Woorden...

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 3 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Bloeien ipv bloeden... bij een wond zeggen, kijk het eens bloeien.. Ik zeg dan altijd, ow waar zijn de bloemen dan ??

2. Blije Door

Blije Door Actief lid

10 apr 2011
    376
    1
    0
    Rotterdam

Verschrikkelijk, kan het ook niet laten om te verbeteren. En het is helaas nog opgenomen in de Nederlandse taal omdat iedereen het zegt...

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mij vallen vaak ook wel taalfouten op, maar ik heb me voorgenomen me er niet meer zo aan te ergeren, ik schrijf soms vast ook wel iets fout ;).

Een aantal dingen die ik hier lees zijn trouwens niet echt fout, maar dialect. Wel fout dus, maar wel gewoon geaccepteerd. Zo had ik ooit een collega die het had over 'gevrogen'. En ondanks dat het niet klopt, stoorde het me niet zo erg.

Langs - naast
    Bekant - dialect
    Doe jij even de post pakken - dialect. En ik kom oorspronkelijk niet uit Brabant, maar ik praat vaak wel zo. Net als: heb je je tas bij? (zonder je dus). Ik gebruik het, iedereen hier gebruikt het, en Eva gebruikt het nu ook. Ik vind het wel wat hebben, die verschillen in taal (in zo'n klein land :))

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Of zullie kamer :). In plaats van hun kamer. Dat wordt hier ook standaard gebruikt, ook door Eva. Kan er niet zo mee zitten. Hier weet iedereen wel wat je bedoeld :)

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik hoorde in Nijmegen een keer een vrouw voor me aan de kassa tegen een vriendin (??) zeggen:

Dat kost echt wel duur qua financieel geld gezien!

Werkelijk... mijn bek viel ervan open; zeker toen de ander het ook nog eens beaamde.

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik hoor heel vaak 'enigste' in plaats van 'enige'...

7. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Hier erger ik me echt aan.

8. knap

knap Niet meer actief

Tja hier zal dat ook zeker wel eens voor komen.

Wel stoorde ik mij er aan als mijn moeder vroeger.

Kedens zij in plaats van Condens. Het ergste was ik nam dat nog over ook. Tot ik er achter kwam dat het condens was. :) Maar ben nog steeds gek op mijn moeder. Hihi.

Nieuwschierig schreef ik heel lang zo tot dat ik er achter kwam dat het nieuwsgierig is. Of polshoogte altijd zo geschreven nooit begrepen waarom pas geleden was er hier ergens een topic en toen werd mij duidelijk dat het poolshoogte was. Zwangerschapspagina maakt me nog een ster in het Nederlands schrijven haha.:D

Zou het denk het niet.;) maar wel fijn als je het goede gaat over nemen in plaats de verkeerde woorden haha.;)

9. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    "Voor half geld gekocht" Voor de helft vd prijs dus. Maar das volgens mij ook iets typisch voor ons dialect hier(NO nl)

10. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oja, en deze 2 vind ik ook zo erg:
    "Bloemen op de vaas zetten"
    "Ik ga op bed liggen" weet nog steeds niet of het nou dat is of "Ik ga IN bed liggen"...

11. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    'Ik kom even langs gereden' is iets wat je hier vaak hoort. Ik vraag dan meestal bijdehand of ze ook even binnen komen.

12. Smnee

Smnee Niet meer actief

Die wilde zeker even in dure termen praten ...

13. Username

Username Niet meer actief

Ik heb nog niet gelezen maar:

Hij/zij heb
    Hij/zij wilt
    Me man, me kind
    Me beeb
    Nooit geen
    Verkeerd gebruik van als en dan
    Hun zeggen en hun doen

Ik ben echt geen taalpurist, maar bovenstaande vind ik toch echt wel triest. Moet ook altijd op m'n lip bijten om er niks van te zeggen...

14. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    oei wat een gewaagd topic.... ik ben hierdoor al een keer voor spellingspolitie uitgemaakt :D....

ik waag me dan ook maar niet aan dit topic! :D

15. DUIFJE

DUIFJE Actief lid

30 okt 2012
    354
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het UITproberen of testen, maar niet UITtesten. Ik hoor het zo vaak. Uittesten is toch geen goed woord?

16. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    ;) Sorry, ik kon het niet laten.

Maar nu het antwoord op je vraag. Jawel, ze krijgen nog Nederlands op school. Ik sta voor groep 8. Maar als ouders het thuis steeds verkeerd doen blijft het lastig voor de kinderen. Wij leren ze wel de juiste schrijfwijze aan maar in hun vrije tijd is er niemand die daar dan op let. Dan gaat het vaak mis. (Ik krijg nog zo vaak woorden als "egt", zei ipv zij, me in plaats van mijn of m'n en tog in teksten te zien. Heel erg jammer).

Waar ik me aan erger:
    Overnieuw ipv opnieuw
    Nieuwschierig ipv nieuwsgierig
    Me ipv mijn of m'n
    heb ipv heeft
    na ipv naar

Maar ik heb wel geleerd er niets meer mee te doen. Als ze het zelf niet vervelend vinden heeft het ook geen zin om te verbeteren. Dus ik lees er maar gewoon overheen.

17. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Wat een grappig topic!
    Ik heb al veel bekende taal-ergernissen voorbij zien komen.

Wat ik ook altijd heel irritant vind, zijn mensen die overal het woordje 'of' tussen zetten in hun zinnen.

ik weet niet wat of er van klopt.....
    Interessant wat of hij er van vindt..

Waar komt die 'of' vandaan, en wat voegt het toe?

18. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Deze vind ik zoooooo vreselijk !

19. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Overnieuw= opnieuw
    Zoiezo = sowieso
    Mond op mond reclame= mond tot mond reclame

Vreselijk! En van straattaal krijg ik de rillingen.

20. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ik weet niet of het al genoemd is, maar mijn moeder zegt altijd neergehangen ;) Nee mam, opgehangen of neergezet!

Mijn s.ouders zeggen altijd; dat is van zijn ipv dat is van hem.

Overigens praat mijn moeder Haags, mijn vader A'dams en mijn s.familie Leids. Ik werk in het onderwijs, maar ben gestopt met verbeteren, anders ben ik de hele dag bezig :p

Deel Deze Pagina