Schema 8 mnd - volgens KDV krijgen ze te veel

Discussie in 'Voeding' gestart door adi, 8 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Hallo meiden,

gisteren zei de leidster van onze kindjes dat zij twijfelen of wij de kindjes niet te veel eten aanbieden overdag. Ik was zelf al aan het klooien met de schema, omdat we de 4de fles eraf hebben, dus na die opmerking ging ik twijfelen.

Ze krijgen nu:

- 07.00uur 180/6
    - 09.00uur een heel stuk fruit (of potje 150gram) + 1 liga + thee/diksap
    - 11.00uur fles 180/6
    - 15.00uur een boterham + ong 120cc yoghurt
    - 17.00uur groente/vlees/aardappelen. ong. 100gram
    - 19.30uur papfles 200cc

Ik merk dat ze de fles van 11uur steeds minder drinken, en dat ze met groente eigenlijk geen honger hebben. Hoe deden jullie dat met 3 flessen?

KDV adviseert ons het volgende:
    - 11.30uur boterham en 120/4 fles
    - 15.00uur een beetje yoghurt en evt een liga
    - 17.00uur warm eten (en dan meer dan nu)
    - 19.00uur fles

Maar dan ga ik van 4 naar 2,5 fles ineens. Ben dan bang dat ze te weinig vocht binnenkrijgen, want van het overige drinken pakken ze maar een paar slokjes (water, thee, sap).

Wat denken jullie?

2. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Aaron krijgt ook nog maar 2,5 fles soms drinkt hij 3, van sap drinkt hij ook niet mega veel, maar hij doet het er goed op.
    Ze halen ook vocht uit fruit, groente en yoghurt. Als ze de flessen niet leegdrinken, hebben ze er denk ik ook niet meer zo'n behoefte aan.

Ons schema is nu zo ongeveer:
    8.00 Papfles 200cc
    10.30/11.00 Fruit 200 gram en slokje drinken
    13.00 Fles melk (drinkt meestal ongeveer 150 soms minder)
    15.00 Liga/stukje brood/soepstengel met drinken
    16.30 Warm eten 200 gram en toetje 50 gram
    18.30 Papfles 200cc (gaat niet altijd op)

Misschien heb je er iets aan!
    Succes!

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik denk idd dat die fles van 11 uur er wel af kan en dan een boterham rond 11.30-12.00 uur. En misschien pap in de ochtend maar ik kan me wel voorstellen dat dat met een drieling wel even anders is dan met één baby ;). Als wij echt haast hebben 's ochtends, krijgt Mini namelijk ook ee fles ipv pap en jullie hebben vast iedere ochtend haast...

Maar ze krijgen dan nog voldoende vocht binnen hoor, zoals Boefjesmama al zei komt dat uit groente en fruit en yoghurt ook. Mini heeft zowel thuis als op het kdv zo'n schema en dat gaat hartstikke goed (ze drinkt trouwens na de boterham nog altijd een hele fles van 180+6 op)

4. adi

adi Niet meer actief

hhmm, stof tot nadenken ;)
    Pap in de ochtend krijgen ze als ze die zelf naar binnen kunnen lepelen ;). Nee grapje, is voor mij echt niet te doen 's ochtends. De eerste meldt zich om 05.30, krijgt de fles en gaat terug naar bed. Daarna nr. 2 en 3. Pas om 8 uur haal ik ze uit bed en ga ze aankleden, maar dan hebben ze allang gegeten. Zou echt niet weten hoe ik het anders moet doen, want om 9 uur moeten ze alweer fruit en ik heb 1 uur nodig om ze aan te kleden en te wassen :)

Maar on-topic. Ik zal kijken hoe ik het kan doen met die boterham. Merk nu echt dat ze van alles laten staan. Maar soms vreten ze wel alles op en melden ze zich 's nachts ook nog :p. Tja het is nooit goed.

Ik was benieuwd naar andere schema's met 2,5 - 3 flessen, zodat ik kan kiezen wat het beste past bij ons ;)

5. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ons schema is dit:
    8 uur fles 180/6
    12.00 uur fruit en 1 boterham (eventueel wat water/diksap/thee maar hij wil er niet veel van)
    15.00 uur fles 180/6
    18.00 uur warm eten en yoghurt
    23.00 uur fles 180/6

Die derde fles wil ik niet direkt na het warme eten geven omdat hij dan eigenlijk 2 maaltijden achter elkaar zou krijgen. Deze wil ik binnenkort ook afbouwen.

Het schema van het kdv is volgens mij een heel mooi schema :). De overstap naar minder flessen gaf hier eigenlijk weinig problemen.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Van hoe laat tot hoe laat zijn ze op het kdv?

Ik zou zelf ook geen honger hebben als ik 2 uur na mijn brood alweer warm moest eten!

Is dit wat?

