Ik wil helemaal niemand vernederen en bedoel dit ook absoluut niet voor mensen met dyslexie!!!! Natuurlijk is het dan logisch dat je moeite hebt met dit soort dingen en daar zou ik dan ook nooit iets van zeggen.
Fijn te horen, dank je wel, maar begrijp wel dat voor iemand met dyslextie dit soort dingen hard aankomen. We krijgen namelijk al vaak dagelijks dit soort opmerkingen naar ons hoofd geslingerd. En helaas is mijn beperking niet zichtbaar. En heb ook geen zin om het altijd maar weer uit te leggen.
Ik neem aan dat je bedoelde eroverheen te lezen ipv erover heen te lezen? Kan best lastig lezen worden voor sommigen
Ok, maar ik denk dat je best het verschil kunt zien tussen iemand met dyslexie (of iemand met een andere moedertaal) en iemand die "gewoon" de grammaticale regels niet begrijpt. Iemand die in z'n hele verhaal consequent "me" gebruikt en verder geen fouten maakt.. die heeft echt geen dyslexie. Niet dat het mij verder uitmaakt hoor. één van mijn beste vriendinnen schrijft soms echt onbegrijpelijke epistels naar me maar ik vind haar totaal niet dom. Wel grappig. Who cares?
Ik vindt je topic kwetsend! Ja, voor sommige mensen is het serieus echt moeilijk. Heb je daar al eens over nagedacht. Ik doe mijn best, mocht je je ooit aan mijn taalfouten ergeren, dan is dat jammer voor je.
5% van de Nederlandse bevolking is echt dyslectisch. Als ik kijk op weggeefhoeken op FB hier in de stad lijkt het soms wel of die volledige 5% hier woont. Ja, er zijn mensen die het gewoon echt niet kunnen, hoe hard ze ook oefenen en proberen (want zeg eerlijk, het is belangrijk om je eigen taal goed te beheersen dus je kan op z'n minst je best doen). Maar heel veel mensen schrijven alsof ze nooit verder zijn gekomen dan groep 4 terwijl ze GEEN dyslexie hebben. En ja, dat vind ik ergerlijk en dom. Het verschil is vaak wel duidelijk te zien. Kleine taalfoutjes als hij word, hij zecht, ik werdt etc., dát is dyslexie. Een heel verhaal typen zonder kop of staart, zonder hoofdletters en punten maar alles één lange grote zin is geen dyslexie maar desinteresse. Iemand met dyslexie begrijpt namelijk wel dat een zin met een hoofdletter begint en met een punt eindigt (dat zie je alleen al in dit topic in de reacties van mensen met dyslexie, die typen gewoon leesbaar).
Ja of met het woord 'lopen', dan hoor je het altijd. En niet zo piepen mensen, ik zeg alleen dat het kleine ergernissen zijn, niet dat mijn hele leven draait om het opsporen van taalfouten... En mensen die dan zeggen 'ik heb dyslexie' of 'Nederlands is niet mijn moedertaal', logischerwijs heb ik het dan niet over jou.
Ik heb nooit wat gesnapt van dt of alleen een d. Zolang mensen snappen wat ik bedoel vind ik het helemaal prima.
Iedereen heeft zo z'n talent. Ik ben toevallig goed in talen... Een vriendin bakt er niks van, maar man, wat kan zij lekker koken! Dus laat iedereen in zijn waarde en het leven wordt voor iedereen een stuk leuker 😀.
Nee dus. Ik erger me. Het irriteert me. Maar ik ben vast niet de eerste die dat grappig vindt . Ik ben eraan gewend geraakt dat veel mensen slecht onderwijs gehad hebben, weinig moeite willen doen voor hun taal en gewoon gehaast, laks en ongeïnteresseerd zijn. Ik maak me er niet druk om. Maar het maakt altijd een slechte eerste indruk. Als je oud genoeg bent om je haar en make-up te doen omdat je graag verzorgd voor de dag wilt komen, zou je voor verzorgd taalgebruik ook je tijd moeten nemen, denk ik dan. Simple as that. Al die foute teksten zijn voor mij net zo iets als rouwranden onder je nagels, vet haar, vlekken op je kleren en een dood vogeltje in je bakkes
Ja daar heb ik best wel eens over nagedacht. Voor mensen die dyslexie hebben is het moeilijk, voor mensen met een andere beperking wat dat betreft ook. Voor mensen met een andere moedertaal (dit kan ook dialect zijn). Voor ieder ander is het dat niet. Wanneer jij het werkwoord lopen gebruikt, zeg je automatisch ik loop, jij loopt. Dat weet je, omdat je moedertaal zo werkt in je hersenen dat je dat simpelweg fout vindt klinken als je het niet doet. Je weet dus wanneer er een t staat. Dat kun je toepassen op álle andere werkwoorden. Dit leer je ook nog eens vanaf de basisschool. Voor iedereen zonder beperking is het onzin dat het zó moeilijk is dat ze dit op geen enkele mogelijke manier zouden kunnen onthouden. Ik heb van veel medestudenten verslagen en essays gelezen die vol stonden met dit soort fouten en slechts een uitzondering was dyslectisch, de rest had gewoon nooit genoeg stilgestaan bij waarom je het een of het ander zou schrijven.
Dat heeft dan ook nog niemand gedaan hier. Er zijn mensen die me woorden in de mond leggen, maar dom heb ik zelf nooit gezegd.
Maarre mag je misschien zelf bepalen of jij dat wel of niet van school wil onthouden? Ik heb ook de hele geschiedenis van het Midden-Oosten en weet ik veel wat voor oninteressante zooi op de middelbare school gehad. En nee, dat onthoud ik dus niet ik ben het er dus wel mee eens dat t desinteresse kan zijn maar je bepaalt toch ook niet voor een ander of die wel of niet jouw interesses moet delen??
Schrijf je zo ook een brief naar je baas dan? (Of voor de TBM's naar bijvoorbeeld de school.) Dat je er geen interesse voor hebt, oké. Maar schrijf hier dan gewoon niets, want schrijven interesseert je dus toch niet. Ik vind bepaalde schrijffouten gewoon zo "kinderlijk" overkomen.
De geschiedenis van het Midden-Oosten is juist hartstikke interessant En ja dat mag je dan zelf weten, maar weet dan ook dat die desinteresse en die fouten door anderen wel worden gezien. Iemand vergeleek het met uiterlijke verzorging, dat vond ik wel een goede. Natuurlijk hoef jij je haar niet te wassen of je nagels niet te knippen als jij dat niet wilt, maar een ander kan dat wel zien en dat onverzorgd vinden.
Het idee dat het een talent is klopt volgens mij niet. Je moedertaal is geen talent en spelling is een kwestie van domweg inprenten. Dat hier bepaalde beperkingen in zijn en dus een klein deel van de mensen dit hierdoor echt moeilijk kan, dat is één ding. Maar de rest van de mensen kan het met vrij simpel stampwerk gewoon leren, talent heb je er niet voor nodig.
Tuurlijk is dat wel een talent . Ik vind het een bijzondere aanname dat iedereen zomaar perfect Nederlands zou kunnen. Spelling kan echt ontzettend moeilijk zijn voor mensen. Je hebt niet voor niets verschillen in niveau. Het Nederlands wat ze op de HAVO krijgen als vak is niet hetzelfde als wat er op het VMBO gegeven wordt. Poei, ik lees mijn zinnen nu wel drie keer na voordat ik hier wat neer schrijf. Tuurlijk als het helemaal niet leesbaar is een bericht vind ik het anders, maar foutjes gebeuren! So be it!