Wie is er gastouder? Of maakt er gebruik van?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaZE, 17 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik ben me aan het verdiepen in het gastouderschap.

Ik zal de kindjes dan bij mij thuis ontvangen, in de leeftijd van 1 t/m 3 jaar. We hebben een grote zolder met dakkapel, waar we een mooie speelruimte van kunnen/gaan maken.
    Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaring als gastouder:)
    Hoe ervaren jullie het gastouder zijn? Hoe zit het met de aanschaf van benodigdheden en aanpassingen in huis? Wat doen jullie zoal met de kindjes? Is er voldoende vraag naar, (midden nederland) genoeg om een leuk parttime inkomen mee te verdienen? Zijn er verder specifieke dingen waar ik aan moet denken?

En voor de mama's die er zelf gebruik van maken. Wat vinden jullie belangrijk bij een gastouder? Waar letten jullie op?

Een hoop vragen en natuurlijk heb ik zelf al nagedacht over het eea...niet dat ik inspiratieloos ben hoor!:p
    Ook kan ik veel informatie op internet vinden, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van jullie in de praktijk

Alvast heel erg bedankt!

Liefs MamaZE

2. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Onze dochter gaat 3 dagen per week naar een gastouder.

Ik vind het belangrijk dat ze wel de gelegenheid krijgt om nog te slapen wanneer zij daar behoefte aan heeft.

Verder vind ik het fijn dat er uitstapjes worden ondernomen.
    Bijv. kinderboerderij, speeltuin, dierentuin enz.

3. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn eerste (brutale) vraag is waarom je geen baby's opvangt. Ik als vraagouder zocht juist iemand die de kinderen van kleins af aan opvangt.

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen zich prettig voelen bij de gastouder en dat de opvang aansluit bij mijn wensen. Wij gaan nu overstappen omdat blijkt dat de gastouder anders denkt over vrije dagen als dat wij doen.

4. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Wij hebben al 5 jaar dezelfde gastouder. Belangrijkste voor ons is, dat de gastouder flexibel is, ongeveer op 1 lijn zit qua opvoeding (helemaal zal nooit lukken denk ik) en dat er een klik is tussen ons, en de kinderen en dat er een open communicatie is. Nu was het zo dat onze oudste 1,5jaar was toen we bij onze gastouder kwamen, dus daar kon je de klik meteen zien. jasmijn wilde niet meer naar huis mee.... Ondanks dat mijn meiden op school zitten, haalt onze go ze soms nog wel eens op. Echt we hebben een gouden gastouders dus .

5. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Onze dochter ging 2 ochtenden in de week naar een gastouder. Wat ik het belangrijkste vond was dat er niet teveel kindjes waren zodat ze genoeg aandacht kreeg. Ook de tijd krijgen om te slapen en leuke uitstapjes vond ik belangrijk( of gewoon lekker buiten spelen in ieder geval geen tv kijken en de hele dag binnen zijn) Verder vond ik het ook belangrijk dat ze onze normen en waarden deelde qua opvoeding.
    Ik ben nu gestopt met werken vandaar dat ze niet meer gaat. GO komt nog regelmatig langs met haar eigen dochter zodat ze lekker samen kunnen spelen.

6. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Tuc op het forum hier is gastouder volgens mij. En waarom van 1 t/m 3 ipv 0 t/m 4. Nu moeten vraagouders 2 x een jaar overbruggen, zou voor mij een reden zijn om niet bij jou te komen. Al ben je nog zo leuk lief en aardig;)

7. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.

@TmvD, helemaal geen brutale vraag hoor :) Jouw vraag zet me juist aan het denken.

2 redenen waarom ik graag vanaf 1 jaar opvang. De eerste is omdat ik zelf ook een baby in huis heb. En ik wil minimaal 2 en het liefst 3 kindjes opvangen, om er wel nog wat inkomen mee te verdienen natuurlijk.
    Waar ik 'bang' voor ben is dat ik met meerdere baby's tegelijk, niet elk kindje de juiste zorg kan bieden die het nodig heeft. Niet omdat ik mezelf onderschat, maar ik ben van mening dat juist baby's voldoende geborgenheid nodig hebben, en dat hun eigen ritme gevolgd wordt. Als je met één baby bezig bent en de ander krijgt net honger, heeft pijn oid., zal die dus echt moeten wachten. (voor mij ook een reden om mijn kinderen niet als baby naar het kinderdagverblijf bijvoorbeeld te doen)

Ten tweede heb ik ook een schoolgaand kind. School zit hier om hoek dus zou geen probleem moeten zijn, maar ook het halen en brengen met meerdere baby's, lijkt me niet fijn. Wederom niet voor mezelf, maar voor de kinderen.

