hallo k heb een vraagje over adhd. k heb een paar testen gekregen via psyh q over adhd, en nu blijkt dat k dus heel veel symptomen heb en willen ze het verder onderzoeken. maar het geen waar k mee zit is dat k en mijn familie dus niet echt kunnen plaatsen dat k er vroeger geen last van heb gehad en nu wel. iemand die weet of dit mogelijk is? k kan pas in december terecht voor mijn verdere gesprekken maar vind het erg raar. alvast bedankt
adhd 'onstaat' in je kindertijd. Je kan het dus niet op volwassen leeftijd ontwikkelen. Bedoel je het zo?
Wat verstaan jij en je familie dan onder 'last'? Waar je dan wel of geen last van hebt gehad? En hoe is dat nu? Meeste mensen verstaan onder ADHD -> Alle Dagen Heel Druk. Maar dat is niet bij alle mensen die de diagnose ADHD het geval hoor. Enkele jaren geleden was het bijna een 'hype' om bij een kind vrij snel de diagnose ADHD te geven. Tegenwoordig komen ze daar veel op terug. Ook de kinderen die dus eerder met die diagnose 'rondliepen'. Hopelijk kunnen de gesprekken je straks meer duidelijkheid geven. Maar blijf vooral bij jezelf. Luister naar je eigen gevoel, je kent jezelf het beste!
ik ben ook naar psyq geweest ze zijde ook dat ik adhd maar bij lag het gewoon aan de dingen die ik eet en met wie ik om ga sinds 2 jaar nergens geen last van mensen met anorexia kunnen vaak druk zijn maar dat is een soort tijdelijke adhd en dit kan ook zijn met mensen overgewicht maar wat ze bij mij zijden was klin klare onzin
hoi Djellybelly Bij mij hetzelfde. Ik heb die test ook gedaan en kreeg ook als uitslag waarschijnlijk ADHD. Nu kan ik me ook niet herinneren dat ik daar als kind zoveel last van had. Maar het schijnt dat je meisjes en jongens niet kan vergelijken daarin. Jongens schijnen echt hieperdepieper te zijn, terwijl dat bij meiden minder zichtbaar is. Stuur me anders een PB'tje dan kunnen we eens kijken hoeveel overeenkomsten we hebben. Bij mij is namelijk nog de hele mallemolen niet in gang gezet, omdat ik er zelf erg over twijfel.
je hebt 2 soorten van adhd. je hebt de "alle dagen heel druk" varaint. die iedereen ook meteen opvalt. en je hebt een minder drukke maar wel ongeorganiseerde kant. dan ben je dus wel rustig maar maakt niks af of slechte concentratie,niet goed mee kunnen met de leerprestaties op school, niet goed in stand kunnen houden van relaties. oorzaak en gevolg minder goed begrijpen dat soort dingen. misschien komt het daardoor?
Met adhd heb ik niet echt ervaring, maar mijn dochter heeft pdd-nos en dat ligt wel in diezelfde strekking. Er vroeger geen "last" van hebben gehad... tja... het zou kunnen... Wat is last he? Wat er idd al gezegd is dat het zich op verschillende manieren uit... en zover ik uit je verhaal kan halen bestaat er een kans dat je het hebt, maar heb je nog geen definitieve diagnose gehad... Mag ik vragen wat de reden is geweest dat je die testen hebt gekregen? Op grond van welke symptomen/vraagstelling/etc.?
ODD (oppositioneel opstandig gedragstoornis) is dat. ADD ( = attention dificit disorder) concentratie stoornis @Brielle: die test van PsycQ kan je op internet doen. het is een soort van zelftest om te kijken of er symptomen aanwezig zijn, maar dan nog moet je altijd naar een psychiater om de diagnose te stellen. En zoals met veel zelftests zijn er altijd wel dingen waar iedereen last van heeft. Dat is iig mijn reden om er onzeker over te zijn of het wel echt zo is. Misschien in mijn geval ben ik wel gewoon een chaoot en sloddervos
Om ADHD of ADD te hebben, moeten er in je kindertijd al een aantal symptomen zijn. Bijvoorbeeld; - altijd erg druk (snel praten, niet stil kunnen zitten) - meestal slechte concentratie, maar bij sommige dingen juist zo geconcentreerd zijn dat je alles om je heen vergeet - moeite hebben met dingen opruimen / ordenen, vaak spullen kwijt zijn. - impulsief (eerst doen - dan nadenken, flapuit) - moeite hebben met het volgen van opdrachten Je hoeft niet alles te hebben, maar er moet wel duidelijk een flink aantal van deze 'problemen' in je kindertijd zichtbaar zijn. Anders is het geen AD(h)D. ADD is trouwens "gewoon" ADHD zonder dat je heel druk bent. Dus dan heb je vooral problemen op het gebied van concentratie. Ook ben je dan vaak slordig met dingen opruimen enzo. Het is dus niet zo dat je geen geweten hebt. Integendeel: vaak kunnen kinderen of volwassenen met AD(H)D er juist erg slecht tegen als iets oneerlijk gebeurt!
