Ik lees Demi sinds gisterenavond voor voordat ze naar bed gaat... Ze vind het heeeelemaal fantastisch en ligt met met hele grote kijkers aan te staren en als ik gekke stemmetjes gebruik ligt ze helemaal in een deuk. Ze is morgen pas 2 maanden maar heb gelezen dat het goed is om nu al met voorlezen te beginnen zodat ze een vast bedritueel krijgen. Nog meer mensen die al vroeg begonnen met voorlezen en is het nu echt een bedritueel geworden? Groetjes Debby
Robin vindt voorlezen niet zo interessant. Als ik met een boekje kom, wil ze het zelf vasthouden en vervolgens in haar mond stoppen. Ze vindt het wel leuk als ik gekke bekken trek, maar lezen doet ze liever zelf . Vooral de knisperboekjes vallen erg in de smaak om op te eten.
Bij Stijn zijn we begonnen toen hij een half jaar oud is, hij vond het toen en nu hij 2 is nog steeds helemaal geweldig
Hier zijn boekjes net als bij ivka geweldig om op te eten en om over heen te krassen met haar nageltjes
Hier ook heel vroeg begonnen, met een maand of 4, maar nu vind hij het niet heel leuk meer, hij draait liever zelf de blaadjes om en kijkt naar de plaatjes. Ach, ook leuk, het voorlezen komt wel weer. Ik vertel er zelf nu gewoon een verhaaltje bij .
Oh ik ga de boekjes ook eens te voorschijn halen, sinds deze week lezen we samen elke dag een stukje uit een boekje, zo lief, hij ploft bij mij op schoot en heerlijk plaatjes kijken . Lekker doen toch, als je meisje er lol in heeft is het toch prima!
Vanaf een maand of 6 lezen we hier ook al voor. Nu slaat ze zelf de bladzijde om, als ik klaar ben met lezen.
Wij zijn ook vroeg begonnen met voorlezen, denk ook vanaf een maand of 2. Ik had daar ook over gelezen. Vanaf het begin vond hij het fantastisch en was hij vol aandacht. En ook nu nog steeds is het 1 van zijn leukste bezigheden. Als ik met een boekje aankom wordt hij al helemaal enthousiast! Erg leuk..
Voorlezen doen we sinds een paar weken. Maar zoals meer kindjes hier vindt hij leuk om zelf te "lezen". Dus echt rustig zitten en lezen zit er echt niet in voorlopig Wij lezen, trouwens, alleen 's middag voor. Avondritueel bij ons is heel kort. Eventueel badje, eten, slaapzakje aan en slapen maar.
Ik lees niet voor. Zodra je een boekje opent vind ze het erg leuk om hem gelijk dicht te doen. Ons avondritueel is eten, tv kijken, bad, yoghurt en dan leggen mijn man en ik haar samen naar bed.
welke boekjes lezen jullie voor mij dochtertje is namelijk pas 11 weken? wat voor soort boekjes kan ik gaan kopen?
Ik lees ook voor, vanaf toen hij een maand was samen met mijn oudste voor het slapen gaan. Hij brabbelt gezellig mee en de oudste vind het geweldig! Heel goed voor de taalontwikkelig trouwens!
Ze snappen toch niet wat je voorleest dus het maakt niet zo gek veel uit. Ik heb een sprookjesboek...en gebruik veel hoge en lage tonen...dat vind ze helemaal geweldig.
Dit klopt bij ons ook. Op het moment lees ik onze zoon voor uit Kruimeltje. En dan ligt hij me grinnekend aan te kijken en lachen. Maar ik moet zeggen als ik hem een stukje heb voor gelezen dan ligt hij meestal niet meer zo te piepen voor dat hij gaat slapen. Hij heeft het schijnbaar nodig om even te huilen voor hij slaapt. Dit duurt maximaal 10 minuten en dan slaapt hij. Zon protest huil doet hij dan. Mischien toeval dat hij dan zo snel stil is. Maar ach het is toch gewoon leuk savonds voorlezen.
haha geweldig! Nou ik ga ook maar snel beginnen dan! even mijn oude boekjes van vroegahh uit de kast halen Ik zat er idd laatst aan te denken, zit wel eens hele gesprekken met haar te houden en dan is ze ook zo stil! Ligt ze bij jullie dan op bed? of zit ze op schoot ofzo... kijkt ze je aan of ligt ze lekker met haar rug tegen je aan op schoot...
Met van die kleine babietjes gaat het meer om plezier hebben met een boekje. Misschien heb je zo'n leuk stoffen boekje, met wat heel simpele plaatjes in primaire kleuren? Hoe eenvoudiger de plaatjes, hoe beter. Moet je eens kijken wat er gebeurt als je dat voor het gezichtje van je dochtertje houdt. Gewoon laten kijken, beetje wijzen, boekje laten volgen met de oogjes, beetje vertellen wat je ziet. Meer is het nog niet. Als ze wat ouder zijn gaan ze zelf grijpen, boekje in de mond stoppen (zo maken babies kennis met nieuwe dingen), boekje dicht en open doen etc.. Weer wat later worden boekjes met op elke bladzij bv. een foto van een dier heel leuk. Aanwijzen en over vertellen ("Kijk een poes! Wat doet de poes? Miauw! Kijk, hij heeft een neusje... heb jij ook een neusje?" enz.) Ze hebben meestal tot een jaar of anderhalf zeker nog niet het geduld om te wachten tot jij klaar bent met lezen wat er op de bladzij staat, maar dat maakt helemaal niet uit . Het is meer het kennis maken met wat een boek eigenlijk is en dat begint heel simpel! Als bedritueel is het trouwens minder geschikt, dat boekjes kijken, want veel kindjes worden er juist heel levendig van Maar ik vind het zelf altijd wel een heerlijk 'samen' moment. Lekker die kleine tegen me aan, boekje erbij en dan maar kletsen samen. Soort boekjes die geschikt zijn: stoffen boekjes of plastic boekjes (badboekjes) met eenvoudige plaatjes; knisperboekjes, die maken ook nog geluid (maar koop niet alléén knisperboekjes, dan word je gek en je kind ook ); kartonnen prentenboekjes, ook liefst met een simpel plaatje op elke bladzij. Er zijn ook zoveel grappige prentenboekjes, ook die met allerlei flapjes erin zijn heel leuk. Kun je onder kijken wat daar verstopt zit, geweldig vinden ze dat. Ik zit op mijn praatstoel geloof ik 8)
@ TS: vraagje aan jou omdat mijn kindje ook altijd even huilt voordat hij slaapt. Als jij je zoontje voorleest, ligt hij dan al in zijn ledikant of doe je dat beneden ofzo? Ik vraag dat omdat mijn zoontje vaak al begint te huilen als ik hem in bed leg....dan hoort hij niks meer, alleen zijn eigen gekrijs Bedenk me nu dat voorlezen hem misschien wel stil krijgt....hihi Van de week maar eens uitproberen....
hier iedere avond het 'kussen-boekje' van Nijntje; lekker voor de regelmaat en dan weet hij dat hij daarna gaat slapen. Andere boekjes lezen we overdag, want dat is veel te leuk en interessant en wordt hij inderdaad te actief van. Vooral het kiekeboekje van Dikkie Dik is hier heeel populair. En voelboeken. Prentenboeken heeft hij nog niet helemaal het geduld voor, maar het begint te komen! Ik blijf lekker lezen met hem en hij vind het volgens mij best leuk. Alleen de ene periode is hij erg met de plaatjes bezig, de andere met de geluiden die ik er bij maak en de andere periode alleen maar met bladzijden omslaan. Nu nog tegelijk Is allemaal leerzaam, dus maakt mij niet uit waar hij zich op richt!
Ik lees voor, of blader samen in een boekje rond half 5. Dan is haar hangmomentje net voordat we gaan eten. Hmm, heerlijk! Voor het bedje lukt niet, moe = slapen!