en dat is natuurlijk met een reden....maar word er zo verdrietig van Die man heeft het altijd goed gehad (financieel dan) En nu....niets meer. Door omstandigheden raakte hij z'n eigen bedrijfje kwijt en is hij de weg kwijt geraakt. Van arm naar rijk is niet zo zwaar...maar van rijk naar arm...dat is een heel ander verhaal. Hij betaalde z'n rekeningen niet meer en probeerde net zo te leven als voorheen. En dat ging natuurlijk niet meer. We hadden 'm gewaarschuwd....maar hij bleef tegen iedereen zeggen dat het wel goed met hem ging. Tot vandaag....hij klonk zo depresief....hij vertelde dat hij in bed lag en hij helemaal geen zin meer had...nergens meer in. Hij heeft z'n dochter ook gebeld en mij en mijn man. Hij moet z'n spullen uit huis zien te krijgen...en dan? Staat hij op straat....wat nu? Hij is hartpacient (met flink wat medicijnen waarvan wij niet eens weten of hij ze goed slikt) Hij is ruim over de 50. Ik voel me zo verdrietig....hij wil niet langs komen...z'n bed niet uit Maar straks...moeten we 'm in huis nemen?...dat gaat toch niet? Waar kunnen we terecht voor deze man? hij weet het zelf niet meer. Moest het even van me afschrijven hoor dames...wou dat ik iets kon doen...maar weet niet wat Voel me echt machteloos nu
Jeee dat is nogal wat ja? Maar ja op straat laten staan... Kunnen jullie (of je schoonzusje) hem niet voor even in huis nemen, totdat er een oplosing is? Moeilijke situatie Sterkte. jessica
Jee wat sneu voor jullie. Je kunt hem idd tijdelijk in huis nemen maar je weet hoe dat kan gaan.... Tijdelijk wordt permanent. Je moet er dus goed over na denken... Ik zou kontakt opnemen met bepaalde instanties om te vragen wat je moet doen. Vergeet niet dat hij ook nog eens depressief is wat nog meer problemen met zich mee. Heel veel sterkte en hoop dat je met een goede oplossing geholpen kan worden.
ik begrijp niet goed uit je berichtje of hij nu door de woningbouw uit zijn huis word gezet omdat hij de huur niet betaald of dat hij door een instantie uit huis word geplaatst omdat hij niet meer handelsbekwaam is want dat zijn 2 verschillende dingen. in het eerste geval zou ik als de sodemieter contact opnemen met de woningbouw en kijken wat er nu precies loos is, contact opnemen met ggz of maatschappelijk werk, die hebben wat meer wegen te bewandelen dan jullie en praat eens met de wijkagent want die word ook meestal ingeschakeld bij huisuitzettingen. een woningbouwver. staat echt niet te trappelen om mensen hun huis uit te zetten en als je bereidwilligheid toon dan zullen hun je echt niet zomaar in de kou laten staan. in het tweede geval mag je toch aannemen dat er vervangende woonruimte word gezocht. derde mogelijkheid is natuurlijk dat je schoonvader een eigen huis heeft en dat de bank heeft besloten om het huis te verkopen omdat de hypotheek niet betaald word, dan ben je meestal verder van huis want met banken is het heel moeilijk afspraken te maken. misschien is dan schuldhulpverlening nog een optie maar als ik jullie was zou ik er heel snel achteraan gaan en kijken wat er nog te redden valt. succes!
