a.s. dinsdag komt de kraamzorg voor een intake. Ik ben nu aan het bedenken wat ik kan vragen. Wat hebben jullie zoal gevraagd? Wat ik handig om te bespreken?
Misschien wat de kraamzorg allemaal doet qua huishouden e.d.? Weet je waar je aan toe bent en of je eventueel nog hulp moet vragen daarvoor.
Ik heb het gesprekje morgen. Ik heb alleen maar te vragen dat ik iemand in huis wil die niet bang voor katten is..! Verder weet ik het ook eigenlijk niet.
Ik had gevraagd voor; - een kraamverzorgster die niet allergisch is voor poezen want die lopen vrij los in huis en ga ik niet speciaal opsluiten voor de kraamverzorgster. - of ik de juiste dekentjes voor het ledikantje had aangeschaft of dat ik er meer of dikkere moest halen. - of ik 1 of 2 thermometers in huis moest hebben. - of ik een kraamverzorgster kon krijgen die niet bevooroordeeld zou zijn over het wel of niet geven van borstvoeding (wist toen der tijd nog niet zeker of ik borstvoeding wou geven)
Inderdaad, dat van niet-roken zou ik ook fijn vinden, tenzij je er geen moeite mee hebt natuurlijk! Ik zou ook vragen naar of er een kans is of er een stagiaire meekomt. Niet iedereen vindt dat prettig en als je dat niet aangegeven hebt zou het rauw op je dak kunnen vallen. Oh en aangeven dat je borstvoeding wilt geven, ook als je dat niet wilt, want dan krijg je standaard meer uren.
ik heb aangegeven dat ik geen stagiaire wilde, puur omdat mijn huis zo klein is, hoe meer mensen hier rond lopen, hoe minder beeb en ik rustig aan elkaar kunnen wennen (mijn flatje is ook écht klein en kneuterig, vandaar). En ook iemand die niet bevooroordeeld is over wel/geen borstvoeding, juist omdat zij bv ontzettend pushen en ik vanwege medicatie geen bv mag geven, dat is al balen genoeg! En verder idd vragen of ik goeie spulletjes heb, wat zij nou wel en niet doen enzo. Heel veel gaf die mevrouw ook al zelf aan.
Bij mij vroeg ze of ik bezwaar had als er een stagiaire mee zou komen... nou dacht ik: hoe meer handen hoe meer er voor je wordt gedaan , maar heb wel aangegeven dat ik het niet prettig zou vinden als ze met z'n tweeen je hechtingen enz gaan bekijken, dus dan doet de kraamhulp dat even alleen. Verder vond ik haar verhaal erg duidelijk en mag ik altijd bellen als ik nog een vraag heb.
Heb ook mee zitten lezen moet ik nog een kraamverzorgster vinden die niet bang is voor honden, vogels, knagers, vogelspinnen, kikkers, padden, wandelende takken, slangen, hagedissen enzo hihi
Eigenlijk alle suggesties: roken, huisdieren, stagiaire etc. zijn bij ons standaard in het gesprek naar boven gekomen. Maar goed dat je het opschrijft, mocht er dan wat vergeten worden heb jij het iig op papier.
Ik heb nog gevraagd of ik nog dingen moest lenen bij de thuiszorgwinkel. Een ondersteek bijvoorbeeld. Omdat ik in het ziekenhuis ga bevallen was dat niet nodig. Eventueel bedklossen, maar omdat ons bed standaard al heel hoog staat hoefde dat ook niet. Zou ik een trapje nodig hebben om in bed te komen haha. Verder zijn alle dingen die ik hier langs zag komen bij mij al door haar aangegeven. Houd er wel rekening mee dat de kraamverzorgster niet altijd verantwoordelijk is voor de verzorging van de huisdieren. Omdat ik eigenlijk geen specifieke wensen had op huishoudelijk gebied is er in ons dossier gezet dat ze moeten overleggen wat ze doen op huishoudelijk gebied. Vind het fijn als ze de was doen, maar als er dan kleding van manlief blijft liggen omdat dat geen kraamwas is vind ik belachelijk. Gooi die trommel maar vol. En wat iedereen aan mij zegt en de intaker ook, als jij niet tevreden bent over de kraamhulp (arrogant, doet niets, klikt niet of wat dan ook) bellen en gewoon om een ander vragen. Het is jouw kraamtijd en daar moet jij van genieten en voor haar is het werk.
