Dat is gelukt (Rotterdam). Maar volgende reis wordt of geannuleerd of andere losplek. Zou naar Luik moeten maar via beide kanten niet te bereiken. Hij zei al, beter 2 weken vakantie want alles is of gaat gestremd
De vriend van mn dochter is er als militair heengestuurd om hulp te verlenen. Wat een heftige situatie...
Mijn moeder is daar opgegroeid en heeft dit nog nooit meegemaakt. Mijn oma had wel een pomp in de kelder die aansloeg zodra er water in kwam te staan bij hevige tegen. Maar nog nooit deze proporties. Dus dit lijkt me verre van normaal...
Dat het normaal is zou ik niet willen zeggen, maar wel verklaarbaar zonder het specifiek op klimaatverandering (veroorzaakt door mensen) te gooien. Klimaatverandering is namelijk iets wat niet enkel door mensen veroorzaakt wordt maar door heel veel dingen waar wij als mens en dier geen invloed op hebben. Kijk maar eens naar de verschillende tijden die ze uit het verleden hebben 'blootgelegd' waaronder de ijstijd, wanneer je kijkt naar een enigszins logisch verloop zitten we nu namelijk in het stukje opwarming zoals al eerder voorkwam. En dat is iets wat er doorgaans niet bij vermeld wordt, de schuld wordt nu immers op alleen de mens geschoven. (Maar goed ook daar zitten extreem denkende bij uiteraard die de eerdere opwarming bijvoorbeeld weten aan de broeikasgassen door de ontlasting van de dinosaurussen, en nee dat is geen grapje) Maar de situatie zoals die nu is in Limburg is dus niet compleet onverklaarbaar en zeker niet enkel te wijten aan ons als mens omtrent de klimaatverandering. Door de bodemsoorten in Limburg kan het water veel moeilijker wegstromen, combineer dat met de periode waarin de temperatuur lager bleef want op een paar warmere dagen na die het gemiddelde flink omhoog trokken is de temperatuur veel lager geweest dan normaal. En dus bijvoorbeeld het smelten van het ijs etc wat normaal veel eerder voor hogere standen zorgt maar nu pas de waterstanden ophoogt. Dat allemaal samen met de extreme regenval, die als we die bijvoorbeeld de afgelopen 3 jaar hadden gehad op dit moment voor veel minder problemen had gezorgd, zorgt voor de extreme situatie zoals nu. Dus normaal, nee ben ik met je eens het valt niet onder 'normaal'. Tenzij je dus die andere gegevens meeneemt en men het niet zozeer heeft over de extreme gevolgen maar over alle facetten afzonderlijk, want die zorgen normaal namelijk ook voor problemen al decenia lang en voor extremen zoals in onder andere '95 wanneer er dingen gelijktijdig plaatsvinden. Ik vind het persoonlijk dus juist heel kort door de bocht om het op klimaatverandering te gooien en dat we als mens liever voor de aarde moeten zijn om dit te voorkomen. Want door liever voor de aarde te zijn ga je bijv de bodemsoorten niet veranderen (en daar ligt zeker in het zuiden van limburg) het grootste probleem.
Of het wel of niet door klimaatverandering komt was mijn punt ook niet, maar gewoon onzin gaan verspreiden dat dit heel normaal is en regelmatig voorkomt om maar je gelijk te kunnen krijgen in een discussie over klimaatverandering - daar viel ik over.
Ik ben het wel eens met dat we liever moeten zijn voor onze aarde. Charles Eisenstein schrijft in zijn boek “klimaat, het nieuwe verhaal” heel mooi hier over. Hij schrijft dat wij ons blind staren op onze co2 uitstoot maar dat niet het enige probleem is. Overal waar mensen zijn veranderen we de natuur. We verleggen waterwegen, bouwen dammen, kappen bossen etc en juist dat zorgt voor veranderingen ook in bijv luchtstromen die dus weer voor extremer weer zorgen. Het is al een tijdje geleden dat ik het las, en hij legt het veel beter uit dan ik kan Maar ik denk dat mensen onderschatten hoe zeer wij ecosystemen beschadigen overal ter wereld en wat dat veroorzaakt. En dan niet alleen maar door co2 uitstoot. dat deze specifieke situatie/ samenloop van omstandigheden niet 100% veroorzaakt wordt door klimaatverandering, dat zal best. Maar ik ga er wel van uit dat dit soort extremen vaker gaan voorkomen. Het was 3 jaar extreem droog. Mijn zoon werd geboren met 40 graden. Nu is het extreem nat. Ben erg benieuwd wat we nog gaan meemaken aan extremen
Valkenburg vaardigt noodverordening uit - https://nos.nl/l/2389373#UPDATE-container-54543705 Dit snap je toch ook niet. Dat er daadwerkelijk mensen zijn die er heen willen om "even te komen kijken".
achterlijk.. kom we gaan ff kijken hoe mensen hun huis,hun bedrijf, hun leven helemaal kwijt zijn. facepalm
Goh ja je problemen worden zo wel weer even in perspectief gezet. Water en wind zijn echt grote vijanden gewoon, verwoestend. Het zou nog niet eens in me opkomen om daar nu heen te gaan, mits je kunt helpen.
Steeds meer dorpen krijgen een evacuatiebericht , ik heb familie in roosteren wonen, daar wordt ook geadviseerd het huis te verlaten. Zelf woon ik in Echt en gelukkig geen overlast, terwijl veel dorpen om ons heen steeds meer wateroverlast lijken te krijgen.
Maar dat is dus wat ik bedoel met het stukje wat vinden zij precies onder het normaal vallen? De facetten die nu samen komen of de gevolgen nu specifiek. In dat laatste geval hebben ze inderdaad geen gelijk, maar wanneer je de diverse data naast elkaar zet wel als je de verschillende facetten over de afgelopen decenia op hetzelfde moment zou hebben. Maar goed ik heb die discussie niet gevolgd dus kan niet oordelen of dat ermee bedoeld werd. Mijn verduidelijking is meer bedoeld om aan te geven dat er heel veel meer facetten mee gemoeid zijn en het erg kort door de bocht is om het maar op klimaatverandering door de mens te gooien. Aangezien de verschillende bodemsoorten die we hebben ook te maken hebben met de diverse soorten natuurlijke klimaatveranderingen die we kennen uit het verleden. (Niet alleen in nederland overigens)
Sterkte hoor.. in de gemeente waar mijn ouders wonen moeten er ook mensen in een aantal straten geëvacueerd worden.