Word je in winkels vriendelijker en leuker geholpen als je knap bent.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavoorde2x, 30 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn ervaring is van wel. Ik draag in de zomer met zonnige dagen altijd een hoofddoek tegen een zonnesteek, want ik ben daar gevoelig voor.

En wanneer ik hem draag wordt ik veel minder vriendelijk behandeld, niet alleen in de winkels, ook op straat wel. Niet door iedereen en niet in iedere winkel, maar ik merk absoluut verschil: in winkels doordat ze bijna onbeschoft doen, op straat wordt ik soms zelfs met een vuile blik aangekeken.

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Begrijp ik goed dat je er van baalt dat je niet met U aangesproken wordt, terwijl je nog in de 20 bent?

3. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik ben 33 en moeder van drie en wordt ook altijd met je aangesproken. Omgekeerd doe ik het ook. Spreek mensen alleen met u aan als ze echt een stuk ouder zijn.

4. vd21

vd21 Niet meer actief

Hier erger ik mij ook aan. Je/Jij of "meisje". ;) Ik ben 21 en loop dan met mijn kind. Zie er niet jonger uit dan ik ben
    Soms is het wel mevrouw en u en dat vind ik ook normaal. Zo hoor je meerderjarigen aan te spreken als je aan het werk bent

Dat ik "knap" ben helpt me niet heb ik t idee. Alleen bij mannen en bijv bij sollicitaties. Niet als klant in een winkel

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Zo begrijp ik het wel. Man ik hoop dat ze mij nog 20 jaar aanspreken met jij :D u zeggen ze maar tegen opa en oma. Niet tegen mij met mijn 29

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ben 37 en vind het helemaal niet erg wanneer ze je/jij zeggen. Maar dat is best off topic volgens mij.

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Klopt. Ik ken een prachtige vrouw, type fotomodel, elegant, bloed bloed bloedmooi. En ze heeft maat 40-42, wat ik echt niet geloofde. Niet dat dat groot is, absoluut niet maar ze ziet eruit als maat 36. Ze heeft alleen een curvy bouw en is 1.88m lang..

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    De eigenaresse trekt de grens bij maat 42 :(, jij zou dus prima naar binnen mogen. ;)

9. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.293
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Het is een combinatie van factoren.

Als je er leuk (niet persé heel knap, maar enigszins verzorgd in kleding, haar, huid etc.) uitziet en vooral zelf een open en vriendelijke houding hebt, krijg je dat ook vaak terug.

Loop je rond met een gevoel dat jij jezelf niet zo mooi vindt, of zo druk was dat je ietwat ongewassen bent in minder mooie kleding. Of het gevoel hebt dat de wereld niet zo leuk tegen jou doet en dus ook verwacht dat je niet leuk behandeld wordt, werkt dat andersom ook zo. Jouw houding is dan ook niet open en accepterend. Én, je interpreteert dezelfde gebeurtenis ook vaak negatiever.

Nogmaals, het is echt niet of je een knap persoon bent, maar het geheel van representatie en ook eigen verwachting van die wereld om je heen.

Voorbeeld: ik mag er (slank) best zijn. Maar als ik me verdrietig, onzeker en kwetsbaar voel, vind ik mensen ook minder fijn tegen mij.
    Maar vele jaren geleden liep ik eens compleet verregend, in hobbezak kleding rond met overgewicht. Maar ontzettend verliefd en blij met de wereld. En toen liep een wildvreemde man op straat naar me toe om te vertellen dat hij zo blij van me werd omdat ik zoveel vrolijkheid uitstraalde.

Dat lag niet aan uiterlijk maar aan mijn houding ten opzichte van de wereld. :D

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

:D herkenbaar hier ook in stoel en als ik niet mijn dag heb en dus niet straal of blij ben dan word ik (buiten waar iedreen me kent) ook gewoon over het hoofd gekeken en mijn man is ook zo"n etter:p..
    die zegt ook rustig : ik kan dat niet hoor afrekenen dat doet mijn vrouw altijd ..

11. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dit hahahaha! En ik heb een topdag als ik me moet legitimeren bij het kopen van een fles wijn:')

12. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Ja dat klopt. Ik ben 29 dus allang volwassen maar ik vind het vervelend als ik door een wildvreemde met je en jij word aangesproken. Alsof ik niet serieus word genomen en er niet toe doe ofzo.

13. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat heeft toch helemaal niets met 'er niet toe doen' te maken?

Ten eerste denk ik dat 'u zeggen' in het algemeen tegenwoordig sowieso steeds zeldzamer wordt, maar als iemand die van huis uit al gauw 'u' zegt kan ik zeggen dat ik inmiddels op een leeftijd ben beland dat ik een 29 jarige zonder er te veel bij na te denken tutoyeer. Wat niet betekent dat ik diegene niet serieus neem, maar ik zeg tegen mijn neefjes en nichtjes van die leeftijd toch ook geen 'u'?

14. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Ja je hebt ook gelijk hoor. Het ligt hem ook aan MIJN gevoel. Het is gelukkig niet objectief.
    Ik ben idd ook erg met U zeggen opgevoed. Van een 16 jarige aan de kassa vind ik dit trouwens niet meer dan normaal.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb dit eigenlijk ook en dat heeft niks te maken met dat ik iemand niet serieus neem, maar dat ik het raar vind om iemand die jaren jonger is dan ik met "U" aan te spreken. Ik wordt zelf regelmatig met je en jij aangesproken en stoor me er niet heel erg aan (behalve door een 17 jarige cassiere :)) maar verder.... Ik spreek nog maar weinig mensen met U aan, tenzij ze écht een stuk ouder zijn dan ik.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik denk eerder dat het om uitstraling gaat.

Ik vond een prettig ogend ( daarmee bedoel ik vriendelijk gezicht) leuker aan de kassa dan een norse brombeer.

Ik word altijd prima behandeld...je en jij maakt mij niet uit. Ik vind u pas eigenlijk na de leeftijd van 60 jaar passend.

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik kom geregeld in dezelfde winkels vooral shoeby voor mijn dochter, ben zelf ook wel spontaan en klets graag dus als er wordt gevraagd kan ik je ergens mee helpen zeg ik nooit bot NEE.
    ik zeg meestal dat ik ff kom kijken of ze nog wat nieuws hebben binnen gekregen en dan begint er vaak een leuk gesprek van zelf.
    Bij etos wordt ik ook altijd vriendelijk begroet en wordt er zelfs gevraagd hoe het met de kleine gaat.
    Dit zijn wel winkels waar ik geregeld kom.
    Verder shop ik veel online

18. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Het ligt er denk ik ook aan waar je bent.
    Zelf hebben we een eigen winkel en iedereen wordt even vriendelijk geholpen. Maar soms heb je het gevoel..... je lokt het zelf uit om een nare reactie te krijgen...

Als ze binnen komen zeg je vriendelijk goedemorgen/hallo of wat dan ook. Sommige kijken je niet eens aan en zeggen niks.
    Zitten rond te kijken en te kreunen en puffen.
    Als je vriendelijk vraagt of je ze kunt helpen, of als ze graag iets willen weten dat je het dan graag hoort... geven ze een sneer. En is alles nee. Hierna overal alle rekken doorkijken. En dan nog zeggen... goh ik weet echt niet wat ik moet hebben hoor.... Als je hier op in gaat is het nog niet goed.... daar kan ik dan niet tegen... dan denk ik ook ga maar weg want je jaagt de andere wel vriendelijke klanten weg....

Of dat ze vragen naar mijn baas omdat ze me te jong vinden om te helpen in een winkel....
    Of mensen hebben vragen en zeggen dan, heb je geen collega die verstand heeft van kinderen? Want als je zelf geen kinderen hebt weet je er ook niks van.. dan denk ik... Ik snap dat sommige mensen idd niet zo vriendelijk worden behandeld in winkels. Maar een vooroordeel van tevoren zal ik nooit maken. Wel achteraf of tijdens mijn ervaringen maar zal het nooit laten blijken aan de klant.

Was 1x zo erg dat een klant zei... die had ik echt de winkel uit gezet... nou zo zijn we dan niet maar snap wel dat ze zich ergerde

Deel Deze Pagina