Wij hebben een hele nare week achter de rug Het begon vrijdag avond wij hebben zo'n dope tone in huis en we luisteren elke avond even naar het hartje van de kleine gewoon omdat we dat leuk vinden. Nu was de hartslag 35 slagen in de 10 seconde dat komt neer op 210 slagen per minuut we schrokken ons helemaal wezenloos we belden de vk en we mochten even langskomen om na te laten kijken,daar aangekomen was het bij haar hetzelfde dus ze belde het ziekenhuis of ik aan de ctg scan kon,daar aangekomen was de hartslag inmiddels 225,dus het ging niet goed,de gyn.zei tegen ons dit houd hij geen paar uur meer vol dus ik ga het VU ziekenhuis bellen. zo gezegd zo gedaan,en ik werd met spoed vanuit haarlem met de amgezocht naar\bulance overgebracht naar amsterdam waar we binnen 7 minuten waren. Er stond een heel team klaar om ons op te vangen,en er werd de hele nacht gezocht naar een oorzaak,er werd bloed geprikt en echo s en een hartfilmpje van mij. Na 4 dagen was er nog steeds geen oorzaak en alle uitslagen waren goed maar waarom hield hij die hpge hartslag dan dinsdag weer de echo en er kwam al vocht in zijn buikje dus er moest nu toch heel snel verder gehandeld worden,nog meer medicijnen voor mij om zijn hartje naar beneden te krijgen en gelukkig vanaf woensdag is zijn hartslag weer goed en het vocht is weg,ik ben sinds vandaag ontslagen uit het ziekenhuis maar word streng in de gaten gehouden,het zullen nog 8 spannende weken worden Het blijkt dat hij het WPw heeft hieronder uitgelegd Bij een WPW (Wolff-Parkinson-White) syndroom bestaat er een extra verbinding tussen boezem (atrium) en kamer (ventrikel), gelegen in de klepring van het hart. Deze extra verbinding bestaat uit een kleine spierbundel. Over deze bundel wordt de elektrische prikkel vanuit de boezem sneller voortgeleid naar de hartkamer dan via de normale verbinding, de zogenaamde AV-knoop. Op het oppervlakte ECG (hartfilmpje) kan dit zichtbaar zijn. Is dit niet zichtbaar maar is er toch een tweede verbinding tussen boezem en kamer, dan wordt gesproken van een verborgen extra verbinding, of wel een concealed bypass. Tijdens een ritmestoornis cirkelt de stroom door het hart: heen over de normale verbinding, terug over de extra verbinding (hier linkszijdig getekend).Dit is een zgn. macro-rentry circuit. Er kan zich een cirkelritmestoornis voordoen als de stroom over de extra verbinding van kamer naar boezem terugloopt (figuur 2). Bij de behandeling van deze ritmestoornis wordt gezocht naar de locatie van de extra bundel. Op de plaats waar de bundel loopt wordt de tip van de katheter gelegd en verhit. Hierdoor wordt de bundel vernietigd. In het algemeen is het nodig om enkele keren te branden voor de bundel in zijn geheel definitief weg is. Dit is in het algemeen ook op het ECG te zien
Poeh, wat een verhaal! Was maar goed dat je een doptone had! Ik hoop dat de laatste weken helemaal goed gaan! Succes!
Jee, meid... Kan me goed voorstellen dat de schrik er goed inzit! Maar aan jou uitleg te zien over wat WPW betekend, komt het er dus op neer dat de kleine een hartritmestoornis heeft? Zullen zij dit ook na de geboorte in de gaten blijven houden? En wordt hij (net zoals in het voorbeeld) hier eventueel ook aan geopereerd? Vindt het nog wel wat, wat ik hier allemaal lees. Zijn zeker nog een aantal spannende weken te gaan! Ik wens jullie heel veel sterkte toe!
Ik dacht ook meteen wat goed goed dat je zo'n ding in huis hebt! Zelf wil ik t juist niet omdat het me juist onzeker zou kunnen maken denk ik... Sterkte!
Ja klopt,ik moet nu ook in het vu gaan bevallen maar bij 80% van de babys is het voor het eerste levensjaar over.