Dit is geen nieuwe discussie. Dit is al heel lang gaande en al helemaal in de omliggende landen. Dat heeft gemaakt dat wij voor een poliklinische bevalling kiezen.
tja er zijn voor en tegens, bij allebei mijn bevallingen moest ik ivm medische indicatie in het ziekenhuis bevallen. Bij mijn tweede bevalling heeft mijn zoontje de helft van zijn bloed verloren tja godzijdank dat ik in het ziekenhuis lag, hij had accute medische hulp nodig, een ritje ambu had hij niet overleefd. Maar toch hadden wij in het ziekenhuis ook heel veel geluk (dit is nu ook een discussie punt met betrekking op babysterfte en heeft niet met de thuisbevalling te maken) normaal gesproken was op het moment van mijn bevalling geen kinderarts aanwezig, maar omdat er op dat moment een virus heersde en de kinderafdeling vol lag was er wel een kinderarts in het ziekenhuis. Anders had ons zoontje het ook niet in het ziekenhuis gered.
Nog voor ik zwanger was, wist ik al dat ik in het ZH wil gaan bevallen. Ik moet er niet aan denken om in mijn eigen bed te bevallen. Ja, je ligt lekker in je eigen bed, maar daar zijn de voordelen voor mij ook wel mee gedaan. Daarbij vind ik niet nodig om een thuisbevalling te promoten alsof het een feestje is. Bevallen lijkt me helemaal geen feest. Zelfs de VK en de intakevrouw van de kraamzorg prijzen het de hemel in, ze probeerden me echt over te halen voor een thuisbevalling te kiezen. Omdat dat 'zo relaxed' schijnt te zijn.
Het beïnvloedt mijn keuze voor een volgende ook niet. Ik ben net voor dit onderzoek bevallen, maar heb het volste vertrouwen in mijn verloskundigen. Ik ben thuis bevallen, bevalling is gedaan door een stagiaire onder begeleiding van een ervaren verloskundige. Mocht er toch iets zijn waardoor ik alsnog naar het ziekenhuis had gemoeten, dan hadden ze dat zeker gedaan. Maar ik heb de thuisbevalling als heel prettig ervaren, met ervaren en deskundige verloskundigen, die zeker zouden ingrijpen als dat nodig mocht zijn. Mijn keuze voor thuis was; lekker in mijn eigen huis, kunnen doen en laten wat ik wilde op dat moment, gewoon in mijn eigen bad of onder mijn eigen douche en lekker in mijn eigen omgeving. Heerlijk!! Voor een 2e ga ik hier ook weer voor, als de zwangerschap geen complicaties geeft.
De nu lopende discussie beinvloed mijn keuze NIET. Bij mijn vorige bevalling ben ik in het ziekenhuis bevallen en dat zou ik zo weer doen! Medische indicatie of niet - voor mij staat het ziekenhuis vast.
Ik heb me er niet door laten beinvloeden. Wel over na gedacht, maar met de zwangerschap ging alles voorspoedig en ze zeggen toch dat je het best bevalt op de plek waar je je lekker voelt. Voor mij was dat thuis, bovendien is het ziekenhuis hier vlakbij. Als het nodig zou zijn konden we daar binnen 5 minuten zijn. Maar gelukkig hoefde dat niet, binnen 5 uurtjes was ze er en ik heb er zelfs geen knip aan over gehouden...
Nee hoor, de discussie heeft mijn keuze absoluut niet beïnvloed: ik beval in het ziekenhuis, medische indicatie of niet. Zo voelde dat bij Mini en zo voelt dat nog steeds. Ook laat ik me niet beïnvloeden door verloskundigen die graag willen dat ik thuis zou bevallen al moet ik zeggen dat ze zich daar nooit over uitgelaten hebben dus die frustratie heb ik in ieder geval al niet . (wel over de ruggenprik trouwens maar daar had ik toen eigenlijk ook al schijt aan wat zij ervan vonden) Mijn redenen zijn dat ik niet meer de jongste ben, dat ik een beetje met de paplepel ingegoten heb gekregen dat het net zo normaal is om in het zh te bevallen als thuis (mijn moeder komt niet uit NL), dat ik beschikking wil hebben tot pijnbestrijding mocht dat nodig zijn, dat ik niet vervoerd wil worden direct na de bevalling als er iets is met mij of mijn kindje en dat -mócht er iets misgaan tijdens de bevalling- ik niet door ambulancebroeders mijn huis uit gehaald kan worden (steile trap naar bovenwoning) dus dat is sowieso onverantwoord en dat 70% van de eerste bevallingen sowieso in het zh eindigen. Mijn ervaring met de geboorte van Mini heeft dit allemaal bevstigd: zij moest opgenomen worden en hoefde alleen maar een verdieping omhoog gebracht worden terwijl ik nog verzorgd en gehecht kon worden dus geen gedoe met verplaatsingen naar zh (ook al is dat maar 10 minuutjes rijden), ik heb een ruggenprik gekregen toen ik erom vroeg wat ik erg prettig vond, we hadden een kraamsuite waar we 2 dagen mochten blijven wat ook heel prettig was gezien Mini's opname en ik ben gewoon goed begeleid bij de bevalling zelf, kan niet anders zeggen. En het heeft me ook geleerd dat een bevalling gewoon niet 'gezellig' of 'romantisch' is, het is een vieze pijnlijke stinkzooi en dat doe ik liever niet thuis. Ik zou me er niet relaxed bij voelen, maar dát is natuurlijk wel per persoon verschillend. En als laatste wil ik wel zeggen dat ik de discussie die nu al langer dan een jaar loopt (zeker sinds die uitzending van Zembla vorig jaar) wel heel erg nodig vind om bevallen in NL eens uit dat zweverige 'niet zeiken maar doen zoals we dat in de middeleeuwen ook deden'-hoekje te halen. Wil je thuis bevallen: prima. Wil je om welke reden dan ook in het zh bevallen: ook prima, en ook gratis! Het heeft mij in ieder geval geholpen echt mijn mening te vormen en die ook uit te spreken naar mijn verloskundigen, zoals bijvoorbeeld dat ik niet meer tot 42 weken door wens te lopen enzo. En als ze het er niet mee eens zijn, dan kunnen ze de pot op, ik weet wat ik wil.
