Hoi allemaal, Via Chillin kwam ik er achter dat er al een topic over schildklierproblemen stond (deze dus), want ik had zelf wat aangemaakt. Maar lijkt me handiger dat ik dan hier mijn verhaal doe. Mag ik hier af en toe mee kletsen? Ruim een maand geleden is mijn bloed getest en is bij toeval ontdekt dat ik de ziekte van Hashimoto heb. Ik had een TSH van 50, wat blijkbaar veel te hoog was. Ik liep al een jaar met klachten rond mijn cyclus: lange menstruaties en veel tussentijdse bloedingen. Hiervoor ben ik bij de huisarts onderzocht: uitsrijkje gedaan, niets gevonden. Doorverwezen naar de gynaecoloog: echo's gemaakt, hysteroscopie gehad, primolut kuurtje gehad. Niets gevonden, alles prima, maar de klachten bleven. Ondertussen probeerde ik zwanger te raken, al met al ook ruim een jaar lang, maar er gebeurde niets. Dus afgelopen juli nogmaals bij de gynaecoloog geweest (dit keer iemand in de vruchtbaarheidshoek) en die stelde voor om toch maar eens bloed te gaan prikken. Eindelijk, want bij de vorige gyn had ik meerdere keren gevraagd of het misschien niet handig was om mijn bloed te checken op mijn hormoonwaardes. Dit was volgens hem helemaal niet nodig, want ik had een eisprong (gebaseerd op het feit dat ik mijn temperatuur bijhield en positieve ovulatietesten) en ik had een regelmatige cyclus. Verder had ik ook weinig noemenswaardige klachten. De bloeduitslag gaf dus wel degelijk een verklaring voor mijn klachten en het feit dat ik al die tijd niet zwanger ben geworden. Nu ben ik onder behandeling van een internist/endocrinoloog. Daar heb ik een goed vertrouwen in. Zwanger worden is op dit moment uit den boze. Eerst moet ik goed ingesteld zijn. Ik hoop zo dat dit een beetje op mag schieten. Maar ik moet toch minstens van een paar maanden uitgaan, een TSH van 50 zal vast niet zo snel op 1 zitten... Ik slik nu 2 blauwe thyrax pilletjes en zit nog in de opbouwfase, over 2 weken moet ik bloedprikken en kijken hoe ver de dosis omhoog moet. Mag ik vragen hoeveel jullie slikken? Of zegt dat misschien wel helemaal niets? Zelf heb ik het idee dat ik nog maar een lage dosis heb, merk er ook vrijwel niets van, maar dat schijnt ook wel weer lang te kunnen duren. Om even op het onderwerp van dit topic terug te komen: ik ben dus niet direct op mijn schildklier getest, wat ik jammer vind aan de ene kant, omdat ik dan een half jaar eerder met medicatie had kunnen beginnen. Aan de andere kant mag ik blij zijn dat ze het alsnog toch hebben gedaan, het had ook veel langer kunnen duren, als ik andere verhalen lees, zo standaard is het blijkbaar niet. En dat op zich vind ik dan wel weer opzienbarend... Dat was mijn verhaal. Ben ik het maar weer even kwijt
Welkom pien15! Ik heb zelf ook een regelmatige cyclus en nooit klachten,tot vorig jaar,toen bleek mn schildklier te snel te werken. Ik was toen net gescheiden en met mn ex man 10 jaar bezig geweest voor een 2e kindje. Maar is jouw schildklier zo snel weer goed te regelen dan? Want ik moet een jaar wachten,duurde ook bijna een half jaar voor ik goed was ingesteld. Zelf slik ik 0,1 mg thyrax en moet volgende week weer bloed laten prikken.Ik word ook behandeld door een endocrinoloog.
