Zo'n zakje staat al bol als je het koopt en als je het open trekt komt er zo'n muffe lucht uit; brrrrt! Hier iedere dag vers. Hoeveel tijd kost dat nou, een worteltje boenen?
Ik maak ook vaak worteltjes. Ik gebruik dan de Babycook, ideaal! In een pannetje kan natuurlijk ook. Met de Babycook krijg ik het helemaal glas als een papje. Het is maar net hoelang je mixt. Nu worden de stukjes wat grover omdat hij ouder is maar in het begin maakte ik het helemaal glad.
Maar dat doe je toch altijd als je worteltjes eet? Ik ben gek op bospeen, dus dat eten we regelmatig. Ik kookte ze trouwens gewoon zacht en gaf ze dan gewoon zo in de hand. Mijn kinderen hielden absoluut niet van prut, maar zo uit de hand aten ze prima. Nadeel van peentjes verder bewerken is dat de kleurstof erin al je plastic (staafmixer, bakjes) permanent een andere kleur geeft.
Ik vind het gewoon vies; stilstaand water in een luchtdicht zakje... Ik pluk de groente het liefst uit eigen tuin.
ja natuurlijk kunnen we dat allemaal.. en nu is het ook ineens slecht om groente uit de koeling te kopen (verse). Alsof de groente uit de supermarkt überhaupt echt vers is of niet helemaal platgespoten.. Maar we kunnen met zn allen ook echt doordraven...
Wie zegt dat het slecht is dan? Ik zeg: IK vind zo'n zakje vies, mag ik? Ik ben nu eenmaal een macro-biologische geitenwollensokken trut in bezit van eigen moestuin! Ieder z'n ding, toch? Vind paars ook een vieze kleur. Maar ik vind jou echt geen slechte moeder hoor als jij je kind een paarse trui aantrekt! Niet alles uit z'n verband rukken alsjeblieft!
Kans op kwaliteitsverlies (vitamines, smaak) is nou eenmaal groter bij voorgesneden en voorgewassen groente.
En toch wordt door bijv. het Voedingscentrum gezegd dat verwerkte groenten: koelvers, diepvries, pot of blik net zo veel voedingsstoffen bevat als vers van het land.
Zolang je je groente in de supermarkt koopt maakt het echt geen *&^^& uit of het koelvers, vers of uit diepvries komt. Verse groenten zijn helemaal platgespoten om vooral mooi uit te zien, en diepvries en koelvers is daar weer van gemaakt. Wel onder zulke strenge voorwaarden dat die kans op vernietiging van vitamines echt nihiel is. Ik bedoel, de meeste vitamines zitten toch in de schil. Als jij je wortel, appel, tomaat enz schilt zijn ze ook verloren. En ik koop ook meestal alles in de supermarkt. Tegenwoordig worden we allemaal (meeste in ieder geval) zo grootgebracht. En ik kan nu echt niet zeggen dat kinderen in Nederland zo ondervoed zijn of tekort komen aan vitamines en voedingsstoffen. Beter kan natuurlijk altijd, ik had mijn tomaten ook liefs van de Italiaanse platteland gehad, maar helaas.
Ja, idd En groente uit diepvries, blik of pot, hoef je zelf minder lang te koken dan (eigen)verse groente. Ik denk dat dat maakt dat er geen verschil zit in de hoeveelheid vitamines, mineralen in groente.
Ik heb/koop sowieso al mijn groente en fruit onbespoten. Dan wel uit eigen tuin, dan wel van de biomarkt of de natuurwinkel. Ik hoef al die gifstoffen niet. 7 soorten gif op een komkommer, neen dank u, maar dat terzijde (gifwijzer van milieudefensie). Enne, dat gif schil je er niet af, dat zit door het hele produkt heen. Als ze ergens veel spuiten is het wel in Zuid-Europa. Er gaan vitamines verloren door blootstelling aan lucht/zuurstof, licht, tijd, snijden/hakken/malen en koken. Dus moet je groente kort bewaren, het liefst op een koele donkere plek, bij voorbaat niet schillen of fijnmaken en kort koken (snelkookpan) in een bodempje water. Groente en fruit met een eetbare schil kan je beter boenen dan schillen. Kijk, een sinaasappel moet je schillen, maar een komkommer, appel, aardappel of wortel niet. Er zitten vitamines in de schil, maar niet de meeste hoor. Een rode paprika of tomaat staat bol van de vitamines. Als je groente uit diepvries of pot korter kan koken of alleen nog hoeft te verwarmen, betekent dat evengoed dat deze al verhit is. Verse groente wordt slechts 1x verhit, groente uit diepvries, pot of blik 2x. Maar diepvriesgroente die meteen na de oogst al is geblancheerd en ingevroren en alleen nog opgewarmd hoeft te worden en dus niet meer gekookt, bevat wsl meer vitamines dan "verse" groente die al een week in de schuur ligt en te lang in te veel water wordt gekookt. Ook met verse groente moet je zinnig omgaan. Ander nadeel is dat groente uit blik of pot barst van het zout. Een sperzieboon uit blik smaakt naar zout, ziet bruin en is slap. Mijn sperziebonen zijn groen en knapperig en smaken naar sperzieboon.
.............................. jeetje ............................. wat een discussie naar aanleiding van een vraag hoe je ze klaarmaakt Ik héb toevallig worteltjes gezaaid in de tuin, even wachten en we eten onbespoten, geitenwollensokkentrutterige carotten uut eig'n toene!!!
Soort worteltjes maakt idd niet zoveel uit, zolang je maar geen winterpeen of zo neemt (van die heel grote, dikke wortels, dat is wat zwaarder op de maag)
Nooit wat van gemerkt, mijn ventje vond ze heerlijk! Natuurijk kook je die wel wat langer. Las gister test in de consumentengids. Vers is nog altijd het beste, daarna diepvries, daarna pot of blik (teveel zout).
Dat heb ik nooit gehoord. In veel landen kennen ze geen worteltjes, alleen maar (winter)penen, en ook daar is het vaak een eerste hap voor babies.