Wat kun je doen voor je bekken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Luppy, 4 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hoi meiden,
    Ik ben zwanger van de derde en hoewel ik bij de eerste twee weinig lichamelijke klachten had, merk ik dat het deze keer allemaal wat sneller gaat. Ik heb de laatste tijd vooral vrij veel last van pijn diep onderin mijn rug/vlak boven mijn billen, dat zal m'n bekken wel zijn. Zijn er bepaalde dingen die je kunt doen of juist laten om je bekken te versterken/ontlasten? Bepaalde houdingen of zo? Over 2 weken heb ik pas weer een afspraak bij de verloskundige. Om een beetje op conditie en gewicht te blijven ben ik wel redelijk actief met fietsen en wandelen, maar echt sporten doe ik niet, ook niet omdat ik nu al regelmatig harde buiken krijg als ik me lichamelijk inspan.

2. Wendyhuitink

Wendyhuitink Actief lid

12 apr 2012
    413
    0
    0
    Breda
    Even de fysio bellen en een afspraak maken met de bekken therapeut ... Die geeft je oefeningen en tips !

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik zou ook even naar de fysio gaan.

Maar wat tips voor je houding:
    - voornamelijk slaap houding is belangrijk. Slaap niet met 1 been hoog opgetrokken, dat is slecht voor je bekken. Probeer altijd je bovenste been niet voor je onderste been op te trekken (snap je hem?)
    - ook anders omdraaien in bed kan helpen. Hou het been aan de kant waar je naartoe wil draaien gestrekt en het andere been opgetrokken met je voet op het matras. Dan afzetten met je hiel van het opgetrokken been. Dan duw je jezelf zo om je as heen.
    - probeer veel op een dag kleine stukjes te lopen. Dus niet de hele dag stilzitten. Maar minimaal elk (half)uur even opstaan om iets te pakken, glaasje water, naar toilet etc.
    - Als je opstaat uit zittende houding, blijf dan even staan en vindt je balans voor je wegloopt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb het gevoel dat de houdingsveranderingen voor mij meer gedaan hebben dan de oefeningen van de fysio. Ik heb na 10 weken (begon bij mij al bij 12 weken) nog maar 25% last van min bekken, dus er zit vooruitgang in :)

4. Sjaccie

Sjaccie Actief lid

9 jun 2012
    182
    3
    18
    NULL
    NULL
    Kijk eens op de site zwangertotaal.nl. Normaal gesproken heb ik al snel rugklachten, in mijn eerste zwangerschap begon het tegen de tijd dat ik met verlof ging en nu al klachten met 15 weken. Nu al een paar weken therapie, erg fijn om met mensen te werken die gespecialeerd zijn in zwangeren met bekken-/rugklachten. Je krijgt tips voor houding en beweging. Ze zitten eigenlijk door het hele land. Het word door je zorgverzekeraar vergoed, hoeveel behandelingen je krijgt is natuurlijk afhankelijk welke extra's je hebt bovenop je basisverzekering. Mij helpt het erg. Sterkte en succes ermee hoor!

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou zelf niet de volgende afspraak bij de vk afwachten, die zal je hoogstwaarschijnlijk adviseren om naar de fysio te gaan.
    Gewoon een afspraak maken bij een bekkentherapeut!

6. Sonneke

Sonneke Bekend lid

25 aug 2010
    827
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad maak een afspraak bij een bekkenfysiotherapeut of mensendieck.
    En doe rustig aan, luister naar je lichaam en ga even liggen als pijnklachten hebt!

7. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, gewoon naar de fysio gaan. Hij/zij kan je goed helpen.

8. Leann

Leann Lid

10 mei 2012
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het allerbelangrijkste als je last hebt van je bekken is: stabilisatie. Dat betekent dat je je buikspieren licht aanspant voordat je een beweging inzet. Of dat nou lopen, opstaan, omdraaien is of wat dan ook...
    Als het goed is zal een bekkentherapeut je daarbij helpen en je verder oefeningen meegeven. Ik ben met 14 weken voor het eerst naar de bekkenfysio gegaan omdat ik zoveel pijn kreeg met lopen! En ze heeft me echt goed geholpen. Ik doe mn oefeningen trouw elke avond en het helpt echt. Helaas ben ik niet pijnvrij, maar het is zo een stuk beter te doen :)

Heel veel succes!

Deel Deze Pagina