Woordblind/Cijferblind... of wat vertraagd in de ontwikkeling???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Hopmarjanneke, 25 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Bij onze zoon gebruiken ze ook getallen lijnen in groep 4. Maar dan eerst de tientallen eraf en dan de eenheden.
    Bijvoorbeeld 47-25
    47 - 20 = 27
    27 -5 = 22

    Dan blijft de verdeling logisch zeggen ze... ik ben (gelukkig) geen juf, al leek het daar de laatste paar weken wel op:|

    En ook het andersom opschrijven doet onze zoon ook, ik heb de juf er nog niet over horen klagen, zolang het antwoord goed is zal het mij ook prima zijn hoor.:roflmao:
     
  2. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Wilde ik net zeggen! Mijn moeder werkt als kindercoach en begeleidt veel kinderen die beelddenkers zijn.
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Het RID heeft tegenwoordig wel een training voor dyscalculie, dyslexie training hadden ze al. Zij diagnosticeren ook. Wij hebben hele goede ervaringen met deze aanbieder. Weliswaar op het gebied van dyslexie, maar de methode is voor kinderen echt super.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  4. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Om even een positief berichtje te plaatsen: Mijn dochter heeft dyslexie. Toen ze nog een peuter was zag ik het al aankomen (ik was lerares), en op de lagere school was het helemaal duidelijk. Ze zag bepaalde woorden niet staan. B.v. Is Jan niet blij? Las ze als "Is Jan blij?" Een 3 schreef ze in spiegelschrift, lettergrepen werden omgedraaid.
    Ik ben heel veel met haar bezig geweest. Op andere manieren laten leren zoals anderen hier ook al aangegeven hebben en het resultaat is dat ze gewoon haar schriftelijke examens e.d. heeft kunnen doen, en nu zelfs een doctoraat heeft. Nog steeds ziet ze bepaalde dingen niet, en doet liever dingen op gehoor dan op zicht, maar omdat ze weet wat het probleem is kan ze er heel goed mee omgaan.
    Ik wil gewoon laten weten dat een leermoeilijkheid niet het eind van de wereld is als er begrip voor is, hoewel ik me goed kan voorstellen dat iemand zich er bezorgd over maakt, dat heb ik ook gedaan en ik bestudeer mijn kleindochter "stiekem" en hoop dat zij niet woordblind zal zijn.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In de lesmethode die op school wordt gebruikt, leren ze inderdaad meerdere trucs aan. Hiervan kunnen ze dan later zelf bepalen welke voor hen het beste werkt.
    Rond maken, sprongetjes, boogjes. Ze rekenen bijv ook 47 - 25 = en dan doen ze 4-2 schrijven ze de 2 vooraan. en dan 7-5 en dan komt de 2 er achteraan.
    Dus best wel verschillende methoden die ze aangereikt krijgen. Wat de papa dus weer heel erg lastig vindt :rolleyes: Die is meer van "dit is dé manier en daar moet je het mee doen":oops:

    Maar ondanks de verschillende methoden, blijft ze ook vaak gewoon koppig weigeren een kladblaadje te gebruiken. Wanneer meester niet in het huiswerkschrift schrijft dat ze kladpapier "moet" gebruiken, dan doet ze het niet.o_O
     
    G89 vindt dit leuk.
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weet niet hoe dat hier in Duitsland is geregeld qua hulpmethoden voor dyscalculie. Hier is wel veel mogelijk qua hulp in de klas, tot zelfs begeleiding in de klas aan toe. Dan zit er een extra pedagogisch geschoolde persoon in de klas, specifiek voor dat kind.
    WE gaan eerst maar eens kijken wat ze er van vinden, hoe we er mee om kunnen gaan etc.

    Van de andere kant.... mijn partner kreeg altijd te horen dat hij niet kon lezen enzo (rapporten van vroeger hadden ook altijd 5jes voor taal, maar wel goede cijfers voor "vlijt en gedrag") Totdat hij in het volwassen onderwijs ivm omscholing apart werd genomen door één van de leraren.... laat je eens testen op dyslexie. En inderdaad, daar zit bij hem dus wel het "probleem". Juist door het label heeft hij bepaalde examens kunnen behalen omdat hij extra tijd of hulp kreeg.
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben er inderdaad niet "bang" voor, ben eigenlijk ook wel "blij" dat het nu een naampje heeft. Dat ze de (hopelijk) juiste ondersteuning kan krijgen en dat wij handvatten krijgen om haar te begeleiden.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb eens zitten lezen en grasduinen, het zou best wel kunnen inderdaad. Heb de vragen gemaakt/geturfd en kom in ieder geval op 9, twijfel over 1 van de vragen. Dus is op de grens van de 10xJa die ze aangeven voor beelddenken.
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mennnnnnn, heb afgelopen week de aanmeldformulieren met allerlei bijlagen opgestuurd. Kregen gisteren de bevestiging binnen.... wachttijd van 8 tot 10 maanden :(:cry:
    Ze hebben zo ontzettend veel aanvragen, waardoor ze een mega wachttijd hebben. Ik was al wel gewaarschuwd dat het enige maanden kon duren... maar zoveel :confused:
    Nu eerst maar eens kijken hoe we verder kunnen, of dat we alsnog bij een andere organisatie gaan polsen wat er mogelijk is.
     

Deel Deze Pagina