Hoe lang proberen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lumiere, 6 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hallo,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: mijn vriend en ik willen gaan proberen zwanger te worden. Ik ben 30jr en hij is 27. Ik wil heel graag mama worden, maar tegelijk ben ik ongerust. Op mijn 26e is bij mij bij toeval PCOS ontdekt tijdens een echo wegens buikklachten. Toen zei me dat niet zoveel, ik had nog nooit een relatie gehad en was niet bezig met kinderen krijgen. Maar nu speelt bij mij erg de angst dat het niet lukt vanwege de PCOS.
    Ik twijfel echter of het verstandig is om direct naar de huisarts te gaan, aangezien ik mezelf ervan verdenk geen eisprongen te hebben. Mijn cyclus varieert van 28 tot 63 dagen, met een gemiddelde van 44. Ik heb wel altijd heftige premenstruele klachten twee weken voor ik ongesteld word. Ik heb ooit uit nieuwsgierigheid 3mnd tempcurves bijgehouden, geen enkel verschil qua dagen. Bleef de hele cyclus constant. Ik kan wel een jaar proberen, maar ik vraag me af of dat zinvol is. Er gaan dan weer een jaar voorbij waarin ik niet jonger word... Ik heb niet het idee dat ik zelf nog veel kan doen. Nooit gerookt, drink weinig, bmi is 20,5, ik sport 2-3x per week. Mijn moeder raakte ook alleen met Clomid zwanger omdat ze uit zichzelf geen eisprongen had.
    Mijn vraag is eigenlijk wat de ervaring van anderen is, wanneer gingen jullie naar de arts als het niet lukte? En hoe reageerde de arts? Ik hoop dat iemand zijn ervaring wil delen met mij.

Groetjes, Mariska

2. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik zou meteen gaan... Als bij jou al pcos is gediagnostiseerd dan lijkt het me dat je meteen hulp krijgt.
    Succes met zwanger worden!

3. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Hey Lumiere, wat vervelend dat je PCOS heb. Ik zou ook meteen gaan als ik jou was. Uitleggen hoe de situatie is.. Misschien kijken ze wel meteen of er uberhaupt een eisprong is en krijg je medicijnen. Ik zou als ik jou was ook niet een jaar weggooien met proberen terwijl dat misschien niet lukt. Succes!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou eens gaan temperaturen, best kans dat je toch een eisprong hebt en dan is het fijn dat je zonder hulp zwanger zou kunnen worden. Ik zou na een half jaartje naar de huisarts gaan.
    Ik had zelf ook pcos, heb voor Eva in het ziekenhuis gelopen. Na de bevalling werd ik wel ongesteld en ben 2 keer zwanger geraakt, de eerste keer had ik geloof ik een cyclus van 44 dagen en daarna een cyclus van 38 dagen. Heb toen ook getemperatuurd en ontdekte zo een eisprong. En ik was blij dat ik niet de medische molen in hoefde.

5. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Hoi Lumiere,

Als je PCOS hebt zou ik ook niet wachten. Je zou wel 1 tot 2 maanden kunnen temperaturen want vaak vraagt de arts dat, dan ben je goed voorbereid als je gaat maar ik zou geen jaar afwachten. Misschien kun je worden doorverwezen naar de gyn zodat die jouw cyclus ook kan uitvogelen. Ook in je bloedwaardes vinden ze een heleboel info over hoe het er aan toe is in je lichaam dus mijn idee is niet te lang mee wachten.

Succes!

6. Reen

Reen Lid

21 feb 2012
    59
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook meteen naar de huisarts gaan! Soms moet je nog een aantal weken wachten voordat je bij een fertiliteitspoli terecht kunt en moet er vervolgens eerst worden gestart met vruchtbaarheidsonderzoek. Die onderzoeksfase kan, afhankelijk van je cyclus ook weer de nodige weken in beslag nemen. En voor je het weet ben je sowieso al wat maanden verder. Bij de één duurt dit proces slechts 1 cyclus, bij ons duurde deze fase 4,5 maand.

En wat let je om in deze 'wachtperiode' alsnog te proberen natuurlijk zwanger te raken?

Heel veel succes!

7. Mauy

Mauy Lid

18 jan 2013
    57
    0
    0
    Limburg
    Niet wachten...wij hebben een half jaar weggeooid door zelf te proberen. Daarna kwamen we er achter dat ik PCO heb en bijna nooit een eisprong heb gehad.
    Hopelijk ben je met Clomid geholpen, waarschijnlijk laat je arts je eerst zelf een half jaar of zo proberen, met behulp van Clomid...
    Dus dan is het toch "zo normaal mogelijk"
    Succes met alles!
    X

8. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dank voor jullie adviezen, ik denk inderdaad dat ik het binnenkort bij de huisarts ga aankaarten. Ben benieuwd naar zijn reactie, ik ken hem alleen van toen ik nog een tiener was, daarna heb ik jaren in een andere plaats gewoond. Maar ik hoop dat hij onze vraag serieus neemt.
    Groetjes

9. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Als je al een diagnose pcos hebt, dan moet hij je wel serieus nemen. Laat hij je nog zelf proberen en wil jij naar het zh, benader dan het zh en bel de huisarts alleen met de mededeling dat je een verwijsbrief wilt. Huisartsen hebben vrij vaak geen verstand van bijv pcos...
    Wij gaan nu voor een brusje, en mochten het zh meteen bellen. We starten dan ook meteen weer met hormoonspuiten en IUI. Succes!

Deel Deze Pagina