Hallo allemaal, Er zijn al heel wat topics geopend over bijvoeden, maar ik zit toch nog met een paar vraagjes. Ik hoop dat jullie me misschien op weg kunnen helpen. Ons zoontje is bijna 5 maanden en we wilden eigenlijk met 6 maanden beginnen met bijvoeden. Nu wil het geval dat hij de laatste dagen erg moeizaam drinkt (spelen met de speen van de fles), hij krijgt de flessen wel leeg (hij krijgt 5 x 180/6) maar heeft er lijkt wel niet zo'n zin meer in. Dus dachten we misschien is eerder beginnen met bijvoeden wel een idee. Nu de vragen: * Hoeveel moet een baby van zijn leeftijd eigenlijk minimaal binnenkrijgen aan vocht? Hij krijgt 1000 cc aangeboden over de hele dag, maar we mogen de laatste dagen blij zijn als er 800cc in gaat. En kan me voorstellen dat straks met bijvoeden hij misschien ook minder trek heeft in drinken. * Wat adviseren jullie; eerst 2 weken pap in de laatste fles geven zodat hij went aan dikkere substantie cq lepeltje. Dan daarna fruit 2 weken en daarna groente? Of is die opbouw te snel. Ik heb eigenlijk gewoon geen idee hoe ik moet beginnen. Eerst pap, of pap overslaan? Eerst fruit of eerst groente, hoeveel dan per keer? Hoe lang voor je overgaat op de volgende, dus van pap naar fruit naar groente? En waar ga ik het tussenvoegen, laat ik een fles vervallen etc.? Zijn tijden zijn nu ongeveer 8 uur, 11 uur, 15.00 uur, 18,30 uur en 22.00 uur. Zouden jullie me misschien een klein beetje op weg kunnen helpen? Het zijn veel vragen en waarschijnlijk als ik er mee bezig ben uiteindelijk zal het allemaal reuze mee vallen, maar ik zie nu nog erg veel olifanten op de weg Alvast heel erg bedankt.
als je nog wilt wachten met fruit en groente je kunnen proberen om de laatste fles te laten vervallen. en dan van de laatste een papfles te maken met nutrix. ik zou wel proberen om hem wat later te geven, zo rond half acht, ik weet niet hoelaat hij gaat slapen? hij geeft waarschijnlijk zelf aan dat 5 flessen teveel is. wij zijn wel met vier maanden begonnnen met fruit. eerst een paar theelepeltjes en dan een paar dagen achter elkaar hetzelfde. toen at hij zo een vier maanden potje op. twee weken later met groente hetzelfde, ook een paar dagen hetzelfde. het minimum aan melk is op deze leeftijd 500 cc, 800cc is ruim voldoende. ik gaf fruit tussen 2 flessen in, hetzelfde met groenten. hopelijk heb je er wat aan, groetjes, Miranda
Volgens mijn cb moet een kleine 5 maanden 800-1000 ml per dag binnen krijgen dus je zit nog goed. Kan altijd dat het de ene dag wat beter gaat dan de andere. Hier gaat het deze week ook erg moeizaam met de flessen maar dat komt wel weer goed. Wij zijn begonnen met fruithapjes, en wat later ook groente hapjes. Pap (nutrix) hebben we ook geprobeert maar vond ze niet lekker en liet ze staan. We zijn met een paar hapjes per keer begonnen en dat langzaam aan opvoeren, een paar dagen achter elkaar hetzelfde geven en dat weer wat anders. Je kan het zelf maken of uit een potje. Fles laten vallen kan maar hoeft in het begin nog niet. Je kan altijd proberen of de laatste fles er af kan zodat je nog maar 4 flessen geeft. Ons schema is ongeveer 8,00 eerste fles 210+7 11,30 fruithapje (ongeveer half potje) 12.30 fles 210 + 7 (wat ze opkrijgt) 16.00 groentehapje (ongeveer half potje) 17.00 fles 210+7 19.00 fles 210+7 Zodra ze een heel potje groente eet laat ik de fles van 17.00 uur vallen want merk steeds meer dat ze die niet meer wil (of die nog wel maar dan de laatste van 19.00 uur niet meer)
Ik heb met dezelfde vragen gezeten, wel pap geen pap groente fruit en ik zag ook door de bomen het bos niet meer. Wij hebben besloten geen pap te geven en met 6maanden te beginnen met eten. De eerste 1,5 week heeft ze savonds (rond 6uur) groente gegeten en toen dat steeds beter ging zijn we rond half10 (bij de opvang altijd half10 thuis soms iets later) fruit hapjes gaan geven. En dat gaat eigenlijk super. Onze kleine was een tijdje ook moeilijk aan het drinken zowel live als de fles werdt steeds lastiger we hebben een paar daagjes de dan niet taktiek gebruikt (zodra ze met de speen ging spelen stopte we met proberen) en na een half weekje ging ze weer goed drinken omdat ze nu weet dat zodra ze gaat spelen het drinken over is. Succes iniedergeval met deze hele nieuwe stap!