Hallo allemaal, Mijn dochter is nu 6 weken oud. Ik geef haar borstvoeding. Mijn voeding loopt goed en mijn dochter komt goed aan. Vanaf haar geboorte huilt mijn dochter vaak en hevig. Zij maakt dan heel haar lijfje hard. Eerst dachten we aan darmkrampjes. Maar het is zo heftig dat we ons zorgen begonnen te maken of het niet toch iets ander was. Sinds ruim twee weken heeft ze daarbij een verstopte neus en steeds erger wordende uitslag, nu over haar hele lijfje. Aangezien mijn partner als baby voor veel voedsel allergisch was en zeer ziek, zijn wij met deze gegevens naar de huisarts gegaan. Hij dacht in eerste instantie aan een citrusvruchten allergie. Ik mag nu een week geen citrusvruchten, aardbeien, chocola, noten, specerijen en zure melk. Over een week zouden dan de klachten minder/over moeten zijn. Na een aantal dagen merken wij nog helemaal geen verschil, denken zelf misschien aan een koemelkallergie. Dit wil ik na deze week nog een week uitproberen, maar als ik dan nog geen verschil merk, denk ik erover om pepti flesvoeding te gaan geven. Ik weet dat borstvoeding het beste is en vind het ook heel erg, maar ik vind het ook erg dat mijn meisje zo verdrietig is en zo veel pijn heeft. Ze kan zich zo ook niet goed ontwikkelen, want ze kan niet lang in de box liggen en als ze wakker is, huilt ze het meest van de tijd. Heeft iemand hier ervaring met allergie door de borstvoeding heen? Zo ja, hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik wil alles weten! Groetjes van een verdrietige en moedeloze tante29
Een vriendin van mij heeft een zoontje met KMA. Zij heeft hem 18 maanden BV gegeven, (hoe langer hoe beter bij allergie) en al die tijd zelf zich aan een strikt dieet gehouden, (geen koemelkproducten dus, zij moest echt alles waar maar een spoortje melk in zat laten staan). Ik geloof dat het wel langer dan een week duurt voor je het verschil merkt, als ik zo haar verhalen me herinner...
Ons dochtertje heeft ook koemelkallergie, en de klachten die je noemt waren toendertijd echt exact hetzelfde. Ik kwam er pas na 9 maanden borstvoeding achter, maar toen ik op allergy care over was gegaan, had ik een ander kind. Als je denkt dat je zo'n dieet vol kan houden, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur. Maar onze ervaring (omdat ons dochtertje al 2 is, en het nog steeds heeft) is dat melk echt in heel veel dingen zit. En dat dieet volgen valt dan echt niet mee. Nu we erachter zijn dat ons zoontje het ook heeft, hetzij wel in minder ernstige vorm, stop ik na 6 maanden met de borstvoeding. Wel met een beetje schuldgevoel. Wat je wel zou kunnen proberen is pepti geven gedurende een bepaalde tijd, en dan kolven (heb ik ook gedaan). Dan kun je nog terugvallen op de borstvoeding als kma niet het probleem blijkt te zijn.
Mijn dochtertje is nu anderhalf jaar oud en heeft ook koemelkallergie. Zij was ook een baby die veel huilde. Ze was onrustig en kreeg toen ze zo'n drie maanden was enorm last van eczeem. Na bezoek aan de kinderarts ben ik aan een dieet begonnen waarin ik geen koemelk gebruikte. Best pittig, maar het was te doen. Op de site van Albert Heyn staat een lijst van alle koemelkvrije producten. Tegenwoordig staan op veel producten de allergenen vermeld. Uiteindelijk tot 14 maanden borstvoeding gegeven. En tja, nu kijken we nog steeds op alle etiketten omdat ons meisje met de pot mee eet. In combinatie met een dieet lijkt het me ook verstandig om de huid van je dochtertje goed te verzorgen. Heb je daarover al adviezen gekregen van de arts? Bijvoorbeeld zo min mogelijk in bad. Speciale badolie gebruiken en goed invetten met cematogrol. Ik wens je heel veel sterkte! Als je nog vragen... Stel ze gerust!
als ze een allergie heeft is het juist het beste om borstvoeding te blijven geven, hier heeft ze heel veel baat bij. Als ik jou was zou ik dus (hoe moeilijk ook) je eetpatroon proberen aan te passen en het iig proberen de BV tot 6 maanden vol te houden.
Oh ja. Toen ik aan mijn dieet begon heb ik wel twee gesprekken gehad met een dietiste. Zij heeft me heel nuttige tips gegeven. Wie weet ook een aanrader voor jou?