bron : www.nu.nl KIEV - Vrouwen in Oekraïne kunnen in de toekomst een boete van ruim 8 euro krijgen als zij roken of alcohol drinken tijdens hun zwangerschap. Dat is een fors bedrag aangezien de meeste Oekraïners nog geen 200 euro per maand verdienen. Het parlement buigt zich binnenkort over een wetsvoorstel om de boete mogelijk te maken. Volgens parlementariërs is de wet nodig ''omdat de Oekraïense bevolking haar gezondheid en intellectuelen verliest door overmatig alcohol- en tabaksmisbruik''. Toekomstige moeders die roken of drinken zouden mede verantwoordelijk zijn voor de ''biologische achteruitgang van de bevolking''. Het ministerie van Volksgezondheid waarschuwt ook dat roken de vruchtbaarheid van vrouwen in gevaar brengt. Mensenrechtenactivisten vinden het wetsvoorstel discriminerend. Volgens hen moet de overheid roken ontmoedigen voor iedereen, niet alleen voor zwangere vrouwen.
Ik las het, ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik ben echt tegen roken en drinken tijdens de zwangerschap maar of je dat met een boete tegengaat? Ik denk het niet.
Ze kunnen het beter andersom doen. Vrouwen die niet roken en drinken tijdens zwangerschap worden beloond. En dan niet alleen met een gezond kindje (wat al een prachtige beloning is natuurlijk). Maar een klein extraatje van 8 euro zodat ze hun kindje nog een betere start kunnen geven. En op die manier hun bijdrage leveren aan de ''biologische vooruitgang van de bevolking''
Op zich geen slecht initiatief. Ouders mogen hun kinderen niet in gevaarlijke situaties plaatsen, en roken terwijl je zwanger bent valt daar voor mijn part onder. Mensen belonen in plaats van straffen is inderdaad altijd beter, maar ja, bewijs dat maar eens he, dat je niet rookt. Nu weet ik dat een gyne meteen aan je kan zien of je al dan niet rookt, maar moeten al die vrouwen naar een dokter tijdens hun zwangerschap? En ik ben serieus tegen discriminatie, maar tja, mannen kunnen niet zwanger worden he. Al kan je het natuurlijk altijd uitbreiden naar vaders die roken in de buurt van hun zwangere vrouw, maar begin dat maar eens te controleren.
gyn kunnen vaak niet eens zien dat je gerookt hebt tijdens de zwangerschap... hier gerookt tijdens 2 zwangerschappen en geen vroeggeboortes , prachtige gewichten en 2 gezonde kinderen en 2 schone placenta's ze zei zelf als ik niet wist dat je rookte had ik het ook niet gezien.. tuurlijk is roken niet goed tijdens je zwangerschap maar waneer is roken wel goed ? maar zo beboeten gewoon sneu
Je zal het vast niet zo bedoelen, maar hiermee suggereer je dat je een gezond kindje krijgt als je niet rookt. Niet roken is absoluut geen garantie voor een gezond kindje (en wel roken wil niet zeggen dat je een ongezond kindje krijgt). Verder vind ik wel dat je een punt hebt. Gaat alleen nooit werken natuurlijk. Het zou de overheid geld kosten, terwijl het beboeten juist geld oplevert.
tja terecht tenslotte krijg je ook een straf als je een volwassen persoon zijn leven in gevaar probeert te brengen en dat doe je tenslotte ook met je kindje als je gewoon rookt tijdens de zwangerschap..
Pfff echt hoor... Het gaat niet om trots bijdehand Alleen om aan te geven dat je dus niet altijd ziet aan een placenta of er os gerookt ja of nee
Dames, we gaan hier geen anti rook discussie van maken, er zijn al genoeg op deze forum Misschien een domme vraag, maar hoe willen ze deze dames aanpakken? Als je op straat wordt gezien met een peukje en een fles vodka? De meeste doen het toch thuis lijkt mij? Ik denk niet dat dit gaat werken.