kat dood gereden, wat te doen met andere kat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 9 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hebben nouja hadden 2 katten een kater van 11 maanden en poes van 9 maanden, de kater hebben wij al vanaf 6 weken (poes bij 13 weken ) ook is de kater echt ons maatje en komt altijd kroelen, de poes is niet aanhankelijk, samen waren ze echt dikke maatjes.
    Helaas is onze kater vandaag dood gereden Door een vriend van onze buurman, de poes was op dat moment ook buite dus misschien heeft ze het gezien.
    De poes is overal aan het zoeken naar de kater en miauwt steeds bij de deur (doet ze anders nooit ) moeten we hem aan haar laten zien?
    Ook vraag ik me af of we een katje erbij moeten nemen, wij werken beide veel en poes is jong, erg speels en nooit alleen geweest.
    Iemand tips /ervaringen?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Toen onze kat afgelopen augustus verdween en zijn maatje, onze hond, daar compleet door van de rel was hebben we toen hij dood teruggevonden was wel laten zien. Heel enthousiast werd ze, tot er een soort besef leek te komen dat het niet ok was dat hij zo stil lag en koud was. Ze heeft nog een aantal keer richting de doos gelopen (begraven moest even wachten tot ook de kindjes klaar waren met knutsels etc), hebben haar nogmaals laten kijken, even gesnuffeld, het nogmaals uitgelegd en daarna laten zien hoe de kat begraven werd. Hond heeft nog meermaals gesnuffeld en in de dagen erna vlak bij het graf gaan liggen, maar het was ok. De stress was weg, de onrust was weg.

Of dat voor alle dieren zo werkt weet ik niet. Hier werkte het dus wel heel goed. Wel een nieuwe kat gekocht, niet alleen voor de hond: ook voor onze kids die ontroostbaar waren en natuurlijk ook voor onszelf. Geen enkele kat kon hem vervangen, maar het was wel weer heel fijn ons te richten op die leuke dingen en 'o ja dat deed ... ook'. Nu een heerlijke knuffelkat net zoals de ander dat was, misschien nog wel meer. Maar dat moet je natuurlijk ook maar net treffen.

Wat verdrietig trouwens nog zo'n jong beestje.. :( Sterkte!

3. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Ik zou in ieder geval niet een kat erbij nemen. Dat wordt denk ik flink ruzie

sterkte

4. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Ik heb dit een paar maanden terug ook mee gemaakt..
    Het vrouwtje van onze 4 katten, moeder van 2 daarvan was ook aangereden.
    Op aanraden hebben wij Beer in huis gelegd..
    Het was zo emotioneel om te zien. De kleintjes die bij haar gingen liggen.. Eenmaal haar "toegedekt", gingen de kleintjes onder de handdoek kruipen en hun moeder wassen..
    De andere kat heeft een paar likjes gegeven en geruikt aan Beer.

Achteraf ben ik zooo blij dat we dit hebben gedaan. We waren Beer al een aantal dagen kwijt en dat was echt njets voor haar. Andere katten waren ook erg onrustig.. Nadat ze afscheid hebben genomen, kregen ze zichtbaar "rust" :)

Ik zou er zelf wel een katje bij nemen.. Mijn katten spelen zo veel met elkaar, slapen samen enz!

5. mammavanS

mammavanS Lid

7 jan 2015
    24
    0
    1
    mijn grootste bezigheid is mijn zoontje
    Ahhh wat sneu sterkte! Ik zou hem ook even laten zien aan de poes net wat Abri zegt, maar dat zoeken houd wel op had die van mijn ook toen hij zn broertje verloor.
    maar ik zou niet te lang wachten met een nieuwe kat (als je besluit een te nemen) want hoe jonger ze nog zijn hoe beter ze de ander accepteerd.

6. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Wij moesten toen we onze poes hebben laten inslapen haar mee naar huis nemen dit om te voorkomen dat de andere haar gingen zoeken ze heeft toen een dag in huis gelegen in een mandje zodat de andere 2poezen afscheid konden nemen. Heel veel sterkte met het verlies van jullie kater

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja, absoluut laten zien. Dieren hebben ook een besef van leven en dood en rouwen ook om iets te kunnen "afsluiten".

Sterkte! Altijd vreselijk een dier te verliezen.

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Onze poes is vorig jaar overleden. Ik heb onze kater het ontzielde lijfje laten zien, maar hij had hier weinig aandacht voor. Volgens mij had hij al door dat ze stervende was. Hij heeft ook niet om haar gezocht. Wel is hij enorm afgevallen. Hij at veel minder, waarschijnlijk dat hij zijn zusje toch miste. Nu is ie weer aardig gegroeid.

Ik heb ooit een mooie documantaire gezien over straatkatten. Moederpoes werd gescheiden van haar kroost. Ze heeft lang gezocht naar haar kittens, maar een aantal maanden later liep ze haar kinderen straal voorbij. Ze herkende ze gewoon niet meer. Het heeft tijd nodig.

Je kunt later altijd nog kijken of een andere kat erbij een optie is, maar laat haar eerst even wennen aan de nieuwe situatie. Katten houden nu eenmaal niet van teveel verandering, dit zorgt voor stress.

edit ik zou idd de kat aan de poes laten zien. Sterkte!

9. Mariannetje

Mariannetje Bekend lid

6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Awh wat sneu! :(

Denk als een van onze katten het overkomt de dode kat ook laten zien aan de ander. Dat die het besef krijgt dat zn maatje er niet meer is..

Of ik een andere kat bijneem, weet ik niet... Zijn redelijk terroritaal.

10. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dat is erg sneu maar zou zeker wel de overleden kater laten zien aan de poes.

Zou wel voorzichtig zijn met direct een andere kat erbij nemen, dat hoeft niet altijd goed te gaan en zou sowieso voor een kitten kiezen, dat gaat meestal wat gemakkelijker.

11. newdawn

newdawn Bekend lid

20 apr 2014
    782
    0
    16
    Wat verdrietig :( sterkte! Als hier een kat dood ging liet ik die wel zien aan de andere katten. Ze vinden het vaak niks, kijken even en gaan dan weer hun eigen gang. Maar ik denk wel dat het beter is om ze even te laten kijken /ruiken.

Als je poes een makkelijke kat is dan zou ik over een tijdje een andere kat erbij nemen, is toch veel leuker voor het beestje:)

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Bedankt voor de reacties dames.
    Wij hebben haar afscheid laten nemen van hem en ik ben blij toe, het was zo mooi.
    We hebben hem op een handdoek in de huiskamer gelegd en in het begin was ze voorzichtig en toen ze doorhad dat hij het 2 as heeft ze hem aangetikt met dr pootje, hem gewassen en er vervolgens bij gaan liggen, op een gegeven moment was het goed en liep ze weg toen hebben we hem begraven.
    Maar je merkt dat ze hem mist (wij ook ontzettend ) op elke foto stonden/lagen/zaten ze samen, echt dikke maatjes!
    Bedank voor de adviezen.

13. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Mbt een nieuwe poes erbij, doe dan 1 van ook ong 9 maanden, en een katertje. Wel goed introduceren, dus niet zomaar hup bij elkaar in de woonkamer zetten en ze zoeken het wel uit. dat heeft tijd nodig, net zo goed als jij aan een nieuwe huisgenoot zou moeten wennen. Dus aparte kamers waar ze beiden hun natje en droogje hebben. Neem de tijd! Wissel geuren uit tussen beiden en als dat geen negatieve reactie geeft kan je een stapje verder gaan. Maar vooral neem de tijd! vrijdag geleerd dat bijna 45% van wat wordt aangemeld als probleemgedrag, ruzie/agressie onder katten is.

14. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ah sterkte!

Goed dat je haar afscheid hebt laten nemen.
    Ik zou er zelf wel een katje bij nemen, ze is nog jong genoeg om de nieuweling niet de deur uit te jagen.

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Heel veel sterkte.

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    mooi dat het zo is gegaan, met afscheid nemen. Onze kater was een jaar toen we een kitten er bij kregen. En wij hebben er nooit spijt van gehad. Rustig aan elkaar laten wennen, en grote kans dat ze maatjes gaan worden. Als jullie weinig thuis zijn, en het wel fijn dat de kat een speelkameraatje heeft.

Deel Deze Pagina