- 07.00uur 180/6
    - 09.00uur een heel stuk fruit (of potje 150gram)
    - 11.00uur 1 liga + thee/diksap
    - 13.00uur een boterham + ong 120cc yoghurt
    - 17.00uur groente/vlees/aardappelen. ong. 100gram
    - 19.30uur papfles 200cc

Ze krijgen ruim voldoende zuivel en ander vocht (diksap, groente, fruit).

7. adi

adi Niet meer actief

Zogelukkig, ze zijn 2 dagen pw van 8 tot half 6 bij het KDV. Maar ik heb alleen hun voorstel voor de middag-schema erin gezet. De ochtend zou hetzelfde blijven.

Ik ga gewoon even testen wat zij fijn vinden.
    Ben denk ik nog te veel gefocused op flessen. Van mij 'moeten' ze 600cc opvolgmelk naar binnenkrijgen. Als ze dat overdag niet halen krijgen ze 's avonds rond 23.00uur nog een fles. Volgens mij ben ik te gek bezig, en moet echt afbouwen want ze eten heel goed bijvoeding.
    Maar ja, ze zijn ook zo klein en moeten veel inhalen ;)

8. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn krijgt:

8.00 fles 180ml
    10.30 fruit 200gram + beetje sap
    12.30 2 boterhammen + thee oid
    15.00 liga oid + sap
    18.00 groente + toetje
    20.00 papfles 180ml

Fit zijn de tijden van thuis, op het kdv gaat Finn mee in het ritme van het kdv, dus al om 9.30 fruit, 11.30 broodjes, 14.30 koekje...
    Hier geen problemen gehad als we flessen gingen minderen

9. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    adi,

Hier krijgen ze:

08:00 uur fles 180 + 6
    10:00 uur fruit 1 potje per kind
    12:00 uur: ieder 1 boterham
    14:30 uur : fles 180+6
    17:30 uur: groente +/- 200 gram
    20:00 uur: pap fles 180 + 6 + rijstebloem

tussendoor een soepstengel oid

Niet alle flessen gaan op trouwens. Ik zou proberen op 3 flessen te blijven. Ik heb het ook aangekaart dat ze niets anders drinken, maar dat was geen probleem volgens de KA. Als ze echt iets anders willen dan nemen ze het wel. Ze moeten dan wel goed fruit enzo blijven eten.

Je moet gewoon naar je kindjes kijken. Ik zou zelf wel proberen de groente iets op te hogen en dan misschien wat minder yoghurt
    Verder vind ik het eigenlijk helemaal niet zo gek wat je ze geeft hoor!

10. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Niet om aan te vallen hoor;), maar vroeg me af waarom jij op 3 flessen blijft?/ Zie wel dat jou kindjes lichter als Finn zijn, maar misschien heb je nog meer redenen?

11. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Ik zou niet minder als 3 flessen geven als ze nog niets anders drinken. dat is alles :) Dat ze zoiezo het vocht blijven binnenhouden

Ik moet trouwens de gewichten nog even aanpassen ;)

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jitte zit nu al een poosje (vanaf ongeveer 9 maanden) op het volgende schema:
    7.30 Fles, 180/6 met bambix 8 mnd pap'
    10.00 Fruit of koekje met sap
    12.00 1 à anderhalve boterham met een flesje 180/6.
    15.00 (tijd is ongeveer, na het middagslaapje) fruit of een koekje, ligt eraan wat ze 's ochtends op heeft.
    17.30 Ongeveer een potje warm eten, meestal laat ze wat staan en de laatste maand eet ze steeds vaker met de pot mee.
    19.00 fles 180/6 met bambix 8 maanden pap.

Overigens drinkt Jelle nog steeds een flesje pap in de ochtend, en hij is bijna 3. Ik hoef echt niet met een bordje aan te komen... Hij vind het heerlijk om nog een klein beetje klein te zijn... ;)

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    over dat drinken: Ze gaan wel drinken als ze dorst krijgen, maar nu krijgen ze geen dorst, omdat ze nog veel melk krijgen. Verder denk ik dat veel mama's wel zo'n overgangs moment kennen (hier ook rond de 8/9 maanden, dat ze even moeten leren ander drinken bij te drinken. Dat komt vanzelf. Yoghurt, fruit en groente is ook allemaal behoorlijk vocht.

Verder vind ik het schema van het kdv heel netjes. Denk dat je kindjes ook wat meer honger krijgen savonds, als ze om 15.00 uur wat minder krijgen.

Qua gewicht doen ze het goed toch? Gezien hun beginsituatie?
    Onze dame had door ziekte een dipje rond de 7 maanden, en is daardoor ietwat klein, maar was bij haar geboorte 3870 gram.
    Met 8 maanden woog ze 7240 gram en met 10 maanden 7900 gram.
    Echt 'inhalen' hoeven ze denk ik toch niet meer? Gewoon doorgroeien nu natuurlijk wel :) maar het spurten niet meer toch?

