wortels en vitamine a

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Nephthys, 30 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben nog niet zwanger maar ik hoop dat dit weekend de innesteling heeft plaatsgevonden.

Ik knabbel elke dag een zakje rauwe wortels weg en neem een multivitamine. Ik kwam er vandaag achter dat vitamine a (teveel) niet goed is voor de baby.
    Ik ben meteen gestopt maar wat als ik al teveel binnen heb gekregen? De wortels zelf bevatten al wat meer dan de adh.

Vitamine a wordt minder goed uit rauwe wortels opgenomen maar ik had ook de multivitamine...
    Of is de navelstreng nog niet gevormd (ik zit op dag 23 van de cyclus) en ben ik op tijd gestopt?

Alvast bedankt!

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    #2 Nestle, 1 nov 2013
    Laatst bewerkt: 1 nov 2013
    Beste Nepthys,

Wanneer je zwanger bent wordt geadviseerd maximaal 1000 microgram vitamine A per dag te gebruiken en de dosering van 3000 microgram vitamine A zeker niet te overschrijden. Dit geldt voor vitamine A van dierlijke herkomst.
    Gelukkig is het zo dat wortels betacaroteen bevatten. Dit wordt ook wel provitamine A genoemd omdat het lichaam hieruit viatamine A kan maken maar alleen als het nodig is.
    Wanneer je een vitamine supplement gebruikt, neem dat een variant voor zwangere vrouwen waarin maximaal de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid inzit. Verder moet je lever vermijden en mag je maximaal 1 boterham met (smeer)leverworst per dag om de vitamine A dosering niet te overschrijden.
    Wortels zijn natuurlijk gezond maar overal waar "te " voor staat is nooit goed. Bij zwangerschap en eigenlijk al daarvoor moet je extra goed op je voeding letten.
    Natuurlijk kan je ook nog even een kijkje nemen op de site van het Voedingscentrum, wanneer je meer wilt weten over voeding tijdens de zwangerschap (wat je juist wel en niet mag eten)

groet,
    Saskia

3. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt!

Deel Deze Pagina