maar eigenlijk heb je zonder medische indicatie toch niet veel keuze .. want je mag hoe dan ook pas naar et ziekenhuis bij een gevorderde ontsluiting.. van tevoren bepalen of je poliklinisch wilt bevallen maakt dan eigenlijk niet uit... zo is het althans in A´dam.. misschien dat et in regio´s met minder drukke ziekenhuizen anders is??
Nee hoor, ik ga gewoon weer thuis bevallen, maar dat komt ws. ook omdat ik al twee keer probleemloos thuis bevallen ben. Als ik nu voor de eerste keer zou gaan bevallen, zou ik me er misschien wel door laten beinvloeden
Dat is idd ook iets wat bij mij meespeelt. Vorige keer ben ik (voor een eerste) al heel snel bevallen, dus de kans dat ik nu nog sneller beval is zeker aanwezig. En dan wil ik echt niet meer verkassen als dat niet per se nodig is.
Ik word niet beïnvloed door dit soort berichten in de media. Het is -naar mijn gevoel- vaak opgeklopt. Op basis van één of twee onderzoeken wordt er van alles beweerd door de media. Het is jammer dat dit gebeurt. Waarom is het ZH zo zaligmakend vraag ik me dan af. Voor het 'veilige gevoel'? Ik ken mezelf en mijn lichaam en wist dat ik stilte en rust nodig heb. Dat vind ik niet in het ZH met mensen die ik niet ken, apparaten die mijn lichaam moeten monitoren en elke paar uur nieuwe mensen aan mijn bed. Ik was gelukkig in de situatie dat er geen complicaties verwacht werden en dat ik het thuis mocht doen. Daar had ik mijn stilte en rust en het ging razendsnel. Ik vraag me af of ik in het ZH ook zo'n superbevalling had gehad of dat ik me had laten storen door alles en iedereen.
Dat vind ik ook echt niet van deze tijd. En bovendien ben ik niet van plan me er al te veel van aan te trekken. Overigens, stel dat jij erg veel pijn hebt en nog maar een beetje ontlsuiting en je wil een ruggenprik, dan mag jij gewoon naar het ziekenhuis hoor. En Appel999: zh is niet voor iedereen zaligmakend en dat zou ik zelf niet willen beweren. Maar wat als mensen kiezen voor het 'veilige gevoel', wat is daar mis mee? Dat doe jij toch ook? Voor jou is rust en eigen omgeving veilig, voor een ander is de aanwezigheid van ziekenhuispersoneel veiligheid. En ik heb niet veel verschillende mensen aan mijn bed gehad in het ziekenhuis hoor, en ik was echt wel een tijdje bezig (ingeleid). Thuis kan het ook zijn dat de dienst van de ene verlos erop zit en hij/zij wordt afgewisseld door een ander, dat heb je soms nu eenmaal...
Ik heb daar met mijn vk over gehad. Maar wij mogen in overleg wel eerder dan de gewenste (6 of 7 cm ofzo) ontsluiting naar het ziekenhuis. Dat is hier geen probleem meer, gelukkig! En ja, een thuisbevalling zal vast ook heerlijk en rustgevend kunnen zijn. Maar aangezien er zoveel mis kan gaan, vind ik het goed dat ze dit ter discussie stellen. Het (zwangerschap en bevalling) moet naar mijn mening meer als medisch gezien worden. Operaties of andere medische ingrepen worden ook niet thuis gedaan (al zullen veel mensen dit geen vergelijking vinden ). Maar dat is mijn mening!
Ik heb anders gestemd, ik twijfel niet... Manlief wel in eens... Hierin speelt echter ook wel mee dat bij zijn beste vriend, nu 2 wkn geleden, het kindje 2 dgn voor uitgerekende datum is overleden... Het blijft lastig iedereen heeft een mening. Tot nu toe blijft het bij ons gewoon lekker thuis...
Maar ga jij dan al vooraf naar het ziekenhuis? Bij de eerste wee ofzo? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar, want meestal moet je toch eerst thuis beginnen! Of heb je daar andere afspraken over gemaakt?
wat vreselijk, als zoiets gebeurt maar daar verandert een zkh-bevalling niets aan, zoals ik dit lees is het niet tijdens de bevalling gebeurd maar al daarvoor. of je zou alle zwangeren vanaf een x tijd voor de uitgerekende datum moeten opnemen in het ziekenhuis en dagelijks (misschien wel 24/7) aan de ctg moeten leggen...
Dat is inderdaad vreselijk! Kan me voorstellen dat je zoveel risico's wil uitsluiten, al is het maar gevoelsmatig! Misschien had het in dit geval niet zoveel uitgemaakt, maar ik zou er ook een naar gevoel van krijgen...