Wortelkanaalbehandeling

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 2 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Vroeg mij af of iemand ervaring heeft met wortelkanaalbehandeling terwijl er een abces zit

(deze zit heel hoog boven de kies in mijn tandvlees overgang wang)...hij is van de week al ingesneden toen ik eigenlijk voor wortelkanaalbehandeling zou gaan...nu is die wortelkanaalbehandeling as woensdag,maar die bult zit nog steeds in mijn smoeltje...

vraag me af of het uberhaupt kan en zo ja, ist een beetje te doen...weet uit ervaring van mijn eigen werk dat onstoken weefsel niet zo goed te verdoven is...:S

2. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    IK heb hetzelfde gehad dan jou, en mijn verdoving werkte perfect. Alleen de ontsteking bleef , zelfs na 2 AB kuren en uiteindelijk na 10 weken is mijn kies alsnog getrokken.

Heel veel sterkte ermee.

3. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    oh sjee das ook niet niks heb je nu een implantaat op die plek , dure bedoening is dta geloof ik he...

abkuur heeft wel wat geholpen, ik heb niet meer die ontiegelijke pijn in mijn onderkaak en hals , alleen nu die gevoelige bult helemaal boven in...zucht...hoe ging die bij jou weg dan pas met de wortelkanaal? het zit oo zo ontzettend hoog (bijna in overgang wang) dat ik mij afvraag of je dat bereikt met een wortlekanaal?

nu je kies getrokken is heb je er helemaal geen last meer van ?

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik weet niet of ik hetzelfde had maar ik had de pijn in mijn gebit bovenin al een paar dagen en toen ik bij de tandarts kwam was mijn wortel al dood. Ik kon dus zonder verdoving worden behandeld.

Direct na de behandeling was mijn ontsteking al bijna weg. Hij hoefde het dus alleen schoon te maken.

Volgens mij zitten die kanaaltjes juist heel hoog. Tenminste dat zei mijn tandarts

5. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Bij mij bleef de bobbel er zitten alleen niet echt pijn meer. Wel bij vlagen een drukkend gevoel in de kies zeg maar.
    Na het trekken van de kies , heb ik wel veel napijn gehad maar na een week was alles weg. Incl. de bobbel. Nee heb er nog niets voor terug . Hoeft ook niet de andere kiezen kunnen het opvangen zeg maar. Vind het niet leuk dat de kies weg is maar ben enorm blij dat ik pijn/druk vrij ben.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Toen ze bij mij een wortelkanaal wilden doen bleek er ook een ontsteking onder te zitten (dacht dat ik mijn tandvlees ontstoken had :))
    Bij mij hebben ze toen de zenuw dood gemaakt en daarna werd er een watje met medicatie ingedrukt en er een noodvulling in gedaan.
    Een week later was de ontsteking weg en hebben ze het afgemaakt.

7. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik had ook zo'n bult op dezelfde hoogte en ik ben voor een wortelpuntbehandeling bij de kaakchirurg geweest..

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik heb op dit moment een ontsteking en zit nu aan AB. Moet eerst weg zijn voordat hij een wortelkanaalbehandeling wilt doen (staat geplanned op de 19de)

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb een paar jaar terug een wortelkanaalbehandeling gehad en toen was het dusdanig ontstoken dat de rechterkant van mijn gezicht helemaal opgezwollen was.
    Dit kon dus ook niet goed verdoofd worden en naja, dat was geen pretje. Maar toen wel snel van de klachten af.

Kort terug weer zo'n behandeling gehad, maar toen nergens last van gehad omdat het goed te verdoven was.

10. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    oei wisselende verhalen dus.
    Lin: wel fijn dat je geen impantaat hoeft, scheelt een hoop narigheid denk ik zo!
    LT 20: hebben ze bij jou voor de wortelpuntbehandeling nog wel eerst een wortelkanaalbehandeling geprobeerd/gedaan?
    Ik hoop dat die bult dan maar gauw weg gaat voordat de tandarts er een verdoving in gaat zetten:S als het pijnlijk is zoals jij zegt romy...:S
    heb wel al een dode zenuw, misschien dat dat wat scheelt:) (snap alleen niet dat je een dode zenuw kan hebben maar wel pijn in je kies?)..naja kan er in ieder geval weer mijn tanden op zetten zonder dat het pijn doet:)
    ben in ieder geval benieuwd of ie woensdag wel gaat starten met de wortelkanaalbehandeling of dat hij die bobbel weer gaat insnijden ...

11. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    heerlijk een topic als deze:

het kan dat de fistel (die bobbel) zo hoog in de wangplooi zit.. dit komt omdat de ontsteking zich een weg naar biten baant..
    met een wortelkanaalbehandeling kom je niet tot aan die fistel maar wel tot aan het einde van de wortel.. doordat de zenuw word verwijderd uit het kanaal (de zenuw veroorzaakt die ontsteking) verdwijnt ook de bobbel..

soms is het zo ontstoken dat de verdoving idd niet goed werkt.. wat ze kunnen doen is na het openen van de kanalen rechtstreeks in de zenuw dit is ff heel gevoelig maar daarna is het wel goed verdoofd!!

soms is het bot in de kaak zover aangetast dat alleen een wortelkanaalbehandeling niet voldoende is en er ook een apexresectie moet worden gedaan bij de kaakchirurg..
    in dit geval snijden ze het tandvlees ten hoogte van de wortel punt open.. en boren ze de wortelpunt weg waarna ze een vulling plaatsen tpv de wortelpunt.

zow als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel ;)

liefs pris

12. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    priscilla jij bent vast tandartsassistente dat je dat allemaal weet of ervaringsdeskundige;)
    okee het ziet er dus naar uit dat het woensdag dan wel doorgaat (of zou ik dag van tevoren moeten bellen als het er nog zit...hmm..).
    okee apexresectie klinkt niet echt heel fijn maar dan zou je vast heel erg pijn moeten hebben door die ontsteking ?en dat heb ik gelukkig niet meer:). dus waarschijnlijk woensdag ff de tanden op elkaar:) als hij bij de zenuw komt ;). verheug me in ieder geval al op donderdag (hihi wat een watje ben ik)

13. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    ik ben preventie assistente bij een tadarts haha
    die fistel of zwelling hoeft niet weg te zijn hoor gewoon lekker door laten gaan woensdag!!! succes!!!!

14. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    dat verklaart het:)
    hoop het dan, dan ben ik er vanaf en anders blijf ik er tegenop zien..
    woensdag wilde hij het namelijk niet doen omdat die bult er zat..

15. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    :S vreemd...

let wel dat het een paar dagen gevoelig kan blijven.. en als het niet meteen op de juiste lengte gevijld is kan het zeker nog even zeuren.. of wilt hij de hele behandeling in 1 x doen?

16. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    misschien wil hij me gewoon geen pijn doen ofzo? dat hij liever afwacht dat het weggaat?

de behandeling gaat hij in 3x doen..

heb in ieder geval nog brufen liggen voor het geval dat...

17. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    het gaat zowiezo niet uit zichzelf weg...

hij zal eerst woensdag het kanaal openen en proberen op lengte te vijlen.. daar een foto van maken..

2e keer heeft hij de juiste lengte berekend en gaat hem op lengte vijlen en de kanalen opvullen met mogelijk rubberen points..

de laatste afspraak vermoed ik dat hij een goede vulling er op maakt

hou er rekening mee dat het verstadig is na een jaar een kroon op de kies te maken om vervelende breuk in de kies te voorkomen..

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Haha pris onze heldin is er weer :D hier wilde de tandarts ook eerst de ontsteking weg hebben maar heb meer idee dat ie er die dag geen zin in had en mij dus de 19de terug laat komen. Ben bijna klaar met mn AB en de pijn is weg woehoe! Wat een opluchting! Kan zelfs weer kauwen met die kies die zo'n pijn deed.

Succes woensdag!!

19. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Whoehoe, ik mocht ineens vandaag komen, hij zou het weer gaan openleggen, maar ipv daarvan heef thij toch de wortelkanaalbehandeling gestart(kon ik er ook niet zenuwachtig voor zijn hihi), hij heeft meten deel 1 en deel 2 gedaan, en ik moet zeggen dat ik echt fluitend (naja zover dat gaat met je mond wagenwijd open) de behandeling ben doorgekomen! echt geen centje pijn gevoeld (alleen de verdoving maar dat kwam omdat hij in onstoken weefsel zat te spuiten was wat minder fijn maar was zo gepiept) WIlde het gewoon ff delen dat het dus echt geen pijn hoeft te doen die behandeling!

Alleen erna wel wat pijn maar beter te doen dan de pijn ervoor, en dit keer wel goed te doen met twee paracetamollen!

dus roozjeh geen zorgen voor je wkb eind deze maand!

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Gelukkig viel het mee!
    En het is zo: als het te verdoven is hoef je er echt geen last van te hebben.

Deel Deze Pagina