Iemand groene vingers????

Discussion in 'De lounge' started by Sjaam, Jul 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

Jun 18, 2008
    1,112
    0
    36
    Zuid Holland
    Hallo,

Wij hebben sinds eind april Clematissen in de tuin staan. Ze deden het onwijs goed, bloeide goed, groeide onwijs hard etc.
    Toen kwam er bladluis is en las ik op internet dat je dit kan bestrijden met water met afwasmiddel erin.

Dit heb ik gedaan en op de plantjes gespoten...maar nu worden alle bladeren bruin en groeien ze niet meer.
    Is dit toeval of komt dit door het bespuiten met afwasmiddel??
    Wie weet dit en heeft een goeie tip om de plantjes weer te laten groeien en weer groen te laten worden????

Thanks

2. jackystory

jackystory Fanatiek lid

Feb 10, 2012
    1,156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    ik heb totaal geen groene vingers, maar heb wel eens gehoord van aardapellen open snijden en bij de steel leggen. daar gaan alle insecten op zitten ook slakken.;)

misschien heb je der iets aan, groetjes

3. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    Hier iemand die langzamerhand ietwat groene vingers krijgt... Ik heb werkelijk nog nooit een clematis levend gehouden in mijn tuin. Idd bruin blad en langzaam afsterven... Soms blijft er een deel over wat nog wel verder groeit, maar meestal overleefd die de winter ook niet... Heb nu een kei-winterharde clematis gekocht dus hoop hem nu levend te houden. Geen antwoord dus vanaf deze kant, maar je staat iig niet alleen (mijn moeder heeft trouwens hetzelfde probleem met clematissen)

4. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet alleen dat clematiisen erg gevoelig zijn voor verwelkingsziekte. Misschien is het dat? Hier een stukje erover. Onderkant van de stam beschermen tegen zon , vrij diep planten en grootbloemigen zijn moeilijker dan de planten met de kleinere bloemen.
    Zomerbloeiende klimplanten: Clematis | Huis en Tuin: Tuin

5. Mystify

Mystify Bekend lid

May 24, 2011
    938
    0
    0
    Dit kan van alles zijn. Een schimmel, te droge wortels,einde bloeitijd ( ligt beetje aan soort) in combi met vast zetten van de wortels in de aarde in het eerste jaar of heb je misschien het blad met zon erop nat gemaakt?

Echt dode bladeren, bloemen kan je nu al weghalen, best kans dat je in het najaar nog kleine tweede bloei krijgt. Even kijken wanneer beste snoeitijd is en dan dode delen wegsnoeien. Dan lopen de sterkere soorten vaak wel weer uit in het voorjaar.

6. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Ik heb hier al zo'n 4 jaar dezelfde clematis in de tuin staan.. Het is heel erg belangrijk dat je de onderkant van de plant afschermt voor de zon, bijvoorbeeld door er een dakpan oid voor te zetten. Verder mest ik hem 1x in de 1 a 2 weken bij met universele plantenvoeding (vloeibaar van de Lidl) en tijdens de droge/warme perioden elke avond water geven, maar pas als de zon er niet meer op schijnt.. Houdt ook in de gaten dat als het regelmatig regent, er misschien evengoed niet genoeg water bij de plant komt. Als dat het geval is, dan ook tijdens regenachtige dagen wat water geven..

Share This Page