Bloeien ipv bloeden... bij een wond zeggen, kijk het eens bloeien.. Ik zeg dan altijd, ow waar zijn de bloemen dan ??
Verschrikkelijk, kan het ook niet laten om te verbeteren. En het is helaas nog opgenomen in de Nederlandse taal omdat iedereen het zegt...
Mij vallen vaak ook wel taalfouten op, maar ik heb me voorgenomen me er niet meer zo aan te ergeren, ik schrijf soms vast ook wel iets fout . Een aantal dingen die ik hier lees zijn trouwens niet echt fout, maar dialect. Wel fout dus, maar wel gewoon geaccepteerd. Zo had ik ooit een collega die het had over 'gevrogen'. En ondanks dat het niet klopt, stoorde het me niet zo erg. Langs - naast Bekant - dialect Doe jij even de post pakken - dialect. En ik kom oorspronkelijk niet uit Brabant, maar ik praat vaak wel zo. Net als: heb je je tas bij? (zonder je dus). Ik gebruik het, iedereen hier gebruikt het, en Eva gebruikt het nu ook. Ik vind het wel wat hebben, die verschillen in taal (in zo'n klein land )
Of zullie kamer . In plaats van hun kamer. Dat wordt hier ook standaard gebruikt, ook door Eva. Kan er niet zo mee zitten. Hier weet iedereen wel wat je bedoeld
Ik hoorde in Nijmegen een keer een vrouw voor me aan de kassa tegen een vriendin (??) zeggen: Dat kost echt wel duur qua financieel geld gezien! Werkelijk... mijn bek viel ervan open; zeker toen de ander het ook nog eens beaamde.
Tja hier zal dat ook zeker wel eens voor komen. Wel stoorde ik mij er aan als mijn moeder vroeger. Kedens zij in plaats van Condens. Het ergste was ik nam dat nog over ook. Tot ik er achter kwam dat het condens was. Maar ben nog steeds gek op mijn moeder. Hihi. Nieuwschierig schreef ik heel lang zo tot dat ik er achter kwam dat het nieuwsgierig is. Of polshoogte altijd zo geschreven nooit begrepen waarom pas geleden was er hier ergens een topic en toen werd mij duidelijk dat het poolshoogte was. Zwangerschapspagina maakt me nog een ster in het Nederlands schrijven haha. Zou het denk het niet. maar wel fijn als je het goede gaat over nemen in plaats de verkeerde woorden haha.
"Voor half geld gekocht" Voor de helft vd prijs dus. Maar das volgens mij ook iets typisch voor ons dialect hier(NO nl)
Oja, en deze 2 vind ik ook zo erg: "Bloemen op de vaas zetten" "Ik ga op bed liggen" weet nog steeds niet of het nou dat is of "Ik ga IN bed liggen"...
'Ik kom even langs gereden' is iets wat je hier vaak hoort. Ik vraag dan meestal bijdehand of ze ook even binnen komen.
Ik heb nog niet gelezen maar: Hij/zij heb Hij/zij wilt Me man, me kind Me beeb Nooit geen Verkeerd gebruik van als en dan Hun zeggen en hun doen Ik ben echt geen taalpurist, maar bovenstaande vind ik toch echt wel triest. Moet ook altijd op m'n lip bijten om er niks van te zeggen...
oei wat een gewaagd topic.... ik ben hierdoor al een keer voor spellingspolitie uitgemaakt .... ik waag me dan ook maar niet aan dit topic!
Volgens mij is het UITproberen of testen, maar niet UITtesten. Ik hoor het zo vaak. Uittesten is toch geen goed woord?
Sorry, ik kon het niet laten. Maar nu het antwoord op je vraag. Jawel, ze krijgen nog Nederlands op school. Ik sta voor groep 8. Maar als ouders het thuis steeds verkeerd doen blijft het lastig voor de kinderen. Wij leren ze wel de juiste schrijfwijze aan maar in hun vrije tijd is er niemand die daar dan op let. Dan gaat het vaak mis. (Ik krijg nog zo vaak woorden als "egt", zei ipv zij, me in plaats van mijn of m'n en tog in teksten te zien. Heel erg jammer). Waar ik me aan erger: Overnieuw ipv opnieuw Nieuwschierig ipv nieuwsgierig Me ipv mijn of m'n heb ipv heeft na ipv naar Maar ik heb wel geleerd er niets meer mee te doen. Als ze het zelf niet vervelend vinden heeft het ook geen zin om te verbeteren. Dus ik lees er maar gewoon overheen.
Wat een grappig topic! Ik heb al veel bekende taal-ergernissen voorbij zien komen. Wat ik ook altijd heel irritant vind, zijn mensen die overal het woordje 'of' tussen zetten in hun zinnen. ik weet niet wat of er van klopt..... Interessant wat of hij er van vindt.. Waar komt die 'of' vandaan, en wat voegt het toe?
Overnieuw= opnieuw Zoiezo = sowieso Mond op mond reclame= mond tot mond reclame Vreselijk! En van straattaal krijg ik de rillingen.
Ik weet niet of het al genoemd is, maar mijn moeder zegt altijd neergehangen Nee mam, opgehangen of neergezet! Mijn s.ouders zeggen altijd; dat is van zijn ipv dat is van hem. Overigens praat mijn moeder Haags, mijn vader A'dams en mijn s.familie Leids. Ik werk in het onderwijs, maar ben gestopt met verbeteren, anders ben ik de hele dag bezig