ODD is geen geweten en ADD is de Alle Dagen Heel Druk variant zonder druk zijn. Je kan je dan moeilijk concentreren en bent wat chaotisch. Dingen als overal tegelijk mee bezig zijn, je niet tot een activiteit aan kunnen zetten, uitstellen en dromerig kunnen daarbij horen. Het kan zijn dat je er vroeger geen 'last' van had omdat je toen meer structuur in je leven had.
Dat bedoel ik dus hahaha. Maar ik dacht dat ze deze test gekregen had van een psycholoog... Maar goed... als ik die test invul heb ik ook heel veel symptomen wel... dat is het vervelende met die testen... Voor mij is dat geen reden echter om meteen hulp te gaan inroepen... Maar als een psycholoog je zo een test heeft laten doen is dat natuurlijk een heel ander startpunt...
Dat is nu het lastige hé, want wanneer is het problematisch. Ik weet wel dat ik altijd te horen kreeg dat ik niet zoveel moest praten in de klas en thuis hebben papieren altijd eerst 3 plaatsen gehad voordat ze op de goede plek worden opgeborgen, maar jah, dan denk ik ook wel eens ik ben vast niet de enige die dat zo doet. Er zijn overigens wel meer van die symptomen die bij me passen. Verder is het inderdaad zo dat ik errug slecht tegen oneerlijkheid kan. Daar kan ik vreselijk opgefokt door raken.
Ja, da's het lastige met ADHD en andere 'aandoeningen'. Want er zijn zoveel mensen die druk zijn. Of chaotisch. Of slecht geconcentreerd. Wanneer ben je nu gewoon een drukke chaoot en een flapuit en wanneer heb je ADHD? Het gaat erom dat je meerdere symptomen hebt. En dat ze zo ernstig zijn dat ze je echt belemmeren. Dat belemmeren hoeft trouwens niet altijd te zijn. Maar wel dat er periodes zijn dat je er langere tijd (weken, maanden) zoveel last van hebt dat je problemen door krijgt op school, in je werk of thuis. Ik denk trouwens bij dat soort tests op internet dat ze al makkelijk zeggen dat je veel kenmerken hebt en je verder moet laten onderzoeken. Want dat levert hun weer geld op!
Het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat iemand met odd geen geweten heeft hoor. criteria odd: heeft vaak driftbuien spreekt vaak volwassenen tegen weigert vaak aan verzoeken of regels van volwassenen te voldoen irriteert vaak met opzet andere mensen legt de schuld van fouten en ongepast gedrag vaak bij anderen is vaak lichtgeraakt of snel geïrriteerd door anderen is vaak kwaad of verongelijkt is vaak haatdragend of wraakzuchtig 'Geen geweten' staat hier niet tussen. Mijn zoontje heeft adhd-odd en ik zie toch echt wel dat hij een geweten heeft. (vind het dus een beetje pijnlijk om te lezen, dat jullie denken dat iemand met odd geen geweten heeft)
@Gwenn81: Je hebt helemaal gelijk, dat is inderdaad pijnlijk! Ik moet eerlijk zeggen dat ik odd zo ook wel eens omschrijf en dat is niet eerlijk. Het komt soms misschien wel zo over, omdat het lijkt alsof kinderen met odd met opzet dingen doen die vervelend of pijnlijk zijn voor een ander. Maar geen geweten hebben is toch wat anders. Dat is echt eng! Het is net zoals de kreet "alle dagen heel druk", dat doet ook echt geen recht aan wat ADHD precies is. Maar voor mensen die er niet "in" zitten is het een lekker makkelijke manier om het uit te leggen. Net zoals "geen geweten" ook kort maar krachtig is. Toch is zo'n korte omschrijving inderdaad niet terecht en heel vervelend als jij (of een geliefde) gediagnosticeerd bent met zo'n aandoening.
[/QUOTE]Mijn zoontje heeft adhd-odd en ik zie toch echt wel dat hij een geweten heeft. (vind het dus een beetje pijnlijk om te lezen, dat jullie denken dat iemand met odd geen geweten heeft)[/QUOTE] Dat lijkt me inderdaad ook erg vervelend om te horen. Dat is natuurlijk ook wel een groot woord voor hetgeen er aan de hand is, maar het is wel wat veel mensen denken als ze de afkorting horen. Hetzelfde als ze horen dat iemand een autisme aanverwante stoornis heeft, dan denken ze ook vaak meteen dat iemand de hele dag in zichzelf gekeerd zit te wiebelen op een stoel, terwijl dat absoluut het geval niet is. Dat is helaas de onwetenheid.