Dankje Chillin Jeetje 10 jaar zeg, da's lang. Waren jullie ook onder behandeling van een gyn o.i.d.? Ik heb geen idee hoor hoe lang ik uiteindelijk wachten moet. Ik heb geen te snelle schildklier gehad in elk geval, dus ik denk dat het een kwestie is van de juiste dosering zien te vinden en de TSH naar beneden te brengen. Ik heb geen idee hoe snel dat kan gaan. Maar ik ga er maar van uit dat dit minstens een half jaar zal duren. Maar een jaar zoals jij, dat lijkt me vreselijk lang... Maar vind het vreemd dat jij perse een jaar moet wachten, als je waardes eerder in orde zijn, zou je toch zeggen dat het eerder kan?
Nee ik was niet onder behandeling van gyn. Ja mijn schildklier moet eerst tot rust komen,ik mag eerder zwanger worden,dan wordt de medicatie aangepast want ik slik ook strumazol,dat is om de schildklier stil te leggen. Maar ik hoef nog maar tot nov,dus het schiet al op en trouwens,ik zit nu zonder partner. Ik overweeg zwangerschap via donor,maar daar heb ik eigenlijk geen goed gevoel over... Dus een jaar rust vond ik niet zo erg,zeker omdat ik een erg stressvolle tijd achter me heb(scheiding+mislukte emigratie)en nog op een kamer woon met mn dochter,dus ik doe het rustig aan. Maar ik hoop dat jij gauw weer verder kan!Hou ons op de hoogte!
Hier ook Hashimoto, dat is 10 jaar geleden ontdekt! Ongeveer een dik jaar daarna geprobeerd om zwanger te raken, dat heeft uiteindelijk 3 jaar geduurd. Ik had helemaal geen cyclus, ik was al een jaar niet ongesteld geweest toen ik zwanger raakte! Na de geboorte van mijn zoon geen voorbehoedsmiddelen gebruikt, en nu 4,5 jaar later ben ik weer zwanger. Ik heb 1 maand voordat ik zwanger werd clomid gebruikt, dit was voor mij genoeg om mijn cyclus weer even op gang te krijgen (aangezien die nog steeds slecht was en ik hoogswaarsch daardoor niet zwanger werd) Ik slik nu 0,25 thyrax (dus een roze en een witte) voor de zwangerschap had ik 0,225.
@Chillin: ik kan me voorstellen dat je het even rustig aan wilt doen, lijkt me ook niet onverstandig. Ik hoop voor je dat die rust je goed doet en je leventje weer op kunt pakken. Ik blijf hier zo af en toe wel spieken. @Senna: geen cyclus en toch 2 x zwanger, wat fijn dat het dan toch goed kan gaan! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb altijd nog wel gewoon een cyclus gehad, rond de 28-30 dagen, dus dat heb ik gelukkig dan nog wel. Ik hoop dan ook als ik de juiste dosis heb, het snel raak kan zijn. Maar aan jouw dosis te zien, zit ik waarschijnlijk nog lang niet op de volledige dosis, ik slik nu nog maar 0,05 mg. Dat zal vast wel een eind omhoog moeten. Ik zal het nog even moeten afwachten.
Hi lieve meiden, Pien, welkom ook. Kan je niet helpen met ervaringen, ben ik een schildklier-leek... Maar op het gebied van de MMM helaas een expert...Hoop dat je goed reageert op medicatie en wie weet dat als je TSH genormaliseerd is, jullie wens ook zal uit mogen komen. Ik heb nog een vraagje aan de experts... Heb gisteren uitslag gekregen van mijn andere bloedonderzoek (nog bij MCK) waarbij ook mijn anti-tpo is geprikt. Uitslag 14 juni was: T4 vrij thyroxine FT4 11,6 thyroid stimulerend horm... TSH 1,5 T3 triiodothyrononine T3 1,7 Uitslag van 21 juli: Vrij T4: 11,6 Anti-TG: <20 Anti-TPO:<10 Ook op het lijstje: Anti Mullerse Hormoon: 3,2 FSH: 11,6 APC- resistentie: negatief Proteine C activiteit: 111 T3 is niet getest. Als iemand hier iets op weet te zeggen (vooral anti TPO en anti TPG): graaag! Volgens de kliniek was dit lijstje allemaal prima in orde. Inmiddels heeft Medisch Centrum Kinderwens ons naar huis gestuurd. Ze kunnen niets extra's voor ons betekenen, behalve op goed geluk weer IVF. Hebben geen verklaring voor de slechte kwaliteit embryo's. Er vindt we bevruchting plaats van de eicellen, maar daarna is er een slechte deling. Oorzaak? Onbekend... Daar mochten we het mee doen. Voelde me gisteren erg kut (check mijn blogje maar voor het hele verhaal). Nu hopen dat Gent ons wel wat kan bieden. Want anders zal onbegrepen fertiliteit een feit zijn voor ons... *snif*
He Juulzon, bedankt. Ik hoop dat voor ons de oplossing inderdaad nu gevonden is en dat we later met goede moed weer verder kunnen. Ik kan jou helaas ook niet helpen, maar als ik de getallen zo zie van je schildklier, lijkt dat idd wel goed te zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het juist zo moeilijk is als het allemaal onverklaarbaar is. Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg! Ik hoop ontzettend voor je dat het binnenkort toch een keer goed raak mag zijn! Sterkte!
