ZindeRlijk (hinderlijk? Of zindelijk?) Gyneceloog/gynocoloog/gynacoloog (gynaecoloog, nou ok, das ook wel een moeilijke ) LactatieDESkunige (het is toch echt lactatiekundige) En oef... Mn schoonfamilie...: Gekunnen/ gewillen ipv de juiste vervoeging... Langs op ipv gewoon langs 'Hij heb' ipv hij heeft Broodje ipv boterham (ik vind een broodje iets anders) Doe jij lachen/lopen/fietsen etc (vervoegen blijft moeilijk)... Tenenkrommend!
Mijn moeder en schoonmoeder zeggen vaak tegen mijn dochten zoiets als: "Je bent oma z'n meisje" of "Oma heeft z'n arm gebroken". Vind het erg irritant.
"even kijken ALS we nog iets nodig ZIJN" Dat vind ik dus niet om aan te horen. En natuurlijk ook na ipv naar en andersom. of me eigen, vreselijk!
"joh zij heb dat niet gedaan" grrrr HEEFT mensen heeft! hahahaha Oh en IJSkast zeggen, als het over de KOELkast gaat
Dacht dat; Ik hong aan de telefoon. Iets Gronings was ;p Dusss dat gebeurt best vaak.. En ik maar denken dat niemand het zag...
Wat een heerlijk topic, ik zal absoluut mijn fouten maken. Maar sommige dingen zijn zó bekend en ik ben blij dat ik niet de enige ben die erover valt. Vriendlief heeft er weleens moeite mee. Haha! Vriendlief heeft het ook vaak over temee (weet nog altijd niet wat het is), nooit niet/nooit geen, bekant, gehongen, gerolen en weet ik veel wat hij er af en toe nog meer uitkraamt. Zo en zo (sowieso) is hier ook favoriet. Helaas! Voor de "liefhebbers" op fb heb je ook een pagina (taalvoutjes) met dit soort dingen, is ook nog wel grappig.
Bovenstaande vindt ik allemaal niet zo heel erg. Weet je waar ik me mateloos aan stoor?? DE zeggen ipv HET. Oeh dan gaan mijn nekharen echt staan. Mijn neefje (22 jr) heeft daar een handje van. De feest, ipv het feest....
Je hebt ook mensen die zeggen "konigin" ipv "koningin" "Vanieljevla" ipv vaniejevla" "Gristen" ipv "Kristen" (Ik heb het nu even over de uitspraak om te laten zien wat ik bedoel, niet over de schrijfwijze, want die is Vout. )
Ik vind het vreselijk als mensen 'hun' gebruiken ipv 'zij'. Bijv. Hun zijn erg vriendelijk En verder: me huis= MIJN huis Gerend: geronnen
l Dit vind ik dus best erg. Nu zie je dus dat op de lagere school al geaccepteerd wordt dat deze fouten gemaakt worden. Dit zou toch de plek moeten zijn waar de basis goed aangeleerd wordt. Ik zou het persoonlijk niet waarderen als de lerares bij het nakkijken dit soort fouten maar gewoon laat staan. Maar ik weet natuurlijk niet op wat voor school je werkt en hoe de ouders er daar over denken.
Ik heb al veel van mijn ergenissen voorbij zien komen. Ik weet niet of deze al genoemd is maar joun of jauwn schrijven ipv jouw. Die 'w' wordt ook erg vaak vergeten trouwens. Dus 'jou schoenen' schrijven ipv 'jouw schoenen'.
Al erg veel langs zien komen... Wat ik ook altijd maar raar vind, is als mensen het hebben over een drukke bedoeling ... denk dat ze een drukke bedoening bedoelen
Ik denk dat bedoeld wordt dat de óuders er niet op gecorrigeerd worden. Senais geeft aan dat ze het de kinderen wél goed aanleren, maar dat ouders vaak wel veel fouten maken en het zo lastig wordt om het er bij de kinderen goed in te krijgen.
De ouders leveren toch geen teksten in bij de juf? Het lijkt me wel erg lastig om in deze tijd leerkracht te zijn. Het heeft mij in elk geval tegengehouden iets in het onderwijs te gaan doen. Toch blijf ik het vreemd vinden dat het nu allemaal geaccepteerd wordt dat er zo omgesprongen wordt met onze taal. Ik heb kinderen in de familie die hoge cijfers halen op het VWO, maar een fatsoenlijke zin Nederlands schrijven is moeilijk. Ik wil niet zeggen dat ik altijd alles goed schrijf hoor, ik maak fouten genoeg.