Woordenschat & begrijpend lezen gr 7

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @tupp heb je nog tips om voor te lezen aan een (bijna) 5 jarige? Ze leest nu zichzelf voor uit verschillende E3 boekjes, vindt dat allemaal wel leuk.
    Maar echt lange verhalen voorlezen trekt nog niet, nu hebben we alleen maar pinkeltje en Jaap ter Haar met Lotje geprobeerd. Zijn natuurlijk al oudere boeken dus misschien wat traag geschreven>

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze jongste vond toen de boeken van "een heel jaar voorlezen" van Selma Noort erg leuk. Ik heb ze nog als 4 lossen boeken (één per seizoen), maar tegenwoordig is hij te koop als één bundel.
    De verhalen van één seizoen vormen samen wel één doorgaand verhaal. Maar elk hoofdstuk(je) is het wel redelijk afgerond. Die hoofdstukjes zijn niet al te lang, prima om gewoon in één keer voor te lezen en dan klaar. Morgen de volgende.
    De verhalen gaan over een broertje en een zus (Noortje en Roel) die eigenlijk heel simpele dingen meemaken. Voor kleuters gewoon lekker herkenbaar. Stiekem zit er best wat woordenschat uitbreiding in. In de lente gaan ze naar de kinderboerderij, in de zomer naar het strand, in de herfst naar het bos en in de winter komen ook de feesten uit dat seizoen aan bod.
    Er staan niet alleen verhalen in het boek, maar ook receptjes, knutselideeën, liedjes, gedichtjes etc. Dat maakt het ook weer afwisselend. En er staan ook leuke prenten in.

Onze oudste vond die boeken van Thé Tjong King over de taarten heel leuk (Waar is de taart, Picknick met taart en verjaardag met taart.) Dat zijn prentenboeken zonder tekst. Op elke plaat staan (ongeveer) dezelfde figuren die je door heel het boek kunt volgen en die vanalles meemaken. Eke keer als je het boek bekijkt, kun je dus weer andere dieren volgen. Aan de ene kant vertelt de tekenaar dus het verhaal, maar aan de andere kant kun je er heerlijk zelf over fantaseren en vertellen. Van dezelfde categorie (wel heel andere tekenstijl) zijn de boeken van Doro Göbel en Peter Knorr.

Verder zijn er voor kleuters gewoon heel veel fantastische prentenboeken. En hoewel dat voor jezelf misschien saai is (voor de 38e keer hetzelfde boek voorlezen) vinden kleuters dat vaak juist héérlijk. Ze houden van die herkenbaarheid en voorspelbaarheid. En als ik nou aansluit bij de oorspronkelijke vraag van TS: als het gaat om het vergroten van de woordenschat is het natuurlijk heel goed om hetzelfde boek meerdere keren voor te lezen, want juist die herhaling zorgt ervoor dat ze die woorden goed kunnen opnemen en onthouden.

3. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Prentenboeken lezen we ook genoeg hoor. Maar die begint ze zelf ook saai te vinden om vaak te lezen, ze kan ze naar 3 keer meepraten en nu ze zelf kan lezen is het nog erger. Ik merk juist met het zelf lezen dat ze echt gaat vragen maar wat betekent dat woord dan.
    Ik zal eens kijken naar je suggesties, dank je

4. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    De boeken van Annie MG Schmidt zijn ook erg leuk om voor te lezen. Pluk, Otje... Floddertje trouwens ook (is wat makkelijker/korter).

Verder vinden ze hier het boek De Drieling van Corien Oranje erg leuk. En is voor jezelf ook leuk om voor te lezen.
    En zoekboeken; bijv. van Charlotte Dematons. Kunnen ze tijden in kijken!

Leolove vindt dit leuk.
  5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    #45 Jo79, 13 apr 2021
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
    Zo hoort het ook. Helaas gaat het er op deze school anders aan toe wat instructies betreft.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    #46 Lynx, 14 apr 2021
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
    Nou niet echt dus, ze maken wel nieuwsbegrip in tweetallen, maar het wordt nooit voor - of nabesproken laat staan nagekeken door de juf.
    Blaadjes komen ook altijd maar half-ingevuld mee naar huis.
    Af en toe hebben ze een online toetsje en dat is het. Er valt wat dat betreft dus nog heel wat winst te behalen.

Edit : ik zie dat het er bij @Jo79 net zo aan toe gaat.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Jo79 en @bonnie1, ik zou dat toch wel bespreekbaar maken op school...dat is echt totaal niet hoe Nieuwsbegrip is opgezet of bedoeld is...

Lynx en MissXray vinden dit leuk.
  8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat hebben we uiteraard al aangekaart, want dit is slechts een voorbeeld van waar ik allemaal achter ben gekomen in die thuisonderwijsperiode. Maar goed, het levert weinig op.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dan zou ik het 'hogerop' zoeken. En als er te veel speelt en niets iets oplevert in het uiterste geval een andere school zoeken.

Deel Deze Pagina