Hoe zouden jullie daar dan tegen aan kijken? Als je jouw baby naar een go zou brengen die dus meerdere baby's tegelijk opvangt?
    Ben daar benieuwd naar, omdat ik me daar dan eens op kan gaan oriënteren. Ik snap de redenatie natuurlijk, dat je je baby van begin af aan bij de dezelfde persoon kan onderbrengen.

Hoe doen jullie het overigens met vakantie van de go en dergelijke?

8. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Oke, dank je wel, ik zal haar eens een bericht sturen:)

Dat ik t/m 3 wil opvangen, is omdat 4-jarigen naar de basisschool gaan.
    Er zit hier maar één basisschool in de buurt, de rest is verder weg, dus tenzij deze kids toevallig op dezelfde basisschool zitten als mijn dochter, is dit helaas geen optie.

9. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Er is een forumonderdeel 'oppas en kinderopvang' bij Na de geboorte, wellicht kan je daar ook informatie vinden.

10. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

#10 MamaZE, 17 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2014

Dank je wel, wellicht dat dit topic daar beter staat, bedenk ik me nu;)

11. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ik lees dat je de kindjes op zolder op wilt vangen, dat je daar een mooie speelruimte van wil maken.
    Ik zou dat zelf niet zo prettig vinden als mijn kinderen 'op zolder' worden opgevangen. Ik begrijp wat je ermee bedoelt hoor, het zou superfijn zijn als je een mooie ruimte hebt die puur voor de kinderen is. Maar stel dat het mooi weer is, dan lijkt het me niet zo praktisch. Kinderen willen dan graag buiten spelen en ze rennen dan van binnen naar buiten en vice versa. Het lijkt me dan een beetje beperkend als ze op zolder aan het spelen zijn.

Kan je niet gewoon in de woonkamer opvangen? Dat ze onderdeel uitmaken van je dagelijks leven? Dat vind ik juist het voordeel van de gastouder waar wij gebruik van maken, ze maken onderdeel uit van het dagelijks leven. Het is ondertussen een tweede thuis voor ze geworden.

12. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Maar hier heb je meer reacties, zou t gewoon laten staan tot het verplaatst wordt ;)

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vind flexibiliteit echt een pre ivm een wisselend rooster. Verder wil ik de gelegenheid hebben om mijn kind eerder te komen halen. Ze krijgt heus de uren wel betaald tot 5 uur, maar als hij tot 5 uur staat en ik wil hem om 2 uur halen, dat dat ook gewoon kan. Ook wil ik tussentijds nog wel vragen hoe het gaat want ik ben een krampachtige controlefreak-mama dat het oog van Sauron immiteert. (Met reden). Verder dat ze hem niet aan anderen meegeeft zoals familie van ons etc. Veiligheid en geborgenheid met toch een gepaste afstand ;)

Ook moet er een klik zijn. Ik vind het belangrijk om een inschatting te maken van 'of ik denk dat zij goed op ons kind kan passen'. Als mijn verstand en gevoel goed zit, dan heb ik er ook vertrouwen in. Verder wil ik graag een doorsnee gastouder met huisje boompje beestje, het liefst dus een eengezinswoning, man met fulltime baan, vervoer, schoon (rommelig mag) net huis waar ik gewoon zelf een fijn gevoel bij heb van 'ja, goed milieu'.

Ook vind ik het aantal oppaskindjes belangrijk en kan ik soms wel balen als ik hoor/merk dat ze die dag naast haar eigen 2 kids 4 oppaskids heeft. Daar heb ik natuurlijk verder totaal niks over te zeggen, maar ik merk wel dat ik er moeite mee heb omdat ik bang ben dat mijn kind iets tekort komt. Maar tot nu toe is ons mannetje superblij met haar en wordt hij goed verzorgd dus ik denk dat zij zich gewoon graag voor 400% inzet.

Waar ik wel een hekel aan heb is dat ze hem wel eens tv laat kijken. Dat wil ik liever niet tenzij er echt geen land met hem te bezeilen valt en dan nog wil ik weten wat ze hem voor tekenfilms laat kijken want ik keur een hele hoop hersenloos gewauwel af. Thuis kijken we allemaal bijna geen tv en als we het doen kijken we enkel netflix. Ik kwam eergisteren binnen en toen zat meneer in zijn wippertje voor de tv. Nu was hij ziek en was dat een geldig excuus maar als het vaker gebeurt, ga ik er echt wat van zeggen. Dit is de derde keer dat ik het zag nl.

