Wortels

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lunacy, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lunacy

Lunacy Actief lid

14 dec 2010
    475
    0
    16
    Dag dames,

Sinds ongeveer 3 weken heb ik een onbedwingbare behoefte aan wortels. Ik eet dagelijks minimaal 300 gram (zakje geraspte kleintjes van de ap voor een euro). Nu ik vandaag een halve kilo heb weggetikt, begon ik me af te vragen of dit eigenlijk wel kan.

Ik lees gemengde berichten online, wie weet hier wat meer van?

2. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Het kan zonder problemen: wortel bevat betacaroteen. Dat is een voorloper van vitamine A. Als je teveel vitamine A slikt is dit schadelijk, maar je lichaam zet niet meer bètacaroteen om dan je nodig hebt. Daarom stoppen ze in zwangerschapsvitamine pillen ook altijd bètacaroteen en niet de directe stof vitamine A. Dat is veiliger.

De maximale dosis van vitamine A zou overeenkomen met 375 gram wortelen per dag (ik vond een omrekentabel), maar zoals gezegd, meer is dus niet gevaarlijk omdat je de voorloperstof inneemt die niet meer dan dat wordt omgezet in het lichaam.

Ik zou het zelf houden op die 375 gram per dag als maximum. Gewoon, voor de zekerheid. ;)

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Je huid kan wel oranje kleuren van zoveel betacaroteen, dus ik zou wel oppassen met grote hoeveelheden.

4. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Ik had het met komkommer ;)

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je kan er idd oranje van worden, maar dat kan geen kwaad.

6. loveexx

loveexx Fanatiek lid

4 aug 2014
    1.254
    131
    63
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundige zei juist beter niet teveel ervan eten.. maar zolang je geen kilo's naar binnen werkt lijkt het mij geen probleem :D

7. 86Laura

86Laura Bekend lid

3 jun 2012
    772
    1
    0
    Hahah alsof ik deze topic geopend heb.. bij mn eerste zwangerschap had ik dezelfde verslaving. Uiteindelijk met mezelf afgesproken max 1 zak per dag van 350gr te mogen eten. Het was zelfs zo erg dat als ik een zak uit de koelkast pakte, er minimaal nog een ongeopende moest liggen.. 😂
    Volgens mn vk kon het niet zoveel kwaad zolang ik maar gewn kilo's weg at.

Ohja, na de bevalling vond ik er niks meer aan en heb ik na 1 wortel de boel weggegooid 😆

8. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Ik had dit met tomaten hele kilo's at ik weg en ze moesten hard en sappig zijn Hahaha die hormonen

Deel Deze Pagina