ik ben na de supermarkt geweest..... NAAR mensen! NAAR!!! na hoort bij voor/na. Gaat dus over een tijdsindeling. Dat is mijn ergernis. Ik ben ook absoluut niet perfect en ga ook niet constant mensen erop aanspreken. Maar krijg er wil de rillingen van hoe gigantisch onze taal verpauperd is in de afgelopen jaren.
Geen interpunctie, me/mijn, na/naar, verkeerd gebruik d en t... Ik lees het, ik registreer het, ik vind het niet erg snugger overkomen, maar ik heb al jaren geleden afgeleerd om me er aan te ergeren of er iets van te zeggen. Als de boodschap maar overkomt.
Volgens mij wel! Net zoiets als bang zijn 'van'. Voor mij klinkt dat heel vreemd (ik ben ergens bang 'voor', niet 'van'), maar dat is volgens mij ook streekgebonden.
Nou bij deze dan mijn oprechte excuses voor het verkeerd gebruiken van d/t/dt. Ik kan prima nederlands, maar d t en dt zijn niet aan mij besteed. Ik doe maar wat, en dat vind ik prima. Irriteer je vooral aan me, ik kan er geen bal om geven.
Juist 👍 dacht al zoiets. Bedankt voor je antwoord, heb je mij ook weer wat geleerd. 😉
Maar er is toch een verschil tussen iets storend vinden en iemand ergens op veroordelen? Als iemand toevallig een hele schelle, hoge stem heeft kan ik dat een buitengewoon vervelend geluid vinden en me er enorm aan storen. Maar dat wil niet zeggen dat ik die persoon iets kwalijk neem. Zo ook met grammaticale- en spelfouten: ik kan me er intens aan storen als ik heel expliciete taalfouten tegenkom. Maar op bijvoorbeeld een forum als dit, of in informele e-mails is het niet zo dat ik de schrijver iets aanreken. Dat is wel anders als ik van officiele instanties brieven krijg met taalfouten erin, die zelfs met een simpele spellingscheck te vinden en corrigeren waren geweest! Dan vind ik het namelijk een teken van desinteresse naar de lezer toe.
Ik weet dat ik ook fouten maak maar dat komt voornamelijk omdat Nederlands niet mijn eerste taal is. Ik woon niet zo lang in Nederland en ik heb onwijs veel moeite gedaan om de taal te spreken en schrijven op dit niveau, want Nederlands is gewoon onwijs moeilijk, zelfs voor de meeste Nederlandse mensen, laat staan voor een buitenlander. Tja ik vind het best vervelend dat ik dan als 'dom' bestempeld word op een forum gebaseerd op de paar fouten die ik maak.
Jij wordt is inderdaad met -t, maar "Word jij weer beter?" is zonder, omdat jij achter het werkwoord komt. Je kunt dit het beste checken met fietsen. Jij fietst, maar Fiets jij wel eens? Dat is zonder -t.
Sure! Een D of T teveel of te weinig of dat er eens ME ipv MIJN staat is onleesbaar Je kan ook overdrijven.
Nou inderdaad, denk dat iedereen de eerste zin van mijn post heeft kunnen lezen en begrijpen......terwijl die zin echt heel fout is.
D en T's vind ik niet zo erg. Ik snap dat het met snel typen en lange zinnen het soms verwarrend wordt op 'wie' de word(t) slaat. Op mijzelf, een situatie of persoon. Me vind ik wel echt super irritant. Of nog erger: "Me moeder dr vriend ze broek is gisteren kapot gegaan." Het moet zijn "De broek van de vriend van mijn moeder is gisteren kapot gegaan." Me buurvrouw der zoontjes vriendje heeft een blauw oog. Dat moet zijn: "Het vriendje van het zoontje van mijn buurvrouw heeft een blauw oog."
Dit dus, maar wel graag met interpunctie graag. Hele verhalen zonder leestekens zijn gewoon vervelend en vermoeiend om te lezen.
Ow echt, t word echt erg hier. Jeetje, iedereen snapt toch wat er staat. Effe afkorten kan ook hej... kijk uit hoor, want hier wordt niet 'goed' getypt...whaaaaaaaaaaaaa
Ik word zo langzaam aan echt een beetje pissig. Kunnen de hormonen zijn. Maar omdat ik moeite heb met taal betekend niet dat ik dom ben.... Ik vind de mensen die zich er zo aan storen een beetje sneu. Omdat jullie alle mensen over 1 kant scheren. Als iemand met dyslextie word ik hier echt verdrietig om! Wij zijn niet dom! Wij hebben het al moeilijk genoeg om je altijd maar te moeten verantwoorden. Zeker omdat we er niks aan kunnen doen. Ga je aub druk maken om belangrijkere dingen. Of zoek een leuke hobby. Maar ga niet opzettelijk mensen vernederen. Want zo voelt dat voor mij nu op dit moment #klaag modus uit.
Dit vooral. Het is niet zo dat je nooit een foutje mag maken, natuurlijk weet je niet alles. Maar basale grammatica, iets wat je in daadwerkelijk élke zin gebruikt en al vanaf je 6e op school leert, dat zou toch goed moeten gaan? Net als 'hun doen', je zegt toch ook niet 'mij doe', 'ons doen'?
Helaas niet haha, maar het is gewoon af en toe een lichte ergernis. Ik ga ook niet iedereen de hele tijd zitten verbeteren, maar wilde het gewoon even kwijt
Hihi wat een reacties. Als we elkaar maar begrijpen inderdaad! Zo. En nu lekker buiten in de zon gaan zitten.