Er was bijvoorbeeld ook een gastouder op zeven hoog die zich aanmeldde met een samengesteld gezin zonder vaste partner die 7 oppaskinderen tegelijk had en daarbij krampachtig alles op 1geitenwollensok manier wilde doen, elke dag wandeltochten in de natuur hield, kinderen op eigen slaapkamer liet slapen en haar biologische eerlijke koffie opwarmde in de magnetron, waarbij ik zoiets had van: dat boeit mij nou eigenlijk niks en trekt mij ook niet. Dat is dus ook niets geworden van beide kanten.

14. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon gaat 3 dagen naar de gastouder. Hij heeft het erg naar zijn zin. Veiligheid is het allerbelangrijkste. Ze doet veel met de kinderen, lekker in de tuin spelen, naar de kinderboerderij en ze heeft ook een vve programma om de kinderen voor te bereiden op de peuterschool. als ons zoontje ziek dreigt te worden dan stuurt ze ons een whatsapp (groepapp voor mij en mijn partner) heel fijn om ons op de hoogte te houden. en ze stuurt af en toe foto's. als wij willen weten hoe het met hem gaat dan stuurt ze dit op of een foto wat hij aan het doen is. ze knutselen ook vaak en dit vind ik ook belangrijk voor zijn ontwikkeling. succes!

15. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ja het is ook absoluut niet de bedoeling om continue op zolder te zitten. Het zal inderdaad merendeel beneden zijn, met genoeg dingen om te doen en mee te spelen. Maar de zolder zal er dan zijn, als extra (leuke ;)) speelruimte. De zolder is overigens geen donker, stoffig hol haha. We hebben een dakkapel over de hele breedte aan de achterkant en aan de voorkant loopt het ook hoger, met grote ramen. Daarnaast is ook afgesloten, dus geen open trap oid. Eigenlijk gewoon een extra kamer is huis. Maar dan lekker ruim :D

16. minon

minon Niet meer actief

Hier een vraagouder. Wat ik belangrijk vind:
    - respecteren van onze opvoeding en dus niet allerlei andere regels waar wij niet achter kunnen staan. Dat onze eetgewoontes gerespecteerd worden etc.
    - er wordt veel gekleurd, gespeeld, geknutseld etc ook belangrijk.
    - een speelruimte op zolder zou ik niet prettig vinden. Kindjes zijn hier hele dag beneden bij de gastouder.
    - belangrijkste: hoe merk ik dat mijn dochter het vind. Als baby was ze bijvoorbeeld erg gevoelig als ze dan savonds uren krijstte in bed kwam dat doordat overdag het ritme niet werd aangehouden. Gelukkig hield onze gastouder zich er goed aan heel fijn! Luiers worden op tijd verschoond enzo.
    - gastouder moet eerlijk zijn. Bij ons zegt ze altijd eerlijk alles wat er die dag gebeurd is. Of ze wel of niet gegeten heeft of ze gevallen is etc.
    - hoe het huis eruit ziet maakt me minder uit als het maar veilig en schoon is.
    - onze gastouder is aangesloten bij een bureau. Zei mag bijvoorbeeld max twee kindjes onder de 1 hebben, 6 kindjes totaal inclusief haar eigen kindjes.
    - gastouder moet voor mij echt wel een opvang bieden van 0 tot naar school of zelfs daarna.

17. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    Je schrijft dat je de kinderen op de zolder wilt opvangen. Dit is toch niet handig. Stel je moet plassen, laat je de kinderen dan helemaal alleen op de zolder? Ik als ouder zou dit niet prettig vinden. Je moet elke keer naar beneden als je drinken o.i.d wil pakken.

En inderdaad vanaf 0 jaar. Anders moet ik weer wisselen van opvang

18. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

De zolder zou echt een extra speelruimte zijn. Op droge dagen lekker naar buiten natuurlijk, maar dat we ook zo nu en dan lekker boven kunnen spelen voor een uurtje, dat meer:)

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben zelf gastouder...bijna alle kindjes op vaste dagen, eentje heel flexibel..

heb je specifieke vragen?

20. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik ben zelf GO. Ben nu ook aan het werk.
    Gastkindje ligt lekker in bed. En eigen kindje is in de zandbak aan het spelen.
    Ik heb nu 2 opvang kindjes. 1 van 1,5 jaar. En een jongemeid van 7 die na schooltijd komt.

Vind het vooral lastig om aan kindjes te komen. Al vind ik het zo ook goed zat. Moet er echt niet aan denken om 4a5 kinderen op een dag te hebben.

Of het goed verdiend. Ik krijg 5 euro bruto per uur per kind.
    En moeten even kijken wat ik er netto aan over hou. Ik werk nu 1,5 jaar als GO. En bevalt goed.

Deel Deze Pagina