14. debbedebs

debbedebs Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.472
    0
    0
    HR Adviseur
    NB
    Hierbij ons schema voor ons manneke:

6.30u fles 210/7
    9.30u fruit (200 gr)
    11.30u/12u boterham + bordje pap
    15.00u rijstwafeltjes/soepstengel/liga/fruit (verschilt per dag) + beetje sap
    17.30u groente (200 gr) + toetje (50gr)
    19.00 bordje pap

Tijn wil buiten de ochtendfles niet meer uit de fles drinken. Hierdoor geven we nu een bordje pap ipv een fles en dat gaat een stuk beter. Soms ben ik ook wel bang dat hij te weinig vocht binnenkrijgt, maar ik krijg er gewoon niet meer in. Ik ga er dus ook maar gewoon vanuit dat hij z'n vocht haalt uit fruit, groente en pap.
    Dit schema sluit ook aan op het ritme van het kdv waar Tijn op zit.

Succes met het vinden van een schema wat bij jullie past.

15. adi

adi Niet meer actief

Nee inderdaad, ze zitten gelukkig wel binnen de curve (nu schat ik ze ergens tussen 7,5 en 8 kilo, moeten as dinsdag wegen)..
    Het is meer mijn gevoel dat ik ze moet blijven spekken, juist omdat ze zo klein waren ;)

Maar het is precies zoals jij het beschrijft, ik vind het heel moeilijk om het 'melk-is-de-basis' idee los te laten.
    En nu al op 2 melkvoedingen over te stappen vind ik alweer wat te vroeg, volgens ons CB is dat pas ergens rond 11 maanden pas nodig, en dan met ong 1 jaar over op 1 melkvoeding (pap-bordje)

We moeten nog even goed alles op een rijtje zetten. Het is zo verschillend per dag. Vandaag wilden ze bijvoorbeeld geen brood (M & A). Hadden maar een kwart boterham op en wilden niet meer. En dan? Ik kan moeilijk een hele maaltijd overslaan. Vind dat zo moeilijk.
    En hier willen ze dus absoluut geen melk na hun boterham. Wel yoghurt, daar zijn ze echt verzot op. Daarom vind ik het zielig om die te minderen.

Ik ga nu even kijken hoe het werkt als ik de boterham en de fles van 11.00 omdraai. Dan eten ze hopelijk goed hun boterham en mogen ze van de fles om 15.00uur net zoveel hebben als ze willen.
    Dan om 17.30 avondeten. Dit is zooo verschillend per dag. Soms eten ze maar een paar hapjes.. ppfff

16. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Ik kijk nu ook heel vaak naar mezelf. ALs ze dan niet willen eten dan denk ik ; tja ik heb ook niet altijd even veel honger. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze zelf wel aangeven wat ze wel en wat ze niet willen. En als je teveel zou geven, regelen ze dat ook wel weer, net als bij te weinig.

Romy wou toevallig vandaag weer helemaal geen fruit. Lippen gingen stijf op elkaar. Nou dan niet. 2 uur later zat ze heerlijk te smakken op een boterham met appelstroop :) De fles daarop wilde ze niet leeg drinken, maar weer wel een hele pot groente. Zodra echt alles stil komt te liggen begin ik me echt zorgen te maken ;)

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Mijn schema is ongeveer:

7.00 uur fles 210 + 7
    9.30 uur fruit 1 stuk of een potje
    11.30/12.00 uur boterham + 120 fles
    15.00/15.30 uur cracker/liga/fruit + sap (gaat niet van harte)
    soms nog 100 cc fles
    17.30 uur groente (potje ongeveer als ze niet thuis eet) en toetje
    21.00 uur 200 fles

Pap wil ze niet dus dat geef ik dan ook niet.
    Ik zelf zit ook een beetje te prutsen hoor helemaal nu ze niet lekker in haar vel zit en snot verkouden is.

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Yoghurt mag je ook meetellen als "melkvoeding".
    En omdat ze nog niet "met de pot mee-eten" hebben ze aan 2x 180/200cc opvolgmelk + die yoghurt wel voldoende.
    Straks rond een jaar als je geen opvolgmelk meer geeft is 300cc volle zuivel voldoende.

19. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    finn krijgt
    07:30 180/6+ bambix
    09:30 fruit
    11:30 boterham en fles 180/6
    14:30 yoghurt
    17:00 avondhap
    19:00 180/6

Van alle flessen laat ie vaak 30/40 cc staan.
    maar hij drinkt over de hele dag ook 1 fles sap op!

20. adi

adi Niet meer actief

Deze schema zou ik ook heeeel graag willen! Maar lukt het simpelweg niet om in 1x EN boterham EN een hele fles naar binnen te dauwen.

Deel Deze Pagina