Ik heb hem net weer aan de telefoon gehad. Hij komt gelukkig zo meteen naar mij toe. Dan is hij iniedergeval niet alleen thuis. Hij heeft buiten ons en zijn dochter helemaal niemand om naar toe te gaan Ben allang blij dat hij (in zijn staat) vandaag iniedergeval niet alleen is. En over in huis nemen...tja...ik zou niet weten waar ik 'm laten moet. We wonen al met z'n vijven en een 4 kamer eensgezins woning. Volgend jaar bouwen we er een kamer bij. Hij zou dan in de woonkamer moeten slapen. Ik zou misschien wel me oudste en de middelste bij elkaar in een kamer kunnen plaatsen...zodat hij ook wat privacy heeft. Dit weekend moet hij z'n huis leeg hebben. pffff.....dat word een fijn weekend
Ik denk dat het het beste is dat je om te beginnen de huisarts inschakeld. Deze zal dan meteen beslissen wat de beste hulp voor hem is op dit moment. Wat de financiële kant betreft. Bij de gemeente kun je terecht voor die hulp en zo ook bij Traverse (Google maar eens). En probeer hem te steunen! Dat hij jullie gebeld heeft is heel moeilijk voor hem geweest maar ook een schreeuw m hulp. Hij WIL geholpen worden dus help hem ook! Dit hoeft niet te betekenen dat je hem in huis moet nemen, want er zijn nog tal van andere oplossingen waar huisarts, GGZ, Traverse en je gemeente je bij kunnen helpen.. Heelf veel sterkte en succes! Ps. Voor zijn geestelijke gesteldheid op dit momentis er een crisisdienst van de GGZ. Als je hen belt komt er gelijk iemand om hem te helpen!
is me nog steeds niet duidelijk waarom hij het huis uit moet, vaak is er dan een gerechtelijke uitspraak nodig en als die inderdaad al gedaan is dan vrees ik dat er weinig meer aan te doen is
@nienke70: het is idd een huurwoning van de woningbouw vereniging. Hij heeft z'n huur al een tijd niet betaald. Hoelang hij dat al niet heeft gedaan weten we niet En of dat het eenige is?...ik zou het niet weten. Die man is erg gesloten op dat gebied...dus wat wij weten is alleen nog maar het topje van de ijsberg Ik wacht even af totdat hij straks hier is en hopelijk trekt hij nu wel zijn mond open. Ik heb hem al verteld dat als hij echt geholpen wilt worden hij toch zal moeten gaan praten...de problemen lossen echt niet vanzelf op. Hij heeft ook zijn ziekenfonds niet betaald. We weten dus niet of hij nog wel verzekerd is We hopen dat we daar snel allemaal wat wijzer door worden. Eerst MOET hij gaan praten...anders kunnen we hem niet helpen.
zoals ik al eerder zei, neem dan contact op met de woningbouw en zeg dat je de honeurs waarneemt voor je schoonvader omdat die momenteel zwaar depressief is en dan hoor je meteen of er een gerechtelijk vonnis is. bij mijn weten mag de woningbouw zonder vonnis geen uitzettingen verrichten.
prio 1 is op dit moment onderdak en de achterstanden bij andere zaken zoals zorgverzekering kan je na het weekend wel proberen op te lossen of een regeling te treffen. maar als hij zijn huis kwijt is dan is het einde vaak zoek en word het heel moeilijk om een nieuwe woning te krijgen
hmmm ben nu even in de war...het is geen woning van de woningbouw. Heb namelijk net gebeld en die kunnen 'm helemaal niet vinden in het bestand Fijn...nou ik ga nu even op zoek waar hij zijn woning in amsterdam dan van huurt en dan weer bellen. Hoop echt dat we hem nog kunnen helpen met deze woning. Zo niet weet ik dat hij in purmerend in een opvang terecht kan. Dus een gedeelde woning voor max 8 maanden (hij heeft namelijk daarna recht op urgentie) Hij woont daar dan wel zelfstandig maar deelt de keuken wc en badkamer dan met iemand anders. Heb dat al even uit gezocht voor hem. Maar ik ga nu eerst even achter zijn huidige woning aan. Bedankt iniedergeval voor de steun en hulp!
hmmm...als ik zijn straatnaam in tik op google kom ik terecht bij een instelling van de GGZ? geestelijke gezondheidszorg? Kan je daar uitgezet worden? Ik ga even bellen...kijken of hij via hun huurt. Jullie horen het nog.
