Wordt het rijden echt makkelijker?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovieyou, 16 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gefeliciteerd!!
    Wat goed dat je het heb gehaald.
    Het is inderdaad een kwestie van kilometers maken.
    Ik rij al 27 jaar en ik kan niet achteruit fileparkeren haha.
    Terwijl het met mijn rij examen vlekkeloos ging.
    Verder rij ik graag
    Alleen vind ik in de avond rijden niet altijd meer even prettig en dan vooral op onbekende wegen en met regen erbij vind ik echt niet fijn
    Komt echt door mijn ogen
    Als het moet dan doe ik het wel
    Verder vind ik de vrijheid van het hebben van je rijbewijs echt heerlijk
    Veel succes en plezier ermee.

2. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik vind deze post echt goede tips bevatten.

Ik heb mijn rijbewijs ook pas gehaald toen ik 34 was. Tussen kind 2 en kind 3 in. En heel eerlijk, ik kan nog steeds niet op ‘de automatische piloot’ rijden. Daarmee bedoel ik dat ik nog steeds moet nadenken over veel handelingen. Ik durf niet te rijden in het donker of met harde regen en eigenlijk kan ik ook niet alleen rijden maar moet er altijd iemand naast mij zitten. Dat laatste komt omdat ik veel te weinig alleen heb gereden. Ik ben het zo gewend dat er iemand naast me zit, dat voelt gewoon veiliger. Maar is ook super onhandig want dan moet er steeds iemand mee.

Dus bepaal inderdaad welke route(s) je regelmatig moet of wil gaan rijden en ga die verkennen en leren. Het beste doe je dat in je eentje. En blijf oefenen want als je eenmaal een pauze inlast wordt de drempel om weer te gaan rijden steeds hoger weet ik uit ervaring.

3. Jonahah

Jonahah Lid

1 aug 2023
    47
    11
    8
    Ik vind dat het echte leren auto rijden komt als je je rijbewijs hebt. Dan ga je de meters maken. Moet jij de keuzes maken en niet degene naast je en leer je omgaan met alle getetter in de auto van mensen om je heen en je dan nog te concenteren

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.704
    113
    Ik heb het altijd wel prima gevonden, en rijd graag... in niet te grote auto's. We hebben zelf een Aygo en een Polo, en dat vind ik ideaal. Daarmee cross ik overal heen, no problemo. Zo'n slagschip als een BMW i4 trekt me totaal niet. In een busje zie ik ook niet zitten, ja als t echt moet zou ik me er wel toe zetten, maar als t heel even kan mag man het doen.

Waar ik ook weinig ervaring mee heb trouwens, zijn echte bergritten met haarspeldbochten. Man heeft aanleg voor wagenziekte, en wil daarom graag zelf rijden in de bergen. Vervolgens gaat hij er ook wel met een tempo doorheen, dat hij mij maar een slome slak zou vinden daar :p

5. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Onzekere rijders zijn voor ervaren rijders vaak een doorn in het oog. Je mag trots zijn op jezelf maar ga dan ook die kilometers maken zodat je ervaren rijders niet gaat hinderen. Ik rij ongeveer 3x per week van Alkmaar naar Utrecht en pik ze er zo uit waarvan je weet dat ze ongelukken gaan maken. Mensen die op snelwegen 80 gaan rijden bijvoorbeeld of niet kijken maar gewoon gaan omdat ze een paar minuten geleden hadden gezien dat ze in konden voegen. Dat zie je op het moment zelf, niet eerder. Blijf ook niet hangen op die Middenbaan. Nog erger.
    Wordt het makkelijker? Ja! Als je je aan de regels houdt, geen 80 rijdt op een snelweg en je aan de juiste regels houdt.

Lovieyou en Felice vinden dit leuk.
  6. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Nou, voor mijn gevoel is de gemiddelde max. snelheid op de Nederlandse snelwegen 80. :roflmao: Dan is geen 80 rijden niet echt een optie...

Anouk2005 vindt dit leuk.
  7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Nou, geen idee waar jij rijdt, maar op de meeste plekken waar ik kom is dat overdag 100 km/u en 's avonds/ 's nachts 120 of 130 km/u

Enige plekken die ik kan bedenken met 80 km/u zijn de rondwegen in de grote steden, maar dat zou betekenen dat je maar op een beperkt stukje snelweg komt.

Iertje81 vindt dit leuk.
  8. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Daarom dat ik ook zei 'voor mijn gevoel'. Wij rijden altijd via Emmerich naar Arnhem naar Utrecht en dat is echt geen snelweg te noemen meestal. Maar wij rijden dus vaak overdag en vaak zijn wegen ook zo druk dat we nooit de volle snelheid kunnen rijden.

Wat ik wel irritant vind trouwens is als mensen gaan dringen terwijl je al max. rijdt. Ik ga niet opeens op het gas staan als ik 130 mag rijden en alle 100 rijdende auto's inhaal maar degene achter mij graag met 160 voorbij wil. :rolleyes: Maar goed, ik ben dan ook verwend met de Duitse snelwegen. Ik rijd ook veel zelfverzekerder 160 op de Duitse snelwegen dan 120 op de Nederlandse. :roflmao:

Anouk2005 vindt dit leuk.
  9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Ah zo! Ja op sommige stukken vlot het niet zo hard nee :|

10. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Voor mij geldt zeker dat het makkelijker werd!

