Wat moet ik doen?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Smanilies, Jul 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    #1 Smanilies, Jul 13, 2016
    Last edited: Jul 13, 2016
    Ik ben nu 4 maanden zwanger, en ik heb na 2 maanden solliciteren eindelijk een baan gevonden. Ik heb daarvoor vanaf november 2015 thuis gezeten i.v.m. een proces tegen mijn ex-werkgever. Daarnaast heb ik in december een miskraam gehad van een tweeling. Ik heb nog niks veteld over mijn huidige zwangerschap. Ik heb een half jaar contract maar is nog niet ondertekend en moet nog verder worden klaar gemaakt. Ik begin officieel vanaf 10-8. Ik loop wel een aantal dagen mee zodat ze mij kunnen inwerken. Ik weet niet wat ik moet doen, of ik het nu moet vertellen of pas wanneer het contract is ondertekend. Kunnen ze mij dan nog afwijzen als ik het voor het ondertekenen van het contract zou vertellen?
    Ik wil wel graag eerlijk zijn maar ik ben bang dat ik straks weer op straat sta. Heeft iemand tips en ideeën?

2. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik zou wachten tot het contract getekend is. Je bent wettelijk verplicht het je werkgever te vertellen als je 6 maand zwanger bent. Dat ben je nog niet, dus sta je in je recht om nu nog niks te zeggen. De kans is nml groot dat ze je ineens niet meer willen als ze beseffen dat je na een paar maanden al met verlof moet. (mag niet maar gebeurd wel)

3. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    En de werksfeer verder? Kan het zijn dat het daardoor wordt verpest?

4. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ja dat kan....maar liever een baan met vervelende werksfeer dan geen baan lijkt me?
    Je kunt dan ook gewoon eerlijk zeggen dat je het moeilijk vond om niks te zeggen maar dat je zo bang was dat je erom afgewezen werd en je de baan graag wilde.

5. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    Ja dat zeker.
    Ja dat zou ik inderdaad kunnen zeggen.

6. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

Jun 20, 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wat een lastige kwestie... Ik ben zelf ondernemer en pleit dan toch voor eerlijkheid. Veel werkgevers durven je nu niet te zeggen dat je geen contract meer krijgt, omdat zwangerschapsdiscriminatie zo in het nieuws is. Je bent dan wel gewoon eerlijk... Ik zou het verborgen houden niet op prijs stellen, ookal is het je goed recht want hoeft het pas gemeld te worden later in de zw. Echter, anders sta je na je contract weer op straat, ivm slechte arbeidsrelatie. Zit je daarop te wachten tijdens je verlof bijv?

7. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    Ik vindt het ook een lastige situatie. En ik wil ook wel eerlijk zijn, maar ik ben bang dat ze geen contract met mij aangaan zodra ze er vanaf weten.
    Ik heb dan dezelfde rechten ongeacht dat mijn contract niet ondertekend is? Dan zou een mondelinge toezegging van een baan ook gelden? Daarmee zou ik als het nodig is zo naar een advocaat kunnen stappen?
    Nee maar goed, ik wil graag werken. En hoe vaak lees je dat vrouwen worden afgewezen door eerlijk te zijn over hun zwangerschap.

8. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    ????

9. Betsy

Betsy Niet meer actief

#9 Betsy, Jul 14, 2016
    Last edited by a moderator: Jul 14, 2016
    Ik zou het persoonlijk wel zeggen.

Ik zou het als werkgever ook op prijs stellen als een medewerker eerlijk is, dus ben ik zelf ook eerlijk.
    Laat ik het anders zeggen; ik zou het niet waarderen als een medewerker er niet eerlijk over is. Begrijpen wel, maar waarderen niet.
    De kans is er dus ook dat je contract niet verleng wordt, omdat je niet eerlijk bent geweest over je zwangerschap.
    (We hebben het hier niet over iemand die 6 weken zwanger is he, maar over 16 weken).

Ik snap dat je de baan graag wil, en ik snap dat je liever niet het risico wil lopen dat je toch niet wordt aangenomen. Maar als ze je echt graag willen hebben, zullen ze je hier niet door afwijzen.

Ik ben zelf op sollicitatie gesprek geweest toen ik al bijna 5 maanden zwanger was, met mooie ronde buik en al. Gewoon aangenomen, ondanks het feit dat ik na 3 maanden al met verlof ga. Mag ook weer terug komen na mijn verlof, dus een fijn vooruitzicht.