@Juulzon: T4 is wel aan de lage kant, maar netjes gezien je TSH. Anti-TPO heb ik geen ervaring mee. @Pien: TSH van 50 is echt heel slecht. Maar met thyrax erbij kan je snel goed ingesteld zijn. @Chillin: met strumazol mag je absoluut niet zwanger worden! Je moet eerst overstappen op monotherapie met PTU (dus enkel PTU slikken) Als jij een sterke zwangerschapswens hebt moet je daar nu direct op overstappen. Voordat je daar goed op ingesteld bent, ben je weer een paar maanden verder namelijk! Internisten en endocrinologen zijn heel slecht op de hoogte over Graves en zwanger worden. Maar allen weten dat strumazol en kinderwens NIET samengaan. Dus meis, ik zou er heel snel achteraan gaan! Anders zit je voor jan doedel naar november toe te leven! Wat is je anti-TSI waarde? Want als die te hoog is, is de kans op overerving heel groot (met alle lichamelijke en geestelijke gevolgen voor het beebje van dien)
Ja,dat weet mijn internist ook,dat had ze ook gezegt. Ik heb idd een sterke zwangerschapswens maar geen partner dus sowieso dacht ik zelf,laat die schildklier eerst maar normaal gaan werken maar bedankt voor het aangeven. Anti TSI is niet meer getest aangezien de laatste bloeduitslagen binnen de norm zijn.9 sept moet ik weer op controle en wil ik er wel naar vragen.
TSH 6,2 T4 17 Omdat TSH te hoog is en ik in nov as sowieso zou stoppen met medicatie,mag ik nu al stoppen! 20 okt weer bloed prikken.
He Chillin, fijn dat je met de medicatie stoppen mag! Ik neem aan dat je wel aan de thyrax moet (blijven), aangezien je TSH te hoog is? Ik heb deze week ook bloeduitslag gehad en bij mij is het echt aanzienlijk snel de goede kant op gegaan . Was mijn TSH vorige maand nog 50, is het nu, na 4 weken 2 blauwe pilletjes thyrax, nog maar 6 . M'n T4 was 7,7 en nu 14,1. Die schijnt dus al binnen de norm te vallen. Moet nu door op 3 blauwe pilletjes en over 4 weken weer prikken. TSH moet nog stukkie naar beneden. Internist verwacht dat het misschien over 4 weken al wel goed is en we weer verder kunnen met onze kinderwens. Ik hoop zo dat dat het geval is, maar met deze uitslag ben ik in elk geval al errug blij, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.
Wat goed zeg Pien15! Ik moet met alles stoppen,dus ook de thyrax!Mijn arts denkt dat mijn TSH hoog is doordat de ziekte van Graves over is dus het is nu afwachten wat mijn schildklier gaat doen. Of het gaat goed of ik word weer hyper.
Ok, spannend dan wat je schildklier gaat doen! Hoop voor je dat je eindelijk zonder medicatie toe kan!