Hier is zojuist de mevrouw geweest voor de intake van de kraamzorg en die heeft een heel lijstje afgewerkt. Alles kwam vanzelf aan de orde; Borstvoeding, of mn man thuis is, wat de kraamzorg in het huishouden doet, of er een stagaire of evt 2e kraamzorg die onervaren is mee mag, een kraamverzorgster die niet rookt op werkdagen, iemand die niet allergisch is voor de kat, iemand die veel verstand heeft van borstvoeding aangezien ik bv wil geven maar een borstverkleining heb gehad dus niet zeker of het zal lukken. Erg fijn en informatief gesprek gehad.
Ja, ze gaf bijvoorbeeld ook dingen aan waar we niet aan gedacht hadden; ze vroeg of de vader tijdens de kraamdagen thuis was. We zeiden; ja want hij werkt nachtdiensten en dat is lastig als ik overdag op bed lig en hij gewerkt heeft en moet slapen. Daarbij een kraamzorg in huis en een baby die aandacht nodig heeft en geluid maakt, dan kan hij bijna niet slapen. Ze zei; nee bovendien mag je als kraamvrouw niet alleen zijn de eerste 4, 5 nachten! Je moet dan zelf je bed uit om de kleine te halen bv, en dat kan gevaarlijk zijn, je kan onwel worden, duizelig zijn, een bloeding krijgen of wat dan ook, en dan ben je alleen thuis! Ohja, daar zit wat in....
Nou, hier is ze net weg. Ik heb een goed gesprek gehad. Ze legde alles duidelijk uit. Ze had geen vooroordelen over dat ik flesvoeding ga geven. Ik heb aangegeven liever geen roker te willen en iemand die niet bang en allergisch is voor katten. We hebben het niet over een stagiaire gehad eigenlijk. Maar ik vind dat denk ik ook niet zo erg. Als het tijdens de bevalling maar geen drukte wordt. Ze heeft verteld wat ze zoal doen, wat ik nodig heb en dat ze de ondersteekpo, klossen en rugsteun thuisbezorgd kan krijgen..! Jippie! Ik zei ook dat ik niet kon wachten tot de klossen onder het bed zouden komen: lekker makkelijk in en uit bed. Toen zei ze dat ze het wel eerder kon laten bezorgen (ivm rugklachten ): nu krijg ik het over zo'n 3 weken al! Ze vroeg of ik het kamertje nog wilde laten zien: natuurlijk, zo trots als ik ben! We hebben alles prima voor elkaar en genoeg van alles. En er was ruimte voor vragen enzo!
Bij mij hebben ze echt helemaal niet naar het kamertje gekeken! Ik heb wel een uitzetlijst van de kraamzorg gekregen, met de opmerking dat ik moest zorgen dat dát in elk geval in huis zou zijn. Verder kan het zijn dat er een stagiaire komt, maar heeft ze me op het hart gedrukt dat er nóóit een stagiaire of een onervaren iemand alleen komt, die is ALTIJD onder begeleiding. En ook dat als je iets niet zint, dat je het gewoon zegt. En niet gaat mokken of achteraf gaat klagen, want dan kunnen ze er niets meer aan doen!
Hihi! Nou, als ze veilig in een kooitje zitten is er niets aan het handje toch? Ze hoeven niet voor huisdieren te zorgen..!
Hoi meiden, ik heb even mee gelezen. En ik schrok wel een beetje van dit berichtje maar ik vind het fijn dat ik het nu al weet! Ik moet alleen mijn kindje gaan opvoeden omdat de vader van mijn kindje 0 verantwoordelijk is. Maar goed weet nu niet hoe ik dit moet gaan oplossen.... Liefs.