@Fuddey sterkte!! Hier in bunde ook het halve dorp moet evacueren. Ik heb nog net geluk. Hier staat het gelukkig nog tot onder aan de straat. Maar hou mijn hart vast.
Ik woon in Heerlen-Noord, vlak naast Hoensbroek waar de Dem nog steeds op doorbreken staat. Wij hebben tot nu toe het water buiten weten te houden, door een dikke, hoge balk in ons pad naast onze voordeur te plaatsen, anders loopt het zo de kelder in. Wel inmiddels lekkende plafonds in de kamer . Ik vind het beangstigend, al dat water, de snelheid waarmee het gaat, hoe hoog het stijgt, de mensen die geëvacueerd zijn of worden, de arme dieren in nood, de schade. Op facebook is in elk geval een groep opgericht voor mensen in de omgeving om elkaar te helpen of om hulp te vragen, en er zullen wel meerdere groepen zijn vermoed ik zo. Ik hoop heel hard dat het stopt met regenen, afschuwelijk dit.
Wat ik ook hoorde dat je je huisdieren niet mag nemen als je weg moet. Germ dat is zo Zielig. Mij niet gezien dat ik mijn hond thuis laat en erna maar moet zien of deze nog leeft. Deze ging mooi mee.
Sterkte voor iedereen in het zuiden. Ik woon aan de grens van Limburg in Brabant en hier verwachten ze dat de Maas morgen buiten zn oevers treedt. Ik hoor net dat de staat het heeft uitgeroepen tot een ramp waardoor zij (een deel van) de schade betalen. Wellicht voor velen een geruststelling in deze noodtoestand.
Ziekenhuis in Venlo heeft een opnamestop voor niet acute zorg en sluit evacuatie niet uit. Dat ziekenhuis ligt vlak langs de maas. Mijn vader ligt daar nu, niet ernstig. Hij stuurde mij deze foto. Daar zie je de maas al behoorlijk hoog.