verhoogd risico

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door zafira, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Hallo meiden,

Ik wil graag weten wat jullie zouden doen als je in mijn schoenen stond. Ik zal even in het kort ons verhaal vertellen.

Tijdens onze 20 weken echo bleek dat ons zoontje geen ledematen had. Omdat zijn levenskwaliteit zo slecht zou zijn hebben wij daarom in overleg met de artsen besloten de zwangerschap af te laten breken. ( ik hoop niet dat er hier een discussie over ontstaat). Wij wilde hem alle leed besparen, want hij zou zijn hele leven in een bedje door moeten brengen. Zou nooit kunnen lopen, zelfstandig eten, spelen en naar school gaan etc. Nu na weken van onderzoeken ( gen, dna en chromosoom) hebben we een groot deel van de uitslagen binnen en blijkt dat wij een verhoogd risico hebben dat dit nog een keer kan gebeuren. Tussen de 1 en 25%. Zoals jullie zullen begrijpen was dit erg schrikken, maar we hadden ons er al een beetje op ingesteld. Ondertussen proberen wij opnieuw zwanger te worden. Onze wens is alleen maar groter geworden.

Zouden jullie het nog een keer proberen of niet. Ik ben gewoon erg benieuwd wat andere mensen zouden doen in deze situatie. Het is niet zo dat dit onze keus gaat beinvloeden, maar helpt misschien wel een beetje om het realistisch te kunnen bekijken.

2. bereke

bereke Niet meer actief

Natuurlijk is het makkelijk praten als je zelf niet echt in zo'n situatie zit, maar ik denk dat ik zou gaan voor ivf - pgd. En als dat in die specifieke situatie niet zou lukken, weet ik niet of het nogmaals zou aandurven. Maar zoals ik al zei, ik heb makkelijk praten... .

3. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Oh meid, wat heb je verschrikkelijk veel meegemaakt. Bah, echt heel rot allemaal. Wat een moeilijke maar begrijpelijke keuze.
    De kans op herhaling is aanwezig, maar er is nog steeds een veel grotere kans dat het wel goed zal gaan. Het zal heel moeilijk zijn en je zwangerschap zal je niet zo zorgeloos ingaan als de eerste keer (toen je nog niet wist wat er aan de hand was zeg maar), maar toch zou persoonlijk mijn wens voor een kindje zo groot zijn, dat ik het toch weer zou proberen.

Is er geen mogelijkheid waar ze van tevoren bij een zaadje en eitje kijken of er een match zou zijn zonder kans op de afwerking?

4. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Voor zover we weten niet, omdat ze gewoonweg niet precies weten hoe deze afwijking heeft kunnen ontstaan.

5. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Zoals al eerder gezegd, de kans dat het goed gaat deze keer is vele malen groter. Ik kan me zo voorstellen dat de kinderwens zo groot is en dat jullie het nog een keer gaan proberen.
    Ik wens jullie alle geluk en succes bij het maken van de beslissing
    *knuffel*

6. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    behoorlijk heftig zeg...
    lijkt me geen makkelijke keuze geweest..

persoonlijk zou ik er wel voor gaan..
    ik heb natuurlijk makkelijk praten...ik maak dit niet mee..
    maar in het beste geval is het 1 %..
    en in het slechtste geval is het 1 op 4...
    daar kunnen ook nog 3 gezonde kindjes bij zitten!

zouden ze niet eerder in de zwangerschap daarop kunnen testen??

wat jullie ook gaan doen...*KNUFFEL*

7. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Wat is dit erg voor jullie! Écht rot, geen woorden voor.
    Wat jullie ook zullen kiezen, het zou de juiste keuze zijn en ik wil jullie daar veel succes mee wensen.
    Persoonlijk zou ik de wens niet opgeven, zoals al eerder gezegd... er kunnen ook gezonde kinderen komen, en die kans is vele malen groter... Ik zit te wachten op een onderzoek wegens een zeldzame chromosoom translocatie in onze familie.. Hierdoor heb ik ook vele grotere kans op een ernstig gehandicapt kind (en vele andere dingen) Hoewel dit meestal een miskraam zou worden (zoals ik heb gehad) kan dit ook door groeien. Ik begrijp jou angst, en ik vind het erg dapper van jullie dat jullie doorgaan. Wie weet gaat de volgende zwangerschap helemaal goed. En jullie hebben recht op meerdere onderzoeken als je weer zwanger bent, zodat je dit misschien vroegtijdig weet. Ik hoop dat je snel zwanger zult zijn en alles goed gaat.
    Veel succes in alles! *Knuff*

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.033
    3.854
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat een onmogelijke keuze hebben jullie moeten maken.

Zelf zijn we onze dochter verloren met ruim 20 weken zwangerschap, baarmoederhalsinsufficiëntie, de herhalingskans voor ons is 10-20%, afhankelijk van welke gynaecoloog we spreken.

En zoals je ziet in mijn onderschrift, wij hopen ons tweede kindje te verwelkomen in september.

Wij hebben nooit hoeven te beslissen om een zwangerschap af te breken of niet, dus het is niet hetzelfde, maar voor ons is de kinderwens groter dan de angst dat het nog een keer fout gaat. Maar makkelijk is het zeker niet, ik leef nu echt per dag.

9. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties.

Baby90, wij blijken beide een chromosoom duplicatie te hebben, maar de kans dat dat de oorzaak is geweest is heel erg klein.
    Pfoe jij hebt ook veel te verduren gekregen zeg. Ik hoop dat jullie onderzoeken een goede uitslag hebben en dat je een prachtig gezond kindje mag krijgen.

Berte, wat verschrikkelijk wat jullie mee hebben moeten maken. Maar o zo fijn om te lezen dat je opnieuw zwanger bent van een wonder. Hopelijk blijft het goed gaan en mag je over een tijdje je kindje in je armen sluiten.

Babytjuhh, ze kunnen het nu beter in de gaten houden door middel van extra echo,s. Vanaf week 8 elke week 1 in het wkz in Utrecht. Ik kom onder strenge controle te lopen bij de gyn. Maar het is niet te voorkomen dat deze afwijking nog een keer voorkomt. Ze kunnen het wel eerder ontdekken, maar tegenhouden kunnen ze niet. En dat maakt het ook zo moeilijk, want op het moment dat ze erachter komen dat het fout zit moeten we weer een onmenselijke beslissing nemen.

Ook onze kinderwens is groter als de angst, maar toch overheerst de angst wel. Het is zo verschrikkelijk moeilijk om met die onzekerheid te moeten leven.

10. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Wat een afchuwelijke periode hebben jullie achter de rug en nu deze keuze. Ik kan er niet echt over meepraten, maar ken wel het gevoel van een heel sterke kinderwens. Misschien moet je dat leidend laten zijn. Ik kan me zo voorstellen dat met goede echo's nu toch wel eerder dan met 20 weken te zien zou zijn dat het niet goed is? Dat bepaart je dan misschien een bevalling, maar hoe dan ook moet je weer een heel afschuwelijk proces door. Bespreek de begeleiding in een nieuw zwangerschapstraject ook eens goed met je gyn.

Heel veel sterkte meid en heb veel bewondering voor je keus hoor! (belachelijk als iemand z'n vreselijke keus ter discussie stelt)

Knuffel!

11. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Niemand heeft een discussie gestart hoor over onze keus, maar heb vaker gezien bij andere meiden waar dit wel bij gebeurde en ik wil dat echt voorkomen. Maar erg lief dat je dat zegt.

Deel Deze Pagina