Ha ik hoor m best vaak, vooral bij mensen die dan graag laten zien hoe goed ze zijn in Nederlands. Dit topic though. Heerlijk.
Ja, helaas vaak voorbij zien komen op dit forum. Het is toch om te janken.. dat geeft mij hetzelfde beeld als iemand die ‘me’ ipv mij/mijn gebruikt
Ineens schiet me door moederkoek iets anders te binnen. Vroedvrouw… geen heel raar woord, maar ik hou het liever bij verloskundige.
Jep. Iets irriteert jou. Bijv een droog plekje op je huid of een puist. Jij ergert je ergens aan en precies datgene waar jij je aan ergert irriteert jou.
In principe wel maar dat zeg je niet zo gauw omdat een stoel niet actief iets kan doen om jou dwars te zitten - en dus te irriteren. Dan zou ik sneller zeggen dat ik me aan de stoel erger. Maar je vroeg het niet aan mij haha!
Het kan, maar dat zeg je niet zo snel. Je zegt bijvoorbeeld wel: ‘het irriteert me dat die stoel niet bij je hele/de rest van je interieur past.’ Of: ‘ik erger me eraan dat die stoel niet past bij de rest van je interieur.’
“Ach je bent nog jong, jouw tijd komt nog wel” “Alles gebeurt met een reden” “Het is vast nog niet de bedoeling” “Probeer het positief te bekijken” “Geef het een plekje” “Het kan altijd erger” “Je maakt dit mee omdat je het aan kunt” “Blijf positief dan is het minder zwaar” “Blijf wel de mooie kanten van het leven zien” Op alles waarbij “sterkte” ook voldoende was geweest. Bij dit soort uitspraken loop ik gewoon weg.