Hoi Verloskundige, Deze vraag komt nogal als mosterd na de maaltijd maar vroeg het me toch af... Ik begon mijn zwangerschap met een bloeddruk van 100/50 Volgens de vk normaal omdat ik klein en tenger gebouwd ben. Ik voelde me er ook goed bij... geen probleem dus. Maar langzaamaan steeg mijn bloeddruk. Door een flinke groeiachterstand van ons mannetje ben ik met 34.5 weken opgenomen in het ziekenhuis. Mijn bloeddruk was toen al zo'n 6 weken 130/90-95 Elke dag kwam er een gyn visite lopen bij ons (alle patiënten) tot na een dag of 5 een gyn vertelde dat mijn bloeddruk wat hoog was en ik aan de verlagers moest. Een te hoge bloeddruk zou schijnbaar de doorstroming van de navelstreng negatief beïnvloeden. Ik had verder geen symptomen van een hoge bloeddruk alleen af en toe sterretjes als ik mijn oksels scheerde. Nou... en daar zit je dan... aan de bloeddruk verlagende medicijnen, een ukje met een grote achterstand. Met 37 weken ben ik ingeleid (mijn bloeddruk was toen door de medicijnen een stukje lager) en ons ventje is geboren met 1710 gram.... Hij doet het erg goed, met wat tegenslagen wat toch wel dysmatuur gerelateerd is. Ik wil dit dus niet nog een keer meemaken zoals je wel zult begrijpen... Mijn vraag is dus eigenlijk.... Wat is een normale bloeddruk tijdens een zwangerschap als je begint met 100/50??? Want 130/95 is toch bijna een verdubbeling Dit, om in de toekomst, áls er ooit een 2e gaat komen een zwaardere baby te proberen te krijgen. Placenta was ook klein, maar ik ook (ook geboren met 4,5 pond) Alvast bedankt voor je reactie, Cyntje78
Hoihoi, Het is lastig om aan te geven wat normaal is omdat elke vrouw anders is....en iedereen een ander bloeddruk heeft. Dat snap je! Maar de stijging die jij hebt gemaakt is wel enorm....Volgens protocollen hoef je pas wat met een bloeddruk als deze boven de 90-95 gaat tenzij er klachten zijn.....al ben ik wel van mening dat als ze goed naar jou bloeddruk en de groei van de kleine hadden gekeken ze alleen maar 1 bij 1 hoeften op te tellen.... Voor een volgende keer ben je al een gewaarschuwd mens maar de artsen ook! dus zullen ze je bloeddruk goed in de gaten houden en meerdere groei echo's doen om de groei van de kleine in de gaten te houden/ Dus op voor een zwaardere!! Imke
Dank je voor je antwoord Imke! Inderdaad... ieder mens is anders zoals ook een bloeddruk. Maar mijn onderdruk was dus zowat verdubbeld... eigenlijk fout van de gyn en assistenten om daar niet beter op te letten. En ik dacht altijd dat het de bovendruk was die belangrijk is (ik werk met bejaarden en daar is namelijk de bovendruk het belangrijkst) Dankzij 1 gyn kwam ik er dus achter dat de mijne aan de hoge kant was en dat dit de doorstroming nadelig beinvloed... toen ben ik eens gaan nadenken. Ik was toen al ruim 35 weken zwanger. Voor een volgende zwangerschap moet ik zowiezo meteen onder controle bij de gyn en zal het dan zeker aankaarten. Want een kraamtijd als wij hebben gehad (geen eigenlijk) wil ik niet meer. We zijn nu pas alles op de rit aan het krijgen. ALS er nog een tweede komt... zo hard heeft het er ingehakt hier... Groetjes Cyntje78