Uiteraard moet je doen wat jou het beste lijkt.

Met betrekking tot je rechten. In theorie is een mondelinge overeenkomst ook een geldige 'arbeidsovereenkomst'.
    Echter in praktijk werkt het natuurlijk anders. Het is jouw woord tegen dat van hen.
    Als zij besluiten op basis van die mondelinge overeenkomst jouw alsnog een contract aan te bieden omdat jij dreigt met een advocaat, kunnen ze je een contract geven van langer dan 6 maanden (6 maanden en 1 dag is prima) en een proefperiode van 1 maand inbouwen. Dan wordt je tijdens de proefperiode ontslagen omdat 'je niet in het team past' en sta je alsnog met lege handen.
    En al wordt je niet ontslagen, we kunnen natuurlijk niet echt spreken van een goede arbeidsrelatie en na 6 maanden sta je gewoon weer op straat.

10. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0

Ik was toen 15 weken zwanger. En ik had misschien beter eerlijk kunnen zijn. Maar je leest zoveel verhalen dat vrouwen niet worden aangenomen omdat ze zwanger zijn. Wettelijk gezien mag een proefperiode niet in een contract van zes maanden. Moet altijd langer zijn dan zes maanden mag er een proefperiode in acht worden genomen.

Maar er is wat verandert sinds vandaag, ik krijg nu wel een proefperiode. Die is afgelopen maandag 11 juli ingegaan en dat loopt tot 11 augustus. Er is al wel een stamkaart ingevuld met alle gegevens, loon, functie, start datum etc. en ondertekend. Het contract al volgende week klaar zijn. Mijn proefperiode is in totaal 5 dagen, dat zijn eigenlijk inwerkdagen. I.v.m. Vakantie is het zo weinig.

11. Betsy

Betsy Niet meer actief

Vandaar dat ik het ook had over 6 maanden en 1 dag ;)

Ik snap alleen niet; je proefperiode is 5 dagen maar loopt van 11 juli tot 11 augustus? Lees ik ergens overheen...?

Als je proefperiode toch al in is gegaan op 11 juli, zou ik het nu niet meer zeggen.
    Dan maar gewoon kei hard aan de slag en laten zien hoe leuk en geweldig je bent! :D
    En dan na de proefperiode netjes aangeven dat je zwanger bent, maar dat je dit niet eerder durfde te zeggen omdat je de baan zo fantastisch vind, en zo graag wilde dat je niet het risico wilde nemen dat het toch niet doorging.

Dat is in ieder geval ook een heel eerlijk antwoord en na je spetterende proefperiode ga ik er vanuit dat ze dan alsnog hartstikke blij met je zijn. ;)

12. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    Morgen ga ik het vertellen. Eerlijkheid wordt beloont. En als ze mij niet meer willen pech. Dan is deze baan niet voor mij bestemt.

13. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    Ja klopt vijf dagen in totaal. I.v.m. de vakantie. Dan hoef ik nog maar drie dagen te komen voor het inwerken.

Ik kan dat niet meer. Ik moet eerlijk zijn. Ik krijg dan alleen dan nog maar meer problemen. En dan is het vertrouwen in mij weg. En dat wil ik niet. Ik wil geen verstoorde werkrelatie. En dat de werksfeer om te snijden is. Ik wil open en eerlijk zijn. En ik kan het al nauwelijks verbergen heb al wijde shirtjes aan. Ik werk in de gezondheidszorg en daar dragen we polo's. Ik heb al een grotere maat polo aan. En we verkleden ons gezamelijk om. Begin en het einde van de dag. Op den duur zien ze het nog meer dat mijn buik groeit. En dan gaat straks iemand naar de baas van is zij zwanger?! En dan?! Sta ik voor schut.

14. Betsy

Betsy Niet meer actief

Nou dan wens ik je heel veel succes morgen! Laat je even weten hoe het afloopt?

15. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    Dankje. Morgen om tien uur ga ik het vertellen. Zal ik doen!

16. Smanilies

Smanilies Actief lid

Dec 30, 2015
    243
    0
    0
    Ik heb het vanmorgen verteld, en ik mag blijven!

17. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Das hardstikke fijn!!

18. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

Jun 20, 2015
    735
    2