Ik moest laatst er toevallig nog aan denken tijdens het schakelen dat ik me, toen ik net een rijbewijs had, niet kon voorstellen dat mensen dat konden doen zonder te kijken.

Net als meer handelingen. Ik vond autorijden best vermoeiend in het begin, je moet zoveel dingen doen en goed opletten.

Nu (heb mijn rijbewijs nu bijna 9 jaar) merk ik dat alle handelingen helemaal automatisch gaan.

Het is eigenlijk net als met zwemmen, zodra je je diploma hebt kan je het wel, maar je moet meters maken om er beter er sterker in te worden.

Met rijden hetzelfde, hoe meer je het doet, hoe makkelijker het zal gaan.

11. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Heb nu bijna 17 jaar m'n rijbewijs en het wordt echt makkelijker. Maar zoals gezegd is: wel blijven doen. In het begin ging ik echt elke dag wel rijden. Je moet aan de auto wennen. Ik had gelesd in een diesel en ik had een klein benzine auto die steeds afsloeg in mijn beleving. Lag gewoon aan mij. De eerste dag dat ik m'n auto had ben ik meteen onder begeleiding van mijn broer naar m'n zus gereden die ongeveer 100 km verder woont.
    4 jaar na m'n rijbewijs heb ik een gloednieuwe auto gekocht en dat was wederom wennen.
    Wel heb ik moeite met hellingproef en echt drukke grote steden. Maar ik reed altijd grote afstanden. Nu is m'n man degenen die vaak rijd. Maar het rijden zit wel zo in m'n systeem dat ik er geen spanning meer bij ervaar

12. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Elke auto is inderdaad anders. Ik heb nu 11 jaar mijn rijbewijs en we hebben net een anders auto. Ik dwing mijzelf om ermee te rijden ondanks dat ik nog niet precies weet hoe die draaicirkel werkt en wanneer ik moet insteken. Blijf gewoon oefenen en merk nu al dat het steeds beter gaat.

Met onze vorige auto wist ik precies wanneer ik moest insturen en welke ruimte ik nog had :o:

13. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Kilometers maken. Blijven rijden. Mensen maken de fout door juist minder te gaan rijden maar je hebt die kilometers echt nodig zodra je je rijbewijs hebt. Uiteindelijk wordt het makkelijker.

Wil niet zeggen dat het ook beter gaat, helaas zie je op de weg genoeg mensen die zelfs na jaren nog niet fatsoenlijk kunnen rijden :rolleyes:

14. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Het technische van rijden wordt makkelijker door veel te rijden, maar helaas is verkeersinzicht niet aan te leren. :o:

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De 1e dag alleen op de snelweg vond ik doodeng. Ook de 1e keer parkeren maar daarna ging het eigenlijk wel vanzelf.

Ik heb nu 20 jaar mn rijbewijs en rij overal mee. Campers van 8 meter, auto met caravan, verlengde Renault Master, electrisch, automaat, maakt niet uit.

Dus rustig aan, komt echt wel goed. Ga andere even naar een industrieterrein en daar gewoon wat parkeeroefeningen doen oid. Gewoon in alle rust.

16. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    Wat een boel reacties! Bedankt!! Fijn om te lezen dat het makkelijk wordt. Ik heb de afgelopen dagen eigenlijk elke dag gereden en ik probeer het mezelf steeds moeilijker te maken en dit gaat goed. Ik merk nu al verschil vergeleken de 1e dag gelukkig..
    Heb hier en daar al gewoon geparkeerd, 80 wegen, de snelweg (inclusief inhalen etc), dubbele rotondes en in de binnenstad gereden, dus probeer er steeds een schepje bovenop te doen en het gaat goed! Dus dat is heel fijn.

Mim89, TotalBella, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    In het begin vond ik een uur rijden echt vreselijk, vanmiddag heb ik een rit van 560km gedaan zonder problemen :) mijn hobby zal het nooit worden denk ik maar zie er ook niet erg tegenop.
    Fileparkeren vind ik wel nog steeds vreselijk :oops:

18. Sneeuwklokje4

20 feb 2024
    24
    12
    3
    Ja, mijn ervaring is wel dat het echt soepeler gaat als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan.
    De eerste jaren na mijn rijbewijs reed ik weinig, drukke momenten vermeed ik en sowieso probeerde ik auto rijden te vermijden. Door een andere baan moest ik meer gaan rijden, ook in de spits en daardoor was ik in een mum van tijd van de spanning rondom rijden af.
    Het enige wat ik altijd nog lastig vind, is voorrangsregels bij complexe kruispunten, maar ach, hoe vaak komt dat nou voor.

19. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.811
    688
    113
    Vrouw
    Ik heb pas 18 september vorig jaar mijn rijbewijs gehaald (op mijn 33ste verjaardag). Een maand later zijn we naar Noorwegen gereden (man de helft en ik de helft). En ik werk als interim planner door heel Nederland en momenteel zijn we in Alicante(spanje) met de auto. Ik heb nu dus 6 maanden mijn rijbewijs en heb er echt al duizenden kilometers op zitten en in het begin had ik continue zwetende oksels en continue plassen van de zenuwen. Inmiddels is dat echt aanzienlijk minder alleen nog in situaties die ik ff spannender vind. Het komt echt goed, geef het de tijd!

Deel Deze Pagina