gegaan. Sinds ik het heb ontdekt, is het me opgevallen dat ik zo'n 10-12 dgn voor de menstruatie erg last heb van m'n rechterborst (met fibroadenoom), nu weer een ronde later is het weer zover en doet het nog zeerder dan de vorige keer. Kan het iets te maken hebben met een eventuele zwangerschap? Of heeft het te maken met de ovulatie? (Maar waarom is het deze keer nog pijnlijker dan de vorige keer?) en stel dat ik toch zwanger ben, kan de ingreep dan kwaad? Je borsten groeien dan toch ook.. Kortom veel vragen! Gr. Mieke
hoi een fibro-adenenoom is onschuldig ook in de zwangerschap. Je borsten reageren wel op hormonen, ook in je normale cyclus, en ook in je zwangerschap. Dan kun je meer last hebben van je borsten en dus ook het fibro-adenoom voelen. In principe niet erg, maar bij veel klachten even overleggen met je arts wat te doen. Een ingreep onder plaatselijke verdoving in je zwangerschap kan geen kwaad. Neem je foliumzuur? Mirjam
Hoi Mirjam, Fijn dat je reageert. Ik slik inderdaad Foliumzuur (sinds begin maart). Heeft dat er ook mee te maken? Heb jij enig idee waarom de pijn erger lijkt te worden per maand? Of zou dat komen dat mijn lichaam nog aan het herstellen is van jarenlang pilgebruik. Ik gebruikte het laatste jaar Cerazette. Telt trouwens de 1e pilvrije dag tot aan de allereerste menstruatie ook als een cyclus? Gr. Mieke
hoi nee foliumzuur heeft daar niet mee te maken, maar dat moet je wel nemen als je zwanger wilt worden! Doordat je eigen cyclus op gang komt, na stoppen met de pil, zul je wel meer last ervan hebben. Nee, dat is geen cyclus, dat is ontpillen tot je eerste menstruatie. Mirjam