Vanaf 5 kinderen vind ik het een groot gezin. Maar ik heb ooit een man verpleegt, die kwam uit een gezin van 18 kinderen. dat is echt heel erg groot.
Totdat ik zelf moeder werd vond ik 4 kinderen echt al heel veel. Ik moest er niet aan denken. Maar vanaf dat ik zelf moeder ben, begrijp ik het. Als mijn gezondheid het toe gelaten had dan had ik er nu zelf wel 4 gewillen. Ik ken geen gezinnen met meer dan 4 kinderen dus vanaf 5 is daardoor in mijn beleving groot. Maar omkijken zal er ik nooit voor doen.
Dat klopt: mijn vader heeft een oom die een half jaar jonger is dan hijzelf. Aan de andere kant heb ik zelf ook heel jonge ooms en tantes. Mijn jongste oom scheelt maar een paar jaar met mij en is maar een jaar ouder dan mijn oudste broer Ik scheel zelf ook 19 jaar met mijn jongste zusje. En ik heb mijn oudste op mijn 21e gekregen. Mijn zoon en mijn zusje hebben altijd samen gespeeld en zijn, nu ze beiden volwassen zijn (18 en 21) nog steeds dikke maatjes met elkaar.
een gezin met 3 en meer kinderen vind ik een groot gezin. Wanneer ik een vriendje meeneem uit school dan zie je mensen kijken.. maar misschien ook wel omdat ze denken dat ik 2 tweelingen heb, vriendje lijkt erg op mijn oudste. Het voelt wel als heel veel kinderen
4 kinderen vind ik al groot, maar ook weer niet zo groot dat ik ze nakijk ofzo. Bij 6/7 zou ik dat wel doen. Heb wel echt respect voor mama' en papa's met een groot gezin. Ik heb twee prachtige kinderen dat vind ik soms al druk. Hele dag door aan het opruimen/schoonmaken/de was die steeds maar doorgaat etc.
Ach, heb maling aan wat mensen denken over gezinsgrootte... Mensen vonden jarenlang dat mijn oudste toch wel erg alleen was... Nu is ze 8 1/2 en over 3 maanden krijgt ze totaal onverwacht een broertje. Zelf kom ik uit een gezin van 4, kreeg op mijn 2e, 12e en 14e nog 2 broertjes en een zusje. Man heeft 1 7 jaar oudere broer. Schoonvader kreeg in februari 2006 een achterkleindochter, en in juli van dat jaar zijn 3e kleindochter (anderen waren 21 en 23). Dochter is dus dikke maatjes met haar achternichtje in plaats van haar 21 jaar oudere echte nicht Nu in 2015 krijgt hij na 2 zonen, 3 kleindochters en 2 achterkleindochters op zijn 86e zijn allereerste kleinzoon! Ken zelf een aantal gezinnen met 4 en 5 kinderen van dichtbij, en dat vind ik toch echt wel veel, vooral omdat ik merk dat die kinderen toch echt wel aandacht en vooral zorg tekort komen. Drie kinderen ken ik er veel van, 2 kinderen is hier op deze school wel de standaard, alhoewel er in de klas van mijn dochter zowaar nog 2 kinderen enigst kind zijn. Meer dan 2 worden het er hier sowieso niet, beval rond mijn 39e verjaardag en dan vind ik het wel mooi geweest qua leeftijd, ook omdat mijn man nog 10 jaar ouder is.
Vanaf 4... Maar ik moet ook zeggen dat het er vanaf hangt hoe het er aan toe gaat. (En ook de samenstelling, als je een drieling hebt zit je al snel aan 4 kinderen.) Bij sommige mensen zal je niet tot nauwelijks merken dat er 4 koters bij horen, dus dan valt het niet zo op. Maar soms zie ik wel eens vrouwen die de grootste moeite hebben om hun koters in het gareel te houden en als het dan inderdaad ook nog eens om 4, 5 of meer kinderen blijkt te gaan, dan vraag ik me stilletjes wel eens af: waar ben je in godsnaam aan begonnen?! Maar ja, sommige vrouwen hebben al genoeg moeite met één...
Ik vind 1 kind eigenlijk niet echt een gezin. Meer de ouders + een kindje. Dat klinkt misschien heel raar, maar is gevoelsmatig voor mij zo. Ik voelde onszelf pas een een gezin vanaf de tweede. Daarvoor, met 1 kind niet. Twee kinderen vind ik een klein gezin. Drie of vier kinderen vind ik gemiddeld. 'Normaal' Vanaf 5,6 kinderen vind ik het richting een groot gezin gaan. Maar vanaf 8 echt een grooooot gezin. Ik merk dat er inderdaad wel sneller tegenwoordig al gezegd word dat je een groot gezin bent als er meer als 2 kinderen zijn. Bij mij waren mensen met de derde zwangerschap al soms helemaal beduusd. Alsof dat al een enorm aantal is. Nou en toen werden het er vier, woooooow. Moet er ook bijzeggen. Ik ben begin 30 maar word doorgaans begin 20 geschat. Dus dan is het helemaal een schok als mensen vragen hoeveel kinderen ik heb.
Hier in België krijg je overigens een kortingskaart "voor grote gezinnen" vanaf 3 kinderen . Kaart geldt meestal vooral bij openbaar vervoer en bijvoorbeeld bij de ingang van zwembaden en dergelijke. Heel veel "gewone" auto's zijn ook maar voorzien op 2 kinderen. Zeker als er autostoelen in moeten (soms zou je er wel een 3de in krijgen, maar dan zonder stoel). Heb je dus 3 kinderen of meer, mag je al gelijk op zoek naar een grotere wagen annex bus.
3 voelt voor ons als heel 'gewoon'. Zelf allebei uit een gezin van 3 kinderen en nu zelf 3 kinderen. Vier vind ik daarentegen alweer 'veel' haha. Moet je meestal aan een andere auto, meeste huizen hebben niet standaard voor vier kinderen een eigen kamer etc: met 3 valt dat over het algemeen allemaal nog best mee is mijn ervaring.
5 of meer vind ik een groot gezin. Kennis van mijn schoonouders komt uit een gezin van 19 kinderen toen ik dat hoorde dacht ik echt wowwwww!
Vanaf 1 kind heb je echt een gezin, 2 kinderen is heel normaal, 3 kinderen zit er tussenin maar kun je wel al reacties verwachten (zie ik in mijn omgeving) en 4 kinderen is een groot gezin
Ik vind vanaf 4 een groot gezin. Heb als gastouder regelmatig 5 of 6 kids in huis verdeelt over een dag en dat vind ik zooooo vermoeiend! (Moet je wel denken aan een 3ling hebben want er zijn 3 peuters bij) Misschien dat het in allemaal verschillende leeftijden wel anders is hoor. Maar ik moet er niet aan denken hahahaha