beste wat jullie kunnen doen op dit moment is een advocaat inschakelen, met het nihile inkomen van je schoonvader heeft ie enkel een eenmalige eigen bijdrage van rond de 120,- (bewijs van onvermogen halen op het gemeentehuis) die weet de wegen beter te bewandelen en met meer resultaat dan jullie zelf..., lijkt me toch niet dat je schoonvader zo 1-2-3 uit zijn huis gezet kan worden als julle met een oplossing komen (bijvoorbeeld achterstand maandelijks inlopen) want zo werkt het doorgaans ook bij andere... in ieder geval uitzoeken van wie hij de woning huurt, hoeveel achterstand hij heeft etc etc. en tja als ik het zo hoor, zou ik toch de koppen bij elkaar steken en je schoonvader niet zomaar ergens anders (max 8 mnd) in pleuren, kan me voorstellen dat de beste man altijd zijn best voor de kinderen heeft gedaan, en tja ooit kom je misschien eens op een punt waarin je wat terug moet doen... jullie hebben met zijn 5en een 4 kamer eengezinswoning, weet niet of jullie ook over een zolder beschikken, maar kan me niet voorstellen dat je je schoonvader niet ergens kan laten slapen en dat je je kinderen voor een bepaalde periode even bij elkaar laat slapen... wij hebben zelf ook iets aan de hand gehad met mijn vader zij het in een heel ander verhaal (laatste beroerte kon hij gewoon niet meer naar huis en moesten we eerst van alles regelen, thuiszorg e.d. voor hij weer naar huis kon) ..... wij hebben 3 slaapkamers, 1 grote waar wij zelf sliepen en 2 kleinere, en tja als de nood aan de man is.....toen hebben we ons zoontje dmv een matras op de slaapkamer van zijn zusje laten slapen, en mijn vader op zijn kamer..., het was niet leuk (zeker niet voor hem) maar in tijden van nood moet je datgene doen voor degene waar je van houd wat je maar kunt doen..... dus voor jullie (of voor je schoonzuster) vindt ik dat dat ook geld... doe wat jullie kunnen en heel veel sterkte want makkelijk zal het niet zijn, maar dat is het leven....gaat niet altijd over rozen... vindt het al triest genoeg te lezen hoe het zo ineens berg afwaarts kan gaan met iemand,... liefs smoekie
Ze mogen iemand nooit zomaar uit huis zetten en t ze uit laten zoeken. Helaas gebeurd dat dus toch wel en onterrecht! Zou naar de woningbouw idd stappen of een broef sturen of bellen en zeggen dat ze dit gewoon niet kunnen maken! Tis echt een klote situatie zo idd! Sterkte ermee!
@smoekie: was ook echt niet van plan om 'm zomaar op straat te laten staan hoor. En ik zou 'm ook echt niet zomaar in zo'n opvang "pleuren". Ik kan niet in me uppie beslissen...mijn man heeft ook nog wat te zeggen thuis (niet veel maar wel wat ) En geloof me...die is nog harder voor zijn eigen vader dan ik hoor. Maar goed...heeft ook veel tussen hun gespeeld (maar daar kan ik hier niet op in gaan) Hij is nu bijna hier. Ben ondertussen achter waar hij huurt en heb het nummer van zijn huurcontract gekregen zodat ik nu contact kan op nemen met het deurwaarder kantoor waar hij zit. Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik dit alles mee maak. Verder neem ik 'm vandaag nog mee naar de soiciale dienst voor verdere hulp. Ik heb gehoord dat elk persoon 1 keer in zijn/haar leven recht heeft op een bepaald bedrag (in dit geval om de deurwaarder te betalen) en dit in hele kleine beetjes mag terug betalen (zonder rente want zij mogen hier geen winst uit maken) Als dit zo is kan hij in zijn huissie blijven en kijken we daarna wel verder.
meis ik wens je heel veel sterkte want dit is niet mis hopelijk kan je nog een boel dingen redden zodat hij idd in zijn woning kan blijven wonen succes en petje af hoor wat je voor hem doet
Ik wil hier echt even heel graag op reageren. Pas op met wat je doet! Ik kom de naam GGZ te vaak tegen. Termen als depressief. Zoek goed uit hoe het allemaal zit voordat je eventueel zal besluiten om hem in huis te nemen. Stel dat hij straks inderdaad zonder dak boven zijn hoofd komt te zitten, zijn ze inderdaad verplicht om voor hem wat passends te zoeken. De GGZ werkt daar ook vaak aan mee als de betreffende persoon een psychische ziekte heeft of hulp voor zijn geeestestoestand nodig heeft. Als jullie hem in huis nemen, en het loopt daarna mis doordat hij bijvoorbeeld geestelijk in de knoei komt te zitten, wordt het heel heel heel erg veel moeilijker om hem zelfstandig aan woonruimte te kunnen helpen. Want ze gaan er dan vanuit dat hij bij jullie woont en dus al een dak boven zijn hoofd heeft. Vertrouw me, ik ken iemand waarbij dat dus op die manier is gegaan.
Ik wou jullie toch nog even op de hoogte houden. Heb inmiddels contact gehad met de deurwaarder en de sociale diens en schuldhulp verlening (pfff je belt wat af dan zeg) En heb eindelijk het balletje weer aan het rollen gekregen. Mijn schoonvader heeft alles voor ons (en zijn dochter) verzwegen. Hij heeft thuis al weken zijn post niet meer bekeken en heeft alles verwaarloost. Hij zag letterlijk door de bomen het bos niet meer. Hiju zou aanstaande 9 mei uitgezet worden (hij zelf dat de 7e) Hij zag het niet meer zitten en vertelde me dat het toch allemaal nutteloos was om er achter aan te zitten. Maar ik ben geen opgever hoor! Heb hem ook verteld...je moet alles op alles zetten...nooit geschoten is altijd mis! Heb heel wat gesprekken achter de rug vandaag...maar er lijkt eindelijk een begin te zijn. Dit weekend moet hij bij mij weer langs komen alleen dit keer met ALLE papieren die hij heeft. Inkomsten gegevens, bankafschriften en letterlijk elke rekening, regeling en weet ik veel wat hij nog meer heeft. Ik moet daar uit alle meest recente (dit jaar dus) papieren vandaan halen en gaan sorteren op instantie en datums. Maandag ochtend moet hij met al die papieren verschijnen bij schuldhulp verlening en alleen dan kunnen ze 'm verder helpen. Er is geen 1 instantie die weer een regeling wil treffen met hem. (hij heeft alle bestaande regelingen ook al aan zijn laars gelapt) Hij wist ook al 2 maanden af van zijn uit huis plaatsing. De eenige manier dat hij nog iets voor elkaar gaat krijgen is als ik (in dit geval dus) voor hem waarneem. En dit doe ik dus ook. Dat houd in dat ik op dit moment zijn laatste kans ben. En dat hij dus met al zijn papieren en uitgaves elke keer eerst langs mij moet (en vooral eerlijk moet zijn) zodat ik in de gaten kan houden dat hij het niet weer verkloot. (ik word dus eigenlijk een beetje zijn boekhoudster en ga dus een beetje zijn administratie regelen) Ook nog nooit gedaan (ga hierna maar een baantje zoeken als boekhoudster ) Als hij maandag ochtend met al zijn papieren daar zit dan zal hij zijn woning niet kwijt raken. De hulp verlening heeft (na ons gesprek) meteen contact opgenomen met de woning corperatie waar hij van huurt om er voor te zorgen dat hij in zijn woning kan blijven. Heb die lieve man vandaag weer voor het eerst zien lachen. Hij pakte me beet en knuffelde me (schrok me een hoedje...hij had dat nog nooit gedaan) Ik heb hem wel erg op z'n hart gedrukt dat als hij NIET eerlijk tegen ons is hij veel meer kwijt raakt dan zijn huisje! Ik ben bereid me 200% in te zetten voor die man...dan wil ik ook dat hij voor 200% mee werkt. Lijkt me toch niet teveel gevraagt dacht ik zo. Wil jullie iniedergeval heel erg bedanken voor alle hulp en steun....want ik kon dat echt goed gebruiken vandaag. Jullie zijn schatten!
@renate28: hij zit gelukkig niet bij het GGZ. Die naam kwam ik wel tegen toen ik zijn straatnaam in tikte...maar die blijkt gewoon in de zelfde straat een gebouw te hebben. Dus daar hoef ik me gelukkig niet druk om te maken. Toch erg bedankt voor de waarschuwing!