Voor het eerst ziek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamatss, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Sinds zondagavond is mijn meisje (4 maanden) voor het eerst ziek. Ze is koortsig, zonder paracetamol loopt het op tot 39 graden. Verder is ze hangerig en flink verkouden. Volgens de huisartsenpost mogen kleintjes 3 dagen koorts hebben, zolang ze goed drinken en plassen. Op zich klinkt dat best logisch. Maar omdat ze voor het eerst ziek is, ben ik toch heel erg bezorgd. Ik heb er een knoop van in mijn maag.

Ben ik overbezorgd, of loopt de koorts bij een kleintje wat sneller op? Ik ga morgen de dokter weer bellen, maar als jullie geruststellende ervaringen hebben, wil ik ze best horen...

2. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Heb geen tips maar wil je wel even sterkte wensen! Lucas is nu ook bijna 4 maanden, en morgen moet hij voor het eerst naar het KDV, dus ik houd mijn hart ook vast voor ziek worden enz.!

Als je het niet vertrouwd, gewoon bellen hoor! Dan maar overbezorgd, beter één keer te veel dan te weinig!

3. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hahaha, nou Dean was laatst ook voor het eerst flink ziek en ik was er nog zieker van dan hem.
    Dus begrijp je helemaal!!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Koorts kan bij kleintjes heel snel oplopen en ook weer snel zakken overigens! Schrik niet als ze bijv morgenvroeg 35.9 heeft of zo...
    Het is ook vreselijk om te zien als je kindje ziek is (en niet alleen bij de eerste keer kan ik je zeggen...).
    Vaak hebben kindjes minder last van die hoge koorts.
    Het is inderdaad belangrijk om in de gaten te houden of je kindje goed drinkt, voldoende poep- en plasluiers heeft, niet suf is, niet kortademig/benauwd is, geen gekke vlekjes heeft over het lijfje enz.

Hopelijk is het snel weer over en ben je zelf ook wat geruster!
    Beterschap...

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja, koorts gaat sneller bij baby's. Geef vooral wel die paracetamol! En wat betreft drinken: ze moeten minstens de helft drinken van normaal. Let daar wel goed op, want die kleintjes kunnen snel uitdrogen.

Onze meid had zelf nooit last van de koorts. Bleef vrolijk, wel wat hangerig.

6. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Jullie reacties stellen me weer een beetje gerust. Wat is jullie ervaring, na hoeveel dagen zakt de koorts weer een beetje?

7. juf85

juf85 Niet meer actief

Vorige week was mijn zoontje voor het eerst ziek. Maandag viel ons savonds op dat hij warm was, toen bleek hij 39,1 te hebben.

HIj slaapt in een winterslaapzak (met zn kleren aan). Maar we hebben hem toen alleen in korte mouwen romper in slaapzak gelegd.

Sochtends was het meestal rond de 37,5 en dat liep gedurende de dag weer op tot het savonds 39 tot 39,3 was.
    Het begon dus maandag, ik heb woensdag met de dokter gebeld. We moesten het nog even aanzien. Paracetamol hoefde niet, alleen als hij er erg veel last van had. Hij was heel hangerig en zeurderig.
    Donderdagavond had hij nog steeds koorts.
    Vrijdagochtend naar de huisarts geweest (hij hoeste ook nog).
    De huisarts heeft geluisterd, hij had een bovenste luchtweg infectie (ik ook trouwens...).
    Vrijdag had hij geen koorts meer en het hoesten werd ook steeds minder.
    Hij werd in het weekend weer vrolijk.

Het duurde dus ongeveer 4,5 dag voordat de koorts weer weg was. En dan nog een paar dagen voordat hij weer de 'oude' was. Vandaag was hij weer helemaal blij en kon hij weer een normale tijd wakker zijn (vorige week was hij na 45 min al weer zo moe dat hij weer moest slapen).

Gewoon een paar keer per dag temperaturen (niet te vaak). Als ze heel warm is, dan niet te dikke kleren aan. Anders gaat ze zweten.
    Verder tussendoor wat water of diksap aanbieden, zodat ze wat extra vocht binnen krijgt. En veel slapen.

Ik vond het ook best eng hoor! Hij had nog nooit verhoging of koorts gehad. Zelf was ik ook ziek , dus dat maakt het dan wel extra zwaar.

Succes!

8. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Nog steeds koorts, vanmiddag naar de dokter. De afgelopen 3 nachten is ze elke 50 minuten huilend wakker geworden, ik hoop vurig dat dat weer overwaait :(

@Juf85: ach wat sneu en wow, bijna 5 dagen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    goed uitkleden! veel laten drinken. mijn zoon was ook 4 maanden oud toen hij vr het eerst koorts had.het bleef n paar dagen maar bij de 3de bezoek HA kon HA zien dat hij amandelontsteking had.pfff. AB kuur gekregen, en dan pas werd hij beter. hoge koorts duurde een week.
    beterschap!

10. Partyrocker

Ik vond het engste dat ik niet direct wist waar de koorts vandaan moest komen en het liep op tot 40.2...
    Gelukkig bleek het de zesde ziekte te zijn. Ik liet hem soms ff in zijn romper liggen en lekker tussen ons in, want van de koorts schrok hij vaak wakker.
    Drinken bleef hij gelukkig goed doen, maar vond het zooooo rot.

11. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Mijn huisarts houdt het op goed uitzieken en wees me op de site thuisarts.nl

Daar staat een heel duidelijk verhaal over koorts, vond ik erg nuttig:
    Koorts bij kinderen | Thuisarts.nl

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oppassen bij het geven van paracetamol dat de koorts niet plots weer op kan lopen, dat geeft meer kans op koortsstuipen.
    Daarnaast heeft de koorts ook een functie: het bestrijden van het virus/ bacterie.
    Zolang je kleintje er niet zichtbaar veel last van heeft of er juist slechter door gaat drinken of zo, zou ik voorzichtig zijn met de paracetamol.

13. Partyrocker

Paracetamol is zo slecht nog niet joh... en een kind met boven de 39.5 heeft zoiezo meer kans op een koortsstuip. Dus ik zou zeggen gewoon geven het is een koortsverlager.
    Wel idd om de zes uur om te zorgen dat de temp. niet teveel schommelt.

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zeg ook niet dat paracetamol slecht is, maar bedoel er ook mee te zeggen dat de koorts een functie heeft en dat je bij 38.5 niet meteen een paracetamol hoeft te geven...
    Koortsstuipen worden met name veroorzaakt door de snelle temperatuurswisselingen.

Als je paracetamol geeft voor alleen de koorts, moet je goed in de gaten houden dat je ook iedere 6-8 uur er weer een geeft als hij uitgewerkt raakt en de temperatuur weer op loopt..

Hier krijgt ze ook paracetamol bij pijn, verkoudheid als ze er veel last van heeft enz.

15. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Inmiddels is de koorts weg en ja hoor, vlekjes! Vooral op de armen en benen. Zou het de zesde ziekte zijn? Ze is pas 4 maanden...

16. Partyrocker

Zit er dik in ja! Hier was het ook de zesde ziekte. Vanaf 4maanden kan volgens mij makkelijk. Dan heeft ze die alvast gehad toch? :p

17. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Check! :)

Deel Deze Pagina