Ik schrijf 'chips' altijd verkeerd...tenminste, als ik niet uitkijk. Tegenwoordig heb ik een ezelsbruggetje gevonden dat werkt, maar voorheen ging het echt altijd fout! Dan dacht ik: oh ja, dit moet ik niet fout opschrijven, even denken...en dan schreef ik het steevast verkeerd op als 'ships'. Het meest simpele woord ever, en ik leer het maar niet!
Zo'n tak ding die je met kerst ophangt met lichtjes erin. Zo'n guriliande ofzoiets. hahahhaa. Kan het niet uitspreken en niet schrijven. hahaha
ha, een topic over spelling en het ge- en misbruik daarvan, nice!!! als je het engelse meervoud van ' schepen ' bedoelt is er niets aan de hand toch? (maar of een bakje daarvan lekker is bij de borrel )
gezellig is met 1 z en 2 llen "HET" gebruik je in elk geval bij verkleinwoorden (dus waar tje achter staat zoals kindje, jasje, balletje) plafonaire = niet goed, dat moet plafonniere (let op met dubbel n!) zjn stof gezogen haha geweldig! vraag ook of ze het met een rietje doet. ik heb ook wel eens stof gezuigd gehoord, ook een leuke variant
Ik heb echt nog steeds geen flauw idee hoe ik slaslick (zo'n vleesspies met groenten???) moet schrijven EN uitspreken!! Gelukkig eten wij heel weinig vlees, en zo'n slaslick al helemaal nauwelijks . Ik struikel nu al over mijn tong, hahaha. Probeer maar eens een aantal keer snel achter elkaar te zeggen. Het gebruik van "hun" i.p.v. "zij" vind ik echt gruwelijk...
Verleden tijd van pijpen is net zo moeilijk als stofzuigen eigenlijk haha. Verder zeg ik altijd Ideal verkeerd (ik zeg: iedeejal) en het is dus (Ai-diel) Mijn moeder heeft het veel. Die legt ook veel klemtonen verkeerd, zegt UURO ipv Euro. En ga zo maar door. Mijn vriend dacht altijd dat mijn internet: mozarella firefox heette.. ipv mozilla
Met stip op nummer 1: HUN in plaats van ZIJ!! Ik weet dat het mijn eigen vooroordeel is, maar ik krijg dan altijd de indruk dat ik met een 15 jarig grietje te doen heb in plaats van een volwassen vrouw. 'hun hebben dat gedaan...aaahhh!' Zelf doe ik dit altijd fout en daar kwam ik pas achter toen ik kinderen kreeg en m'n man me erop wees: als de kinderen ruzie maken om een speelgoedje: 'jongens, omstebeurten!' Blijkbaar is dat Twents, het moet zijn: om de beurt. Voor de spelling moet ik 'sacherijnig' altijd opzoeken. (chagrijnig is ook goed).
hahahha, dat laatste Volgens mij is het toch echt iedeaaal in het Nederlands, als je het over het woord zelf hebt (dus, dat is ideaal). Als je het over de internet betalingsmethode hebt is het inderdaad AI-diel. Oh, is het dan niet Gepijpt??
weet je het echt niet of zit je maar te dollen? wat ik ook veel zie is dat liggen en leggen nog wel eens door elkaar gehaald wordt oja en nog zo één kennen en kunnen ik zie heel vaak "ik kan/kon die persoon" staan of "ik ken dit stukje tekst voorlezen" ik voel mijn nekharen weer overeind staan
Echt iedereen maar dan ook bijna iedereen zegt 'enigste' i.p.v. enige. Het valt me telkens op. Je hoort het ook veel op t.v. Euhmm even denken. Ik heb meer dat ik soms Groningse woorden gebruik en later begrijp dat dit helemaal geen Nederlands woord is. Terwijl ik dus ook geen Gronings spreek. Voorbeeld is: Maus (dat is dus boerenkool)
@fruitypebbles, wahahahahahahaha heerlijke zelfkennis heb jij! Grapje he! ennuh, meervoud van schepen is mij werkelijk onbekend. maar de opmerking was een grapje. voor mijn liefste en enigste taalvriendin