PCOS en overgewicht

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Quinnygirl, Jun 20, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Quinnygirl

Quinnygirl Actief lid

Jan 21, 2006
    266
    0
    0
    Acceptant Schadeverzekeringen
    Zevenbergen
    Hoi Mirjam en Japke,

Ik lees best veel hier op de site en verder op internet, maar ik vraag me nog steeds 1 ding af: als je PCOS hebt, is er vaak sprake van overgewicht. Maar in welke mate moet ik dan denken, en is het altijd het geval?

Ik heb laatst namelijk een inwendige echo gehad bij de gyn. en daar zagen we dat in elke eierstok resp. 12 en 10 eitjes zitten. Ik laat ze alleen niet los. Het verschijnsel van PCOS lijkt me. Ze heeft me naar huis gestuurd met Provera en Clomid, en ik ben nu op de 2e dag Clomid. Op dag 3 (gister) heb ik bloed laten prikken en op dag 14 krijg ik weer een echo. Daarna zal ik wel horen of zij inderdaad aan PCOS denkt.
    Nu heb ik wel wat overgewicht (kilo of 6) maar dat is niet echt heel heftig veel.
    Ik ben dus benieuwd of er met PCOS meer overgewicht gepaard gaat.

Tevens heb ik ergens gelezen dat van Clomid ca. 80% van de vrouwen een eisprong krijgt op het 'geplande' tijdstip en 50% daarvan ook daadwerkelijk de eerste ronde zwanger wordt. Dat vind ik nogal bemoedigende cijfers! Ik heb nu wel het gevoel dat ik nu een serieuze eerste echte ronde krijg! Ik ben benieuwd of die cijfers ook een beetje kloppen.

Groetjes,
    Quinnygirl

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Quinny,

ik kan niet zeggen of je PCOS hebt. Bij PCOS komt wel vaker overgwicht voor, maar niet altijd. Je moet aan een aantal criteria voldoen voor ze de diagnose PCOS geven. Als je meer over PCOS wilt lezen, kijk dan op www.nvog.nl en dan fertiliteit en dan PCOS. Maar uiteindelijk moet een arts de diagnose stellen, dat kun je nooit zelf doen. Ik hoop dat je snel zwanger raakt!